روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر - شماره 4682

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تاکید کرد؛

لزوم یکپارچه سازى نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با شبکه‌های برق

  آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اخیرا گزارشی را تحت عنوان یکپارچه سازى انرژی خورشیدی و بادی، تجربیات بین‌المللی و چالش‌های پیش رو منتشر کرده است که در آن به تحولات فنی، نهادی، سیاستی و کسب و کاری لازم در شبکه‌های برق برای پذیرش حجم بالای نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره شده است.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، در این گزارش شبکه برق پنجاه کشور که نزدیک به نود درصد از تولید انرژی خورشیدی و بادی جهان را در خود جا داده‌اند از نظر تاثیرات نفوذ مقادیر بسیار کم تا بسیار بالای انرژی‌های تجدیدپذیر در 6 سطح مورد ارزیابابی قرار گرفته است تا مشخص شود در هر مرحله چه اقداماتی از نظر برنامه‌ریزی، بهره‌برداری و تامین مالی توسعه شبکه‌های برق باید صورت گیرد.
در سطح اول حضور نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی تقریبا تاثیر قابل توجهی در سطح سیستم ندارد، اما به تدریج در فازهای سوم به بعد الگوی عملکرد سیستم قدرت را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به ذخیره‌سازی در مقیاس شبکه و پاسخگویی به تقاضا به وجود خواهد آمد. در سطح چهارم تقریباً تمام تقاضا در برخی مواقع توسط تجدیدپذیرها می‌تواند برآورده شود و لازم است بازارهایی برای ظرفیت و ذخیره سازی برق راه‌اندازی شود.
این گزارش خواستار اقدام راهبردی دولت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پیشرفته و اجرای اصلاحات مقرراتی برای اطمینان از یکپارچه سازی موفقیت نیروگاه‌های بزرگ مقیاس تجدیدپذیر در شبکه برق شده است.

سخنگوی صنعت برق:
برق مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
 سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه از هر ۴ مشترک خانگی، یک مشترک پرمصرف است، تصریح کرد: همان یک مشترک تقریبا به اندازه سه مشترک دیگر برق مصرف می‌کند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: مشترکان بسیار پرمصرف که حدود دو درصد از مجموع مشترکان را در بر می‌گیرند و بیش از ۲.۵ برابر الگو برق مصرف می‌کنند، مشمول اخطار و قطع برق می‌شوند که این مهم در اوج بار تابستان امسال اتفاق افتاد و از این پس نیز برخورد صنعت برق با مشترکان پرمصرف به همین گونه خواهد بود.
وی در عین حال تاکید کرد: مشترکان پرمصرفی که بیش از الگو برق مصرف می‌کنند، باید رفتار مصرفی‌شان را اصلاح کنند تا مشمول قطع برق نشوند.
به گفته مدیرعامل توانیر، این نوع مشترکان که بیش از ۲.۵ برابر الگوی تعریف شده برق مصرف می‌کنند ملزم به تامین بخشی از برق مصرفی خود از طریق خرید برق از تابلو سبز بورس انرژی و یا استفاده از مولد خورشیدی و ذخیره‌سازها هستند.
سخنگوی صنعت برق در پایان با اشاره به این که با شروع فصل پاییز الگوی مصرف برق در مناطق غیرگرمسیر از ۳۰۰ کیلووات به ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه کاهش می یابد، از مشترکان خانگی مناطق غیرگرمسیر خواست تا با کاهش مصرف برق خود متناسب با الگوی مصرف ماه‌های غیر گرم علاوه بر کمک به شبکه برق از قبوض برق ارزان‌تر برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:
بخش امداد گاز به مثابه ویترین صنعت گاز عمل می‌کند
 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیاتی این شرکت که می‌تواند در ارائه خدمات مطلوب‌تر به ذی‌نفعان کمک کند، بخش امداد گاز است که به مثابه ویترین صنعت گاز عمل می‌کند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، سعید توکلی به پاس قدردانی از زحمات همه امدادگران گاز کشور و در بررسی میدانی عملکرد همکاران این بخش، ضمن عرض خدا قوت به آنها، بیان کرد: عملکرد این بخش با بیشترین ارتباط با مشترکان و ذی‌نفعان، همیشه زیر ذره‌بین قرار دارد؛ زیرا هرکدام از امدادگران نماینده شرکت ملی گاز ایران در جامعه هستند؛ از این رو باید در ارائه خدمات با کیفیت و دقت بالا از همه ظرفیت‌های لازم استفاده کرد.
وی ادامه داد: شرایط باید برای همکاران ما در واحد امداد به گونه‌ای مهیا باشد که بتوانند سریع‌تر خود را به محل مربوطه برسانند و در این زمینه انجام رزمایش‌های مستمر با سناریوهای مختلف باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون وزیر نفت ضمن خداقوت به همه کارکنان امداد گاز در سراسر کشور، بر آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری به‌ویژه متناسب با اولویت اعلام، بر سرعت عمل تأکید کرد.
براساس این گزارش، در بررسی انجام‌شده، عملکرد واحد امداد ارزیابی شد که توکلی عملکرد مربوطه را قابل بررسی و بر رسیدن به نقاط بهبود در این زمینه تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خبر داد؛
تحقق ۱۰۰درصدی تولید نفت و گاز اروندان
 در نیمه نخست امسال
 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از دست‌یابی این شرکت به تعهدهای تولیدی خود در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این شرکت آماده تحقق اهداف تولیدی خود در نیمه دوم سال است.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شانا، عبدالله عذاری‌اهوازی در نشست پیش‌بینی تولید نیمه دوم سال ۱۴۰۳ میدان‌های تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: تولید پایدار و مستمر همواره با رعایت نکات ایمنی امکان‌پذیر بوده که این مهم حاصل تلاش همکاران اچ‌اس‌ئی (HSE) است. وی درباره تعهد تولید این شرکت در نیمه نخست امسال بیان کرد: خوشبختانه این شرکت در ۶ ماه نخست امسال به همه تعهدهای تولیدی خود دست یافته و در برخی مواقع نیز بیشتر از تعهد خود تولید داشته است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان این موفقیت و رسیدن به اهداف تولیدی را حاصل تلاش همه کارکنان این شرکت دانست و از آنها قدردانی کرد.
عذاری‌اهوازی با اشاره به انجام تعهد ۱۰۰ درصدی شرکت نفت و گاز اروندان، برای تولید نفت در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۳ افزود: پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال چند چاه دیگر در اختیار شرکت قرار داده شود، همچنین همه واحدها باید تلاش خود را به‌کار بگیرند تا تعهدات محول‌شده به شرکت محقق شود. وی بر رفع مانع چاه‌ها و جریانی‌کردن آنها برای افزایش تولید تأکید و بیان کرد: در این مورد منتظر بقیه نماندیم و از همه ظرفیت‌ها و شیوه‌های ممکن عملیاتی برای احیای چاه‌ها استفاده کردیم تا بتوانیم به برنامه تولیدی و توسعه‌ای شرکت دست یابیم. مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تولید حداکثری از میدان‌های غرب کارون به‌دلیل مشترک بودن با کشور همسایه را مهم دانست و به اهمیت مسائل فنی و توجه به آن در افزایش تولید با حفظ و رعایت نکات محیط زیستی اشاره کرد.
در ادامه غلامحسین موازی، مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان از محقق شدن برنامه‌های تولیدی محول‌شده از سوی شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: همه تلاش ما و سایر اداره‌ها این است که با استفاده از ظرفیت داخلی شرکت و شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌های نوین، بهره‌وری چاه‌ها را بالا ببریم تا اهداف تولیدی در نیمه دوم سال نیز محقق شود. در ادامه این نشست سایر مدیران شرکت نفت و گاز اروندان گزارشی از روند تولید در میدان‌های تحت مدیریت این شرکت و برنامه‌های تولید در ۶ ماهه دوم امسال ارائه کردند، همچنین درباره تازه‌ترین وضع چاه‌های تازه گفت‌وگو و گزارشی از چاه‌هایی که به‌تازگی رفع مانع شدند یا در مدار تولید قرار گرفتند بیان شد و مسائل فنی انجام‌شده روی آنها مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست مباحثی همچون تولید نفت و گاز در نیمه دوم امسال با توجه به نزدیک بودن زمستان، کنترل گازسوزی در تأسیسات، چالش‌های تولید و برنامه اورهال تأسیسات و تأثیر آن بر افزایش تولید مورد بررسی قرار گرفت.
از دیگر نکات مطرح‌شده در این نشست بررسی تازه‌ترین وضع چاه‌های تحت مدیریت این شرکت و برنامه‌های آینده برای رفع موانع تولیدی آنها، راه‌اندازی واحد CTEP و رفع گرفتگی‌های سرچاهی بود.

انرژی‌های تجدیدپذیر؛ منبع اصلی تامین برق در هلند
 آمارهای منتشر شده در نیمه نخست سال جاری میلادی نشان داد انرژی‌های تجدیدپذیر به اصلی‌ترین منبع تولید برق در هلند تبدیل شده‌اند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، بر اساس آمار منتشره از سوی اداره آمار هلند، در نیمه اول سال جاری میلادی، ۵۳ درصد از کل تولید برق هلند از طریق منابع تجدیدپذیر تامین شده است. این آمارها بیانگر آن است که تولید برق از انرژی بادی ۳۴ درصد در این کشور کوچک افزایش یافته و به رغم کاهش تابش خورشید، تهیه برق از منابع خورشیدی روبه رشد است.
بنابراین گزارش، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی منجر به کاهش ۴۰ درصدی تولید برق از سوخت‌های فسیلی در هلند شده است.  
در همین حال آمارهای جدید نشان می‌دهد تولید انرژی زیست‌توده در هلند رو به کاهش است، به طوری که در نیمه نخست سال جاری میلادی، تولید برق در این کشور اروپایی از زیست‌توده به دلیل کاهش هم‌سوزی در نیروگاه‌های زغال‌سنگ ۱۶ درصد کاهش یافت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه