روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر - شماره 4683

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

نتانیاهو به شدت خواهان درگیری ایران و آمریکاست

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: در صورتی که نتانیاهو بتواند ایران را وارد جنگ و درگیری منطقه ای کند از تحمیل خسارات به ایران خشنود می شود و می تواند تا حدی به صورت موقتی از زیر بار تبعاتی که 7 اکتبر برای وی و کابینه اش داشت خلاص شود.
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا واقعا تمایلی به گسترش جنگ در منطقه ندارد، و چرا اسرائیل تلاش می کند پای آمریکا را به جنگ منطقه ای باز کند، گفت: اینکه آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است در این موضوع دخیل است. با اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 15 آبان ماه برگزار می شود اما رئیس جمهور جدید در اول بهمن ماه سال جاری رسما کار خود را در کاخ سفید آغاز می کند؛ بنابراین دولت آمریکا تمایلی به گسترش جنگ در خاورمیانه ندارد.
وی در این باره گفت: تا اول بهمن ماه که رئیس جمهور جدید وارد کاخ سفید می شود عملا بایدن به عنوان رئیس جمهور قانونی آمریکا مسوول اتخاذ تصمیمات و سیاست هاست هر چند سیاست کلان آمریکا حمایت از اسرائیل است.
وی در این باره افزود: با اینکه آمریکا و اسرائیل دو متحد استراتژیک به شمار می روند اما اختلاف نظرهای مهمی نیز دارند. پرواضح است آقای نتانیاهو مایل به روی کار آمدن آقای ترامپ و به قدرت رسیدن وی است چرا که اینگونه ارزیابی می کند ترامپ موضع محکمتری علیه ایران اتخاذ می کند.
حسن بهشتی پور تصریح نمود: نتانیاهو خواستار این است که ایران را وارد جنگ منطقه ای کند، لذا با اطمینان به این موضوع که در صورت درگیری ایران و اسرائیل، آمریکا به نفع اسرائیل با ایران درگیر می شود لذا نتانیاهو قصدی جز کلید خوردن جنگ با ایران را در سر نمی پروراند.
وی در این باره تصریح نمود: امروز اسرائیل در چند جبهه همزمان می جنگد ضمن اینکه برآوردها نشان می دهد حداقل 60 تا 100 هزار نفر جمعیت اسرائیل از شمال فلسطین اشغالی به سمت جنوب آواره شده اند. نتانیاهو می داند اگرامروز جنگ به پایان برسد کمیته رسیدگی به تخلفات اسرائیل به احتمال زیاد به برکناری وی به دلیل کوتاهی در مساله عملیات 7 اکتبر حماس علیه اسرائیل رای می دهد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی افزود: ضمن اینکه کابینه وی نیز تحت پیگرد قانونی و خطر قرار می گیرند، با در نظر گرفتن مسائل بیان شده و چالش های پیش روی نتانیاهو و کابینه اش،نتانیاهو امیدوار است با پیروزی آقای ترامپ در آمریکا شرایط را برای بقای دولت خود فراهم کند؛ هر چند آمریکا مایل به گسترش جنگ در منطقه نباشد اما نتانیاهو خواهان آن است که به هر نحوی که شده پای آمریکا را به جنگ با ایران باز کند.
حسن بهشتی پور در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در صورتی که نتانیاهو بتواند ایران را وارد جنگ و درگیری منطقه ای کند از تحمیل خسارات به ایران خشنود می شود و می تواند تا حدی به صورت موقتی از زیر بار تبعاتی که 7 اکتبر برای وی و کابینه اش داشت خلاص شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه