روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر - شماره 4683

سخنگوی قوه قضاییه:

وقوع جرم اختصاص به اتباع ندارد

  سخنگوی قوه قضاییه گفت: وقوع جرم اختصاص به اتباع ندارد و در همه بخش‌ها به خصوص در حاشیه‌ها به دلیل اینکه امکانات کمتر و محرومیت‌ها بیشتر است ممکن است جرم اتفاق بیفتد.
اصغر جهانگیر درباره ساماندهی اتباع غیرایرانی در کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این زمینه از سازمان ملی مهاجرت دعوت کردیم و جلسات مشترکی با آن‌ها تشکیل شد در خصوص اینکه چگونه می‌توان از حضور اتباع به عنوان فرصت‌های کشور استفاده کرد و خدایی نکرده اگر تهدید و یا ضعفی وجود دارد، چگونه می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: در حال حاضر سازمان ملی مهاجرت در این خصوص برنامه کاملی را دنبال می‌کند. ما نیز در حوزه معاونت اجتماعی تلاش می‌کنیم متناسب با وظایفی که داریم به آن‌ها کمک کنیم.
جهانگیر درباره تحصیل کودکان اتباع تصریح کرد: کودکان اتباع که در حال حاضر در جامعه ما حضور دارند، به موازات کودکان ایرانی از تحصیلات رایگان بهره‌مند می‌شوند و از این تحصیلات می‌توانند استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: در هر صورت وظیفه اصلی رسیدگی به مسائل اتباع، مربوط به دولت است و ضابطان به ویژه نیروی انتظامی در این زمینه برنامه‌های خوبی برای ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن اتباع دارند. بازگرداندن اتباعی که به صورت غیرمجاز در کشور هستند از موضوعاتی است که دولت آن را دنبال می‌کند. در هر بخشی هم که به قوه قضاییه نیاز داشته باشند و همچنین به معاونت اجتماعی قوه قضاییه ما نیز این آمادگی را داریم که به آن‌ها کمک کنیم تا ان‌شاءالله این حوزه سر و سامان بهتری بگیرد.
جهانگیر درباره پیشگیری از وقوع جرم در حاشیه‌ شهرهای بزرگ مانند تهران تصریح کرد: وقوع جرم اختصاص به اتباع ندارد و در همه بخش‌ها ممکن است جرم اتفاق بیفتد، به خصوص در حاشیه‌ها به دلیل اینکه امکانات کمتر است و محرومیت‌ها بیشتر است، گاهی اوقات ممکن است ما شاهد برخی از جرائم باشیم. این مسئله به صورت خاص به اتباع باز نمی‌گردد و می‌تواند شامل همه از جمله اتباع هم باشد. فعالیت‌هایی که ما در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه حاشیه‌نشینی انجام می‌دهیم، شامل همه افراد می‌شود.

دادستان تهران:
۵ خودرو گرانقیمت کوروش کمپانی
 به مزایده گذاشته شد
 دادستان تهران با اشاره به تاکید رییس قوه قضاییه در اولویت‌دهی به امر پرداخت مطالبات مالباختگان در زمان رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، به ویژه در مرحله تحقیقات مقدماتی، گفت: در همین راستا ۵ دستگاه خودروی سواری گرانقیمت متعلق به شرکت کوروش کمپانی، شناسایی و جهت فروش در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است.
علی صالحی در این باره اعلام کرد: در راستای تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر پیگیری و تسریع در صدور احکام و نظارت بر اجرای فرآیند رسیدگی به پرونده‌های کلان، تعداد ۵ دستگاه خودروی سواری متعلق به متهمان پرونده کوروش کمپانی، در مرحله تحقیقات مقدماتی شناسایی و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفت و آن مرجع نیز پس از اخذ مجوزهای قانونی و نظریه‌های کارشناسی رسمی دادگستری، این اموال را جهت تأمین بخشی از مطالبات مالباختگان به مزایده گذاشته است.
صالحی با بیان اینکه عواید حاصل از فروش اموال در این مزایده، جهت استرداد مطالبات شاکیان صرف خواهد شد؛ تصریح کرد: شروع بازدید و ارائه پیشنهاد برای اجرای این مزایده از روز گذشته ۹ مهرماه ۱۴۰۳ بوده و در ۱۶ مهر، به پایان می‌رسد و اسامی برندگان نیز، ظرف یک هفته مشخص و اعلام خواهد شد.

ئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اعلام کرد؛
محدودیت دفن جدید در بهشت زهرا
 رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به محدودیت دفن جدید در بهشت زهرا (س) باید آرامستان‌های جدید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و اقدامات اجرایی آن حداکثر تا پایان امسال آغاز شود.
مهدی بابایی با بیان اینکه بر اساس تصمیمات گرفته شده در جلسه غیرعلنی شورای شهر قرار شد شهرداری سه نقطه را برای احداث آرامستان‌های جدید تهران به مراجع بالادستی پیشنهاد دهد، اظهار کرد: کمیسیون ماده پنج هم در این حوزه باید تصمیم‌گیری کند و باید حتماً مصوبه این کمیسیون را داشته باشد.
وی با اعلام اینکه از پنج نقطه پیشنهادی شهرداری سه نقطه مدنظر شورا قرار گرفت، تصریح کرد: مقرر شد پیشنهادات پس از بررسی و تصویب در کمیسیون ماده پنج به مرحله اجرا برسد و اقدامات لازم انجام شود.
بابایی اعلام کرد: اگر تصویب این مصوبه سریع تر صورت بگیرد در اصلاحیه بودجه، اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی می‌شود و چنانچه تصویب آن به تأخیر بیفتد، اعتبار فعالیت‌های عمرانی آرامستان‌های جدید در بودجه سال ۱۴۰۴ لحاظ خواهد شد.
عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز شهرداری عدد پیشنهادی را اعلام نکرده است، گفت: به محض اینکه رقم اعلام شود، بررسی‌های تخصصی در کمیسیون انجام خواهد شد.
بابایی با اشاره به علت بررسی محرمانه لایحه آرامستان‌های جدید پایتخت در جلسه شورای شهر، یادآور شد: ممکن است رانت‌هایی اطراف نقاط پیشنهادی ایجاد شود؛ لذا قرار بر این شد نقاط مورد نظر به قطعیت برسد و پس از آن اعلام شود.
بر اساس گزارش سایت شهر، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: موضوع بسیار مهم این است که با توجه به محدودیت دفن جدید در بهشت زهرا(س) باید آرامستان‌های جدید هرچه سریع تر تعیین تکلیف و اقدامات اجرایی آن حداکثر تا پایان امسال آغاز شود.

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
افزایش توزیع شیرخشک در کشور
 رییس سازمان غذا و دارو از افزایش توزیع شیرخشک در کشور خبر داد و تاکید کرد: برندهای مختلف شیرخشک با کاربرد یکسان قابلیت جایگزینی باهم دارند و الزامی به استفاده از یک برند خاص نیست.
دکتر سید حیدر محمدی به توزیع شیرخشک در کشور اشاره کرد و گفت: در هفت روز گذشته، ۴۲۶ هزار عدد انواع ببلاک و ۵۳۳ هزار عدد انواع آپتامیل توزیع شده است و این روند ادامه دارد.
بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی گفت: به این ترتیب، در مجموع در ۷ روز گذشته یک میلیون عدد از محصولات شرکت پودر شیر مشهد توزیع شده است و این توزیع همچنان ادامه خواهد داشت چرا که تولید با حداکثر ظرفیت در حال انجام است.
وی همچنین بیان کرد: به دلیل وجود خلاءهایی در بازار، عطش بازار زیاد شده و از مردم درخواست می‌شود تا حد امکان بر استفاده از برندهای خاص اصرار نداشته باشند.
او خاطر نشان کرد: همچنین از ۱۰ روز پیش تا کنون، ۳ میلیون قوطی شیرخشک از برندهای مختلف توزیع شده است و ظرفیت تولید شیرخشک در کشور بیش از نیاز است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
عفو محکومان تاثیر مثبتی در جامعه می‌گذارد
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که عفوهای اخیر زندانیان تاثیر بسیار مثبتی در جامعه داشته به خصوص در شرایطی که دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی روی کار آمده و فضای جدیدی را رقم زده است.
محمد مهدی شهریاری با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدادی از محکومان گفت: در طول سال‌های گذشته مقام معظم رهبری با دید وسیع به مسائل داخلی کشور با عفو عمومی موافقت کردند که بعضا این موارد شامل دانشجویان شده و آنها توانستند به سر کلاس درس برگردند و عملا پرونده آنها پاک شد.
وی با بیان اینکه عفو زندانیان و محکومان تاثیر بسیار مثبتی در جامعه دارد، گفت: این موضوع از یأس و ناامیدی جلوگیری خواهد کرد که بعضا به خاطر اقدامات سلیقه‌ای هم بوده است. موافقت رهبری با عفو نشان داد که ایشان سیاست متفاوتی دارد و برخلاف نظر قشر کوچکی با دید وسیع به مسائل جامعه نگاه می‌کند.
این نماینده مجلس تاکید کرد که عفو محکومان اقدام بسیار خوبی بوده که فضای جدیدی در جامعه به وجود می‌آورد بخصوص در شرایطی که دولت جدید با شعار وفاق ملی روی کار آمده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه