روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر - شماره 4686

نظر محیط زیست درباره ورود زباله سوز ۶۰۰۰ تنی چینی؛

تجربه خوبی از زباله‌سوزها نداشتیم


 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زباله سوزها هم به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد و هم هزینه‌های نگهداری و بهره برداری بالایی دارند.
لطف اله فروزنده - معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران - ۵ مهر ماه در یک نشست خبری اعلام کرده بود که برای ساماندهی پسماند با چینی‌ها مذاکره کرده‌اند و برای وارد کردن زباله‌سوز ۶۰۰۰ تنی که زباله را تبدیل به برق می‌کند، منتظر تایید سازمان حفاظت محیط زیست هستند.  مهدی خادم ثامنی - مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست- در واکنش به مذاکرات شهرداری با کشور چین برای وارد کردن زباله‌سوز به کشور اظهار کرد: طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون مذیریت پسماند، تمام شهرها باید طرح جامع مدیریت پسماند را داشته باشند. خوشبختانه در تهران هم این طرح اخیرا مصوب و ابلاغ شده است. ما نمی‌توانیم خارج از طرح جامع مدیریت پسماند اقدامی انجام دهیم. درست است که زباله‌سوزها یکی از راه‌های مدیریت اجرایی پسماند هستند اما آخرین گزینه‌اند. او ادامه داد: اولین گزینه ما تولید کمتر پسماند و بعد از آن تفکیک از مبدا و بازیافت است. پسماندهایی که قابلیت بازیافت ندارند، سوخته می‌شوند اما در همین زمینه هم مقرون به صرفه است که این نوع زباله‌ها دفع مهندسی شوند. زباله سوزها هم به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد و هم هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری بالایی دارند. معمولا زباله‌سوز دز  کشورهایی است مثل ژاپن و سنگاپور که مشکل زمین دارند و نمی‌توانند پسماندشان را دفع کنند یا کشورهایی که مشکل سوخت‌های فسیلی دارند، استفاده می‌شود چراکه این کشورها از پسماند به عنوان سوخت استفاده و انرژی برق تولید می‌کنند.
* استفاده از زباله سوز ۶۰۰۰ تنی به نفع تهران است؟
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در کشور ما معقول است که تفکیک در مبدا، بازیافت، پردازش و تولید کمپوست از پسماند عادی انجام شود. حتی دستور العملی داشتیم که پسماندهای غیرقابل بازیافت تبدیل به سوخت کمکی RDF (سوخت مشتق جایگزین سوخت فسیلی) شود. خوشبختانه در برنامه هفتم این مساله لحاظ شده است. اعلام شده که صنایع بزرگ از جمله سیمان و فولاد از سوخت‌های جایگزین RDF استفاده کنند. او ادامه داد: در نتیجه منطقی نیست یک دفعه بخواهید همه این مراحل را حذف کنید و به سراغ زباله‌سوزی بروید. در راستای اقتصاد چرخشی باید پسماندمان را به محصول تبدیل کنیم و دوباره آن را به چرخه برگردانیم. نمی‌شود یک دفعه همه زباله‌ها را بسوزانیم. ما تاکنون هم تجربه خوبی از زباله‌سوزها در کشور نداشتیم. زباله‌سوزهای ۲۰۰ تنی آراد کوه تهران و نوشهر را داریم و چندین سال است در ساری قرار بود راه اندازی کنیم اما به دلیل مشکلات تحریم هنوز راه اندازی نشده است. ثامنی در پایان اظهار کرد: در رشت هزینه زیادی  برای ساخت زباله سوز شد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. حداکثر زباله سوز در کشور ما زباله‌سوز ۶۰۰ تنی در رشت است که تاکنون فقط ۱۶ درصد بیشتر پیشرفت داشته است. منطقی نیست که یکباره بخواهیم زباله‌سوز ۶۰۰۰ هزار تنی بیاوریم منطقی نیست. این موضوع به دفتر ارزیابی محیط زیست منعکس شده و ما هم نظرات‌مان را به این دفتر اعلام کردیم تا تصمیم گیری انجام شود.

انسداد جاده چالوس
و آزادراه تهران - شمال منتفی شد
 رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: انسداد جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال منتفی شد. سرهنگ احمد شیرانی درباره جزئیات این خبر گفت: بر اساس اعلام ساعتی پیش، مقرر بود از فردا به مدت ۱۰ روز، جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال مسدود شوند اما این طرح اجرا نمی‌شود. وی افزود: قرار بود برای انجام عملیات عمرانی و ایمن‌سازی این دو محور مسدود شود که فعلا این طرح، منتفی شد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با شماره تلفن ۱۲۰و ۸۸۲۵۵۵۵۵ به طور شبانه‌روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و امدادرسانی به حوادث احتمالی رخ داده برای رانندگان و مسافران است.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل شهرداری‌های کشور:
بیش از ۵۰ درصد رانندگان حمل و نقل عمومی «بیمه» نیستند
 مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور اعلام کرد: بیش از ۵۰ درصد رانندگان حمل و نقل شهرداری کشور بیمه نیستند.
سیف‌السادات در اولین مجمع عمومی اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور بااشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل شهرداری‌ کشور و تسهیلات مورد نیاز در این زمینه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم برای رانندگان حمل و نقل عمومی شهرداری‌های کشور بیمه رانندگان و معضل بیمه شدن این رانندگان است. وی ادامه داد: برای رفع بیمه مشکل رانندگان نیازمند ورود وزارت کشور و اختصاص بودجه برای بیمه رانندگان در بودجه سال ۱۴۰۴ وزارت کشور هستیم. البته مشکل حذف و اضافه برای بیمه رانندگان سال‌های سال وجود داشته که اگر اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته در حد کفایت نبوده و درخواست داریم تا این مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود. به گفته سیف‌السادات بیش از ۵۰ درصد رانندگان حمل و نقل شهرداری کشور بیمه نیستند و با عدم رضایتمندی آنها روبرو هستیم که این مشکل سطح اشتغال در این حوزه را با کاهش روبه‌رو کرده است. وی در ادامه  مشکل مخازن سی ان جی و فرسودگی این مخازن را از چالش‌های دیگر این بخش اعلام کرد و گفت:‌ متاسفانه شاهد هستیم که در بحث سرویس مدارس، رانندگان برای تعویض مخازن سی ان جی با مشکل روبه‌رو هستند به طوری که وقتی در سامانه سپند ثبت نام می‌کنند با مشکل مخزن روبرو شده و یا معاینه فنی آنها به دلیل مشکل مخزن فرسوده سی ان جی این خودروها رد می‌شود و امکان سرویس‌دهی در این چرخه را ندارند و نمی‌توانند در سامانه سپند ثبت نام کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه