روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر - شماره 4681

با نزدیک شدن به پایان مهلت معرفی؛

لهستان، پاکستان و ویتنام وارد رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۵ شدند

 در روزهای آخر مهلت معرفی نماینده کشورها به اسکار بین‌المللی، کشورهای بیشتری نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند.
به گزارش ورایتی، لهستان، ویتنام، پاکستان، سوییس، اردن و آرژانتین دیگر کشورهایی هستند که وارد رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۴ شده‌اند.
لهستان با فیلم «زیر آتشفشان» به کارگردانی دامیان کوکور راهی بخش بهترین فیلم بین‌المللی نود و هفتمین دوره جوایز اسکار شد.«زیر آتشفشان» که به تازگی در جشنواره تورنتو حضور داشت، دومین فیلم کوکور است و داستان خانواده‌ای اوکراینی را روایت می‌کند که آخرین روز تعطیلات خود را در جزیره تنریف اسپانیا می‌گذرانند. به محض حضور در فرودگاه، پرواز آنها لغو می شود چون روسیه به اوکراین حمله کرده و گردشگرانی که در جزیره به دام افتاده‌اند، پناهنده می شوند.
اولین فیلم بلند کوکور «نان و نمک» بود که سال ۲۰۲۲ جایزه ویژه هیئت داوران بخش افق جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد و در جشنواره های قاهره، آنتالیا و کوتبوس به نمایش درآمد. ویتنام با «شکوفه هلو، فو و پیانو» یک فیلم جنگی عاشقانه درام به اسکار می‌رود. این فیلم سفر یک زوج جوان را در ۱۷ فوریه ۱۹۴۷، آخرین روز نبرد ۶۰ روزه هانوی که به معنی آغاز جنگ اول هندوچین بود، تصویر می‌کند. این فیلم به کارگردانی فی تین سون و به سفارش دپارتمان سینمای ویتنام با بودجه ۲۰ میلیارد VND (۸۱۵۰۸۰ دلار) ساخته شد و جایزه نیلوفر نقره‌ای بیست و سومین جشنواره فیلم ویتنام را برد.
پاکستان با انیمیشن دستی «شیشه‌کار» ساخته عثمان ریاض به اسکار رفت. این فیلم که اوایل امسال در انسی اکران شد، در لوکیشنی با الهام از پاکستان روایت می‌شود و داستان وینسنت جوان و پدرش توماس را روایت می‌کند که بهترین کارگاه شیشه‌سازی در کشور را اداره می‌کنند و زندگی‌شان در اثر نزدیک شدن جنگ به هم می‌خورد.
«شیشه‌کار» نخستین انیمیشنی است که پاکستان ساخته و این فیلم توسط استودیو انیمیشن سازی «مانو» در پاکستان و کمپانی تولید آپوروا باکشی، تهیه کننده «جنایت دهلی» تولید شده است.
سوییس یک درام خانوادگی به نام «ملکه‌ها» را به آکادمی معرفی کرد. این فیلم به کارگردانی کلاودیا رینیک، فیلمساز سوییسی- پرویی، اسپانیایی زبان است و نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم ساندنس تجربه کرد و در بخش نسل برلیناله هم به عنوان بهترین فیلم شناخته شد و جایزه تماشاگران لوکارنو را هم دریافت کرد.
داستان فیلم در پرو در سال ۱۹۹۲ که این کشور در بحران اجتماعی و سیاسی است، می‌گذرد و درباره النا مادر تنهایی است که قصد دارد همراه دخترانش لوسیا و آرورا کشور را ترک کند. اردن «سرزمین شیرین من» مستندی از سارین حیرعابدیان مستندساز ارمنی-اردنی ساکن آمریکا را به عنوان نماینده خود در اسکار انتخاب کرد.  

با اهدای جایزه کارگردانی؛
گاتهام از دنی ویلنوو
 تجلیل می‌کند
 دنی ویلنوو برای کارگردانی «تلماسه: قسمت دوم» جایزه بهترین کارگردان گاتهام را دریافت خواهد کرد.
به گزارش ددلاین، موسسه فیلم و رسانه گاتهام در سی و چهارمین دوره مراسم سالانه جوایز گاتهام از دنی ویلنوو برای «تلماسه: قسمت دوم» با جایزه بهترین کارگردان گاتهام تجلیل خواهد کرد. این رویداد دوم دسامبر در نیویورک برگزار می شود. جایزه تجلیل از کارگردان جوایز گاتهام برای قدردانی از استعدادهای رویایی که به برخی از محبوب‌ترین فیلم‌های مخاطب جان بخشیده‌اند، اهدا می‌شود. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ادای احترام به ویلنوو و جهان‌سازی و داستان‌سرایی چشمگیر وی در ساخت این فیلم احترام می‌گذارد. در بیانیه گفته شده دنی ویلنوو به طرز ماهرانه‌ای از رمان کلاسیک فرانک هربرت، ابتدا با «تلماسه» در سال ۲۰۲۱ و اکنون با «تلماسه: قسمت دوم» اقتباسی استادانه به عمل آورده و نتیجه‌ای هم از نظر بصری خیره کننده و هم از لحاظ روایی پیچیده خلق کرده و همه را مجذوب خود کرده است. گاتهام اعلام کرده با این قدردانی از یک فرد رویایی که ژانر را برای مخاطبان مدرن بازتعریف کرده تجلیل می‌کند و نه تنها دستاوردهای اخیر او که سفر چشمگیر او به عنوان یک فیلمساز را که تقریباً ۳۰ سال پیش آغاز شد و شامل آثار کلاسیک اولیه مانند بود، ارج می نهد. «تلماسه: قسمت دوم» با بازی تیموتی شالامه و زندایا داستان به قدرت رسیدن پل آتریدس را کامل کرد و نشان داد انتقام جویی، قدرت، پیروان پرشور و کلک‌های سیاسی چگونه موجب شد وجدان کنار برود و سرنوشتی بسیار ویرانگر رقم بخورد. فیلم اول «تلماسه» در سال ۲۰۲۱ هم با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و هم در گیشه‌ها خوب فروخت و نامزد ۶ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد. ویلنوو کارگردان و نویسنده فرانسوی کانادایی برای کارگردانی «ویران‌شده» (۲۰۱۰) که نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را به دست آورد، به شهرت رسید. او سپس فیلم‌های هیجان‌انگیزی مانند «زندانیان» (۲۰۱۳)، «دشمن» (۲۰۱۳) و «سیکاریو» (۲۰۱۵) و همچنین فیلم‌های علمی تخیلی «ورود» (۲۰۱۶) و «بلید رانر ۲۰۴۹» (۲۰۱۷) را کارگردانی کرد و برای «ورود» نخستین نامزدی اسکار خود را در رشته بهترین کارگردانی به دست آورد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه