روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر - شماره 4681

معرفی سینماهای پرفروش کشور در ۶ ماه اول سال؛

۱۶ میلیون نفر تماشای فیلم‌های سینمایی نشستند

 بررسی آماری فروش فیلم‌ها و سینماهای کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از فروش ۹۱۲ میلیاردی خبر می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر، فروش فیلم‌ها و سینماهای کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به ۹۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسید. ۱۶ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۷۵ نفر هم به دیدن فیلم‌های اکران شده در سینماها رفتند. دستیابی به این فروش حاصل رسیدن به ضریب اشغال ۱۳ درصدی در ۱۳۲ هزار و ۷۱ صندلی سینما است.
فیلم‌های پرفروش سینما در نیمه اول سال ۱۴۰۳ هم مشخص شدند. در بین فیلم‌های اکران شده «تگزاس ۳» با ۷۶ هزار و ۱۴۰ سانس و فروش بیش از ۲۳۴ میلیارد و ۹۲۱ میلیون تومان اول، «تمساح خونی» با ۵۵ هزار و ۸۷۰ سانس و فروش بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان دوم و «مست عشق» با ۴۶ هزار و ۶۸۵ سانس و فروش بیش از ۱۲۰ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان سوم شد.
سینماهای پرمخاطب کشور هم اعلام شد. بر این اساس پردیس سینمایی کوروش تهران با ۷۸۱ هزار و ۸۸۲ مخاطب و ۸۳ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان فروش، رتبه اول، پردیس سینمایی ایران مال تهران با ۶۰۷ هزار و ۷۴۸ مخاطب و ۴۳ میلیارد تومان فروش، رتبه دوم و پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز با ۴۳۶ هزار و ۴۳۵ مخاطب و ۲۷ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان فروش سومین سینمای پرفروش کشور بود.
۴۰ سینمای برتر کشور ۵۵ و ۴ دهم درصد از کل مخاطبان سینما را شامل می‌شدند و از فروش کل سینما، ۵۵۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان به این سینماها اختصاص داشت. همچنین متوسط ضریب اشغال در این سینماها به بیش از ۲۴ درصد رسید.

خانه هوشنگ مرادی کرمانی «خانه‌قصه» می‌شود
 خانه هوشنگ مرادی کرمانی در مزایده‌ای از سوی شهرداری تهران به یک احیاگر بناهای تاریخی واگذار شد تا درهای این خانه با عنوان «خانه قصه» به روی مردم باز شود.
هوشنگ مرادی کرمانی سال‌های سال، بیش از ۲ دهه در خانه‌ای در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله امام‌زاده یحیی (ع) در بافت تاریخی تهران در سه راه امین‌حضور زندگی کرده است؛ خانه‌ای که به گفته او بیش از ۸۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد و ۲۷-۲۸ سال در این خانه زندگی کرده‌ است.
مردادی کرمانی گفته بود: «چکیده نویسندگی من در این‌ خانه است. من در این‌جا ازدواج کردم و بچه‌دار شدم. ۸۰ درصد از کارهایم در این خانه بوده و «قصه‌های مجید» که معروف‌ترین‌شان است در این خانه نوشته شده است. پسرعمویی دارم که می‌گوید این خانه زایشگاه مجید است. مجید در این‌جا به دنیا آمد و بزرگ شد، هم برای رادیو، هم کتاب و بعد هم تلویزیون.»
آبان سال۱۳۹۹ بود که اعلام شد شهرداری منطقه ۱۲ تهران از خانه مرادی کرمانی بازدید کرده و قصد دارد یک مجموعه فرهنگی در این محله راه‌اندازی کند؛ خانه‌ای که قول داده بودند، هم جنبه کتابخانه‌ای داشته باشد و هم خانۀ داستان و ادبیات کودک به نام «قصه‌خانه» باشد.
حدود ۵ سال از این تصمیم می‌گذرد و درهای خانه در این مدت بسته بود حالا بهروز مرباغی، معمار و مدیر خانه اردیبهشت اودلاجان و احیاگر بناهای تاریخی خبر داد که روز پنجشنبه، دوازدهم مهرماه، ساعت ۱۶ درهای این خانه را برای مرمت و احیا بازگشایی خواهند کرد.
او توضیح داد: روز پنجشنبه در ساعت ذکر شده، در خانه اردیبهشت اودلاجان جمع شده و سپس پیاده به سمت این خانه می‌رویم و در حضور مرادی کرمانی، درهای خانه را باز کرده و اعلام خواهیم کرد این خانه به‌زودی مرمت و احیا خواهد شد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در این مراسم درباره خانه، از اینکه چه زمانی در این خانه می‌زیسته و چه کتاب‌هایی را آنجا نوشته سخن خواهد گفت. بعد به سمت خانه اردیبهشت می‌رویم و بخش‌هایی از کتاب «شما غریبه نیستید» مرادی کرمانی که درباره این خانه است، مرور خواهیم کرد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مرادی کرمانی را با امضای این نویسنده تهیه کنند.
مرباغی همچنین درباره چگونگی واگذاری این‌ خانه گفت: در فراخوان مزایدۀ این خانه که توسط شهرداری انجام شد، شرکت کرده و بعد از مرمت و بازسازی، این خانه به مدت ۱۱ سال در اختیار ما خواهد بود.
این احیاگر بناهای تاریخی درباره عنوان خانه نیز که قرار بود «قصه خانه» باشد، توضیح داد: در متن مزایدۀ شهرداری «خانه قصه» عنوان شده است. آقای مرادی کرمانی نیز این موضوع را یادآور شد اما در روز پنجشنبه، مرمت خانه با عنوان «خانه قصه» آغاز می‌شود و ممکن است در آینده عنوانش تغییر کند.  

اثر مشترک معتمدی و رامبراند تریو
کاندیدای جایزه منتقدان آلمان شد
 آلبوم «انتظار» کاندیدای بهترین آلبوم برای دریافت جایزه معتبر منتقدان آلمان - Preis der deutschen شد.
چندی پیش نشریه  “nrc” که یکی از نشریات هلند است، آلبوم «انتظار» را به عنوان بهترین آلبوم سال در کشور هلند معرفی کرده است.
این بار هم آلبوم «انتظار» یکی از گزینه‌های اصلی برای دریافت جایزه معتبر منتقدان آلمان شده است که برگزیدگان نهاییِ این جایزه‌ی معتبر در ماه اکتبرِ سال جاری معرفی خواهند شد.
این نشریه لیستی از بیست و پنج آلبوم برتری که در سال ۲۰۲۳ در هلند منتشر شده‌اند را ارائه و از بین آنها اثر مشترکِ محمد معتمدی و رامبراند تریو را به عنوان بهترین آلبوم سال این کشور معرفی کرد. آلبوم «انتظار» در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ در شهر آمستردام در کلیسایی قدیمی به نام «اُرگل پارک» به صورت زنده و تک‌برداشتی ضبط شده است. در اجرای این آلبوم از سازهای قدیمی، اُرگ‌های قدیمی، هارپسیکوردهای قدیمی و سازهای باستانی و قدیمی اروپایی استفاده شده است.
آلبوم «انتظار» هفت قطعه دارد، که عنوان و توضیحِ هر قطعه به این شرح است:‌
نخستین آهنگ «انتظار» نام دارد که آهنگی ترکی است. قطعه بعدی «از خون جوانان وطن» نام دارد؛ در این قطعه از شعر معروفِ عارف قزوینی در تصنیف معروفی با همین نام استفاده شده ولی در اینجا شعر به صورت بداهه و آوازی اجرا شده است.
تصنیف «بهار دلکش» که این قطعه با برداشتی تازه و ملودیِ جدیدی نسبت به تصنیفِ قدیمیِ «بهار دلکش» اجرا شده است. آهنگ «کوزه‌گر» آوازخوانیِ بداهه براساس اشعار خیام است. «دمی با هم به سر بردن» با غزلی از حافظ اجرا شده و شامل آواز و همراهی سازهای پرکاشن و بدون حضور سازهای ملودیک است.
«در میان باغ» قطعه‌ای آوازی است با شعری از حافظ. قطعه پایانی این آلبوم هم به دکلمه یکی از غزل‌های حافظ اختصاص دارد. محمد معتمدی در این قطعه غزلی از حافظ را با مطلعِ «نصیحتی کنمت بشنو و بهانه مگیر» با موسیقی رامبراند تریو دکلمه کرده است.
در کارنامه هنریِ محمد معتمدی آثار ماندگاری وجود دارد که برخی از آنها حاصل همکاری با گروه‌ها و هنرمندان خارجی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه