روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر - شماره 4687

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

حمله اسرائیل به ایران بیشتر بلوف و تبلیغ سیاسی است

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: انتظار می رود کشورهای عرب مسلمان واز مردم فلسطین حمایت کنند، چرا که عدم حمایت از فلسطین مستقیم یا غیر مستقیم منجر به گستاخی اسرائیل و تهدید کشورهای مسلمان می شود.
محمد علی بصیری کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گوبا کائنات در خصوص موضوعات مرتبط با حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران و مانورها و تبلیغات رسانه های غربی و فارسی زبان آن سوی مرزها گفت: با اینکه رسانه های غربی بر این موضوع تاکید دارند که ترامپ از حمله به تاسیسات هسته ای ایران توسط اسرائیل دفاع کرده اما مسائل نباید به این سادگی دیده شود چرا که حمله قرار دادن تاسیسات هسته ای موضوع بسیار حساسی است که منطقه را آلوده می کند لذا کشورهای عربی نیز از این وضعیت متاثر می شوند.
وی در این باره یادآور شد: آخرین تحلیل های میدانی و واقعیت این است که اسرائیل از طریق حمله زمینی ودریایی نمی تواند ضربه ای به ایران وارد کند چون چنین توانی ندارد از لحاظ ضربه هوایی نیز بسیاری از آنچه می گوید بلوف و تبلیغات است.
محمد علی بصیری در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اسرائیل فاصله زیادی با ایران دارد لذا به تنهایی غیر ممکن است بتواند به همه تاسیسات هسته ای ایران حمله کند با توجه به اینکه ایران دارای  مراکز هسته ای متعددی است که در کل کشور پراکنده است؛ ضمن اینکه ایران از پدافند قوی برخوردار است لذا اسرائیل نمی تواند پایگاه های موشکی ایران را مورد حمله هوایی قرار دهد.
وی در این باره افزود: بی شک امکانات موشکی ایران بسیار گسترده، ریشه ای و توانمند است که با حمله اسرائیل ضربه پذیر نیست. پایانه های گاز و نفت نیز اگر مورد حمله قرار بگیرد ایران به سرعت  پاسخ می دهد و این موضوع منجر به درگیر شدن کشورهای منطقه نیز می شود، لذا شاهد شکل گیری جنگ منطقه ای به دست اسرائیل خواهیم بود. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: به تبع شکل گیری درگیری جنگ منطقه ای ناتو و آمریکا باید وارد عمل شوند لذا جهان با جنگی خانمانسوز مواجه می شود، با توجه به اینکه امروز هیچ کشوری آماده درگیری و وارد شدن در جنگ جهانی را ندارد به دلیل بالا بودن حجم خسارات گسترده جنگ منطقه ای و جهانی، قطعا غرب کمترین علاقه ای به کلید زدن جنگی در این وسعت را ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و کارشناس سیاست خارجی گفت: حداکثر تلاشی که اسرائیل برای حمله به ایران و پاسخ به عملیات وعده صادق 2 به زعم خود می تواند انجام دهد ادامه ضربات ایضایی است تا مانع عکس العمل ایران شود بنابراین آنچه اسرائیل درباره حمله به ایران می گوید بیشتر جنبه تبلیغات و بلوف دارد اسرائیل اگر می توانست کاری علیه ایران صورت دهد تا کنون انجام داده بود.
محمد علی بصیری گفت: امروز جهان به دنبال وقوع یک جنگ فرسایشی دیگر نیست، ضمن اینکه تلاش های دیپلماتیک ایران و سفرهای وزیر خارجه برای جدی نشان دادن این هشدارها به جامعه جهانی است، ضمن اینکه اسرائیل و آمریکا باید متوجه باشند نباید ایران و محور مقاومت را دست کم بگیرند. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: عملیات وعده صادق 2 میدان و موازنه را در منطقه به نفع ایران تغییر داد چرا که توانایی ایران در عرصه بین المللی را به نمایش گذاشته است لذا بعید می دانم مسائل به آن سمت برود که جنگ در منطقه تشدید شود. محمد علی بصیری خطاب به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای اسلامی گفت: همانگونه که آمریکا از اسرائیل حمایت و پشتیبانی می کند تا مردم مسلمان غزه و لبنان و بیگناهان را شهید و مجروح کند انتظار می رود کشورهای عرب مسلمان واز مردم فلسطین حمایت کنند، چرا که عدم حمایت از فلسطین مستقیم یا غیر مستقیم منجر به گستاخی اسرائیل و تهدید کشورهای مسلمان می شود بنابراین کشورهای مسلمان نیز از جری شدن اسرائیل زیان می بینند و از زیاده خواهی های صهیونیست ها درامان نمی مانند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه