روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر - شماره 4684

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران اعلام کرد؛

وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور


 بر اساس اعلام معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد که بخش اعظمی از آنها قابلیت واگذاری به تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان دارند.
به گزارش کائنات، تاسیس و راه اندازی تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی به دنبال تصویب قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در مجلس در سال ١۳۸۹ و اساسنامه تعاونی‌ها در هیأت وزیران در سال ١۳۹۱ صورت گرفت که در حوزه‌های تولیدی، خدماتی، عمرانی، گردشگری، احداث نیروگاه خورشیدی و پایانه صادراتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا در دست اجراست.
به منظور توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخشهای تولیدی، بسترسازی برای ورود بخشهای تعاونی و خصوصی به فعالیتهای اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به دلیل رانت‌زا بودن، امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود ندارد، امکان تشکیل شرکتهای «تعاونی توسعه و عمران شهرستانی» فراهم شد.
از جمله موضوعات فعالیت تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی می‌توان به ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی تولیدی، توزیعی و خدماتی مرتبط با تحقق اهداف تعاونی، انجام فعالیتهای عمرانی و آبادانی شهرها و روستاها، مالکیت و مدیریت در فعالیتها و بنگاههای اقتصادی و خرید سهام بنگاه‌های دولتی مستقر در شهرستان حوزه فعالیت که کالاها و خدمات تولیدی آنها در آن شهرستان عرضه می شود، اشاره کرد.
سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای شهرستان به صورت شرکت مادر تخصصی و یا تشکیل شرکت‌های اقماری، استفاده و بهره‌برداری از فعالیت‌ها، طرح‌ها، زمینها و املاک قابل واگذاری دولت در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی شهرستان، انجام هرگونه معاملات از قبیل خرید و فروش، اجاره و نظایر آن و خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع تعاونی از دیگر موضوعات فعالیت تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی به شمار می‌رود.
در این راستا،‌ اخیرا رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران از وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور خبر داده و عمده آنها را قابل واگذاری به تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان دانسته است.
آنطور که وی گفته بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در شهرستانها که به دلیل کمبود بودجه توسط دولت تکمیل نمی‌شوند،‌ قابلیت واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی را دارند و با تامین مالی جمعی و مشارکت اعضای تعاونی می‌توان بدون بودجه دولتی آنها را به بهره‌برداری رساند تا اعضای تعاونی از منافع آتی پروژه منتفع شوند.
به اذعان معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران،‌ ۲۵۰ شرکت تعاونی عمرانی شهرستان در کشور وجود دارد که در هر شرکت دستکم نیم درصد جمعیت شهرستان عضو هستند و بهترین محل برای مردمی سازی اقتصاد و مشارکت مردم در اجرای طرح عمومی خصوصی است.
قانون شرکتهای توسعه عمران شهرستان در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید اما به جز موارد محدود در برخی شهرستانها که در معادن و شرکتهای کشاورزی فعالیت داشتند، توفیق چندانی پیدا نکرده است در حالی که این تعاونی‌ها می‌توانند تا ۵۰ درصد جمعیت هر شهرستان را به عضویت خود درآورند.
در دولت سیزدهم در راستای توسعه تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی، اصلاح قانون تأسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در دستور کار قرار گرفت و موضوع در کمیسیون امور اجتماعی مجلس به تصویب رسید تا در صحن علنی مجلس مطرح شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد؛
ساخت سکوی شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای در ایران
 رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: جدیدترین سکوی شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای با قابلیت‌های ویژه به‌عنوان دستاورد دانش‌بنیانی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مرحله نهایی تولید است.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: سکوی شبیه‌ساز رانندگی از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده در کشورهای توسعه‌یافته است و جمهوری اسلامی ایران با کمک نخبگان داخلی کشور، حمایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مشارکت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به این فناوری دست یافته و روزبه‌روز در حال توسعه و پیشرفت است. امانی افزود: به‌کارگیری دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی به‌منظور افزایش مهارت رانندگان و صلاحیت‌سنجی بدو خدمت و ضمن خدمت، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش‌های هدفمند دارد و شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلف، امکان آموزش در سناریو های پیچیده و ارزیابی از طریق مهارت‌های خاص از ویژگی‌های سکوهای شبیه‌ساز رانندگی را فراهم می‌کند.
وی در خصوص مزایای به‌کارگیری این فناوری گفت: راه‌اندازی مراکز حرفه‌ای آزمون علمی، تقویت آموزش‌های حرفه‌ای، انجام تحقیقات پیشرفته و بسترسازی تسهیل دریافت گواهینامه‌های معتبر مهارتی بین‌المللی برای رانندگان از مزایای این فناوری است که با نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان، عملیاتی می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مرکز پیشرفته شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای از سال ۱۴۰۲ باهدف حمایت، طراحی و توسعه سکوی شبیه‌ساز رانندگی مطابق با شرایط و محیط‌های بین‌شهری شامل ویژگی‌های نرم‌افزاری، عوامل صوتی و تصویری و مدل‌سازی پیشرفته سه‌بعدی و حسگرهای لرزشی سه‌بعدی برای ناوگان اتوبوسی و کامیون بین‌شهری با حمایت این سازمان، معاونت علمی فناوری و ریاست‌جمهوری، ستاد فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته و شبیه‌ساز نصیر فعالیت خود را آغاز کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه