روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر - شماره 4686

ارزشهایی که باید پاسداشت


  رفعت لاهیجی- ترویج ارزش­های انقلاب اسلامی یکی از اهداف اساسی انقلاب و زمینه قدرت نرم آن است.مطالعه تاریخی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها ما را متوجه این معنا می‌کند که انقلاب اسلامی ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر انقلاب‌های شکل گرفته در طول تاریخ متمایز می‌کند.اولین ویژگی انقلاب اسلامی این است که انقلاب ملت ایران مبتنی بر باورهای اصیل ایمانی، معنوی و ارزش‌های دینی بود یعنی آنچه مردم را به صحنه اجتماعات انقلابی و میادین مبارزه انقلابی علیه ظلم، استبداد و تبعیض ستمشاهی کشاند همین باورهای اصیل دینی و معنوی بود.
مردم ایران در آن برهه تاریخی از سختی‌های دیگری نظیر مشکلات اقتصادی نیز رنج می‌بردند اما آنچه به صورت اصیل مردم ایران را یک مردم انقلابی تربیت کرد و آن‌ها را واداشت که در مقابل ظلم و استبداد ستمشاهی قد علم کنند همین باورهای دینی و ارزش‌های معنوی بود.
بنابراین خاستگاه اصلی شکل‌گیری انقلاب مردم ایران ریشه در باورهای معنوی دارد؛ نکته دیگر این است که همین باورهای دینی، رفتار انقلابی مردم را بعد از پیروزی انقلاب هم به یک رفتار متمایز تبدیل کرد.بعد از وقوع هر انقلابی که در آن یک نظامِ مستقر در یک کشور از بین می‌رود و یک نظام دیگر با هر الگویی جایگزین می‌شود صحنه آماده شکل‌گیری آشفتگی‌های اجتماعی و بروز یک سری انتقام جویی و انتقام گیری هاست که در بقیه انقلاب‌ها نیز این معنا را مشاهده می‌کنیم.
 طبیعی است مردمی که انقلاب کردند و سختی‌های انقلاب را به جان خریدند بعد از موفق شدن دست به رفتارهای انتقام جویانه در ابعاد مختلف بزنند یا اینکه برخی از افراد از این جابه‌جایی نظامات سیاسی سوءاستفاده کنند و جامعه به آشفتگی و بی‌نظمی اجتماعی برسد اما در انقلاب اسلامی ایران شاهد چنین مواردی نیستیم چراکه علاوه بر اینکه خاستگاه شکل‌گیری انقلاب اسلامی باورهای دینی مردم بود رفتار انقلابی نیز در همین راستا شکل گرفت و همین امر سبب شد تا شاهد آشفتگی‌های گسترده اجتماعی نباشیم.
شاهد هستیم بعد از پیروزی انقلاب بلافاصله با تدابیری که بزرگان انقلاب داشتند ساختارهای موقت قضایی شکل گرفت تا صحنه بعد از پیروزی انقلاب مدیریت شود.
 هویت انقلاب اسلامی در جهت یک نظام دینی شکل گرفته است به این معنا که خواست و اراده مردم و جمهوریتی که شکل گرفت در راستای اسلامیت رقم خورد و امام راحل این معنا را مدیریت کردند و در کنار هم قرار داشتن جمهوریت و اسلامیت یک الگوی بی‌بدیل از نظامات سیاسی و اجتماعی را به دنیا عرضه کرد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال‌های گذشته بخش اعظمی از بیانات خود پیرامون مسئله انقلاب اسلامی را به بررسی و تبیین «ارزش‌های انقلاب اسلامی» اختصاص داده‌اند.
“ساده‌‌زیستى مسئولان»، «استکبارستیزى»، «سلطه‏‌ستیزى»، «بیگانه‏‌ستیزى»، ‌«‌استبدادستیزی», «افتخار به انقلابیگرى»، «عدالت‌طلبی»، «دوری از تجمل‌گرایی»، «اجتناب از اشرافیگرى», «نفى استثمار»، «نفى سلطه‌پذیرى»، «نفى تحقیر ملت به وسیله‌‌ قدرت‌هاى سیاسى دنیا»، «نفى وابستگى سیاسى»، «نفى نفوذ و دخالت قدرت‌هاى مسلط دنیا در کشور»، «نفى سکولاریسم اخلاقى و اباحیگرى»، «»دفاع از مظلومان جهان»، ‌«فتح قله‌هاى دانش»، «کرامت انسان»، «سعى براى ایجاد برادرى و برابرى»، «‌اخلاق»، «ایستادگى در مقابل ‌دشمن»، «ایمان»، «استقلال سیاسى، اقتصادى، ‌فرهنگى»، «آزادى فکر»، «رواج اخلاق فاضله»، «حکومت مردمى»، «حکومت صالح و انسان‌هاى برخوردار از دین و تقوا در رأس کارها» و... ‌ازجمله ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند که مقام معظم رهبری بر لزوم حفظ و تقویت آن تأکید کرده‌اند.
ادامه این موضوع و برشماری ارزش‌ها و پیام‌های جذاب جهان شمول انقلاب اسلامی، چون معنویت گرایی و ثروت آفرینی و اندیشه ورزی و خردگرایی و ... که ریشه در فرهنگ و باور مردم ایران و مسلمانان دارد، بیشمار است که پرداختن به همه آن‌ها زمانی در خور می‌طلبد که اینک در اختیار نیست، اما همه بدانیم این ارزش‌ها و پیام‌های جذاب جهانی و رفتار صادقانه که ریشه در فرهنگ انقلاب اسلامی، مردم ایران و مسلمانان دارد، بسترساز اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود. یادمان نرود هر تمدن روحی دارد و کالبدی که روح آن همین فرهنگ و ارزش‌های جهان شمول آن است و کالبد بدون روح جسمی بی جان است و از یاد رفته و به باد سپرده می‌شود. بیاییم به آن مهم توجهی در خور کنیم تا قدمی به شایستگی در تحقق کامل گام دوم انقلاب برداریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه