روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر - شماره 4681

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد؛ سرمایه‌ گذاری ۲ میلیارد دلاری چینی‌ها برای پنل‌های خورشیدی

 رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: در حوزه سرمایه‌ گذاری خارجی دو میلیارد دلار درخواست سرمایه‌ گذاری از سوی چین برای پنل‌های خورشیدی، بخاری، گازی و تجهیزات کاهنده مصرف وجود دارد.
به گزارش کائنات، آرش نجفی با اشاره به ناترازی انرژی در کشور گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته احتمال دارد که سال آینده ۲۴ هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر برق با ناترازی گاز نیز مواجه هستیم، به طوری که هر سال ۶۰ تا ۷۰ روز صنایع فولادی و پتروشیمی را به دلیل تامین گاز خانگی از گاز محروم می‌کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر این‌که اکثر کشورها تا سقف ۵۰ درصد نیاز برقی خود را توسط تجدیدپذیرها تامین می‌کنند، اظهار کرد: در ایران ۷۵ هزار مگاوات مصرف برق داریم اما تنها ۱۱۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود، این در حالی است که اگر با مدل مالی که مجلس شورای اسلامی تعریف کرده پیش برویم ۲۴۰۰ مگاوات باید وارد مدار شود.
نجفی با بیان این‌ که عدم پرداخت صورت‌حساب‌های پیمانکاران برق موجب ورشکستگی صنعت برق شده است، گفت: دولت چهاردهم موظف است حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق تولید کند؛ باید بپذیریم که شرایط فعلی بحرانی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.
وی با بیان این‌که صنعت تجذیدپذیر باید از انحصار خارج شود، اظهار کرد: تا زمانی ساختار خرید انحصاری باشد نمی‌توان انتظار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را داشت.

مدیرعامل توانیر اعلام کرد؛
افزایش تبادل برق ایران، آذربایجان و روسیه
تا ۶۰۰ مگاوات
 مدیرعامل توانیر گفت: طبق آخرین مذاکرات شبکه های روسیه و آذربایجان میتوانند تبادل برق را تا ۶۰۰ مگاوات افزایش دهند. مصطفی رجبی با بیان اینکه  یکی از راه های تبادل و انتقال برق میان ایران و روسیه از طریق آذربایجان‌ است، اظهار کرد: پروژه سنکرون‌سازی شبکه برق ایران و روسیه از مسیر کشور آذربایجان یکی از دستور کارهای مهم جلسه وزیر نیرو ایران و وزیر انرژی روسیه در حاشیه اجلاس بریکس بود. وی افزود: پیمانی میان ایران، آذربایجان و روسیه وجود دارد که امکان تبادل برق تا ۳۰۰ مگاوات را با همین امکانات موجود فراهم‌ می‌کند، با توجه به اینکه آذربایجان ملاحظات فنی دارد، قرار شد در این سفر وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه هماهنگی برای جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و آذربایجان را ترتیب دهند.  
وی با بیان اینکه در صورت تقویت شبکه های روسیه و آذربایجان این‌میزان میتواند تا ۶۰۰ مگاوات افزایش پیدا کند و درصورت توسعه شبکه های برق ایران و آذربایجان به حداقل ۱۰۰۰ مگاوات برسد، گفت: مذاکراتی در همین راستا صورت گرفته است. به گفته وی در صورت حل محدودیت های فنی و تکنیکی از سوی آذربایجان تبادل ۳۰۰ مگاوات اجرایی می ‌شود. وی با بیان اینکه مذاکرات لازم برای این موضوع انجام شده است، گفت: جلسه‌ای که برگزار شد می‌تواند راهگشا باشد.  

اولین نیروگاه زمین‌گرمایی جهان در آمریکا ساخته می‌شود
 ساخت اولین نیروگاه زمین‌گرمایی جهان در مقیاس کامل می‌تواند آغازگر دوره جدیدی از ساخت نیروگاه‌های تولیدکننده انرژی پاک باشد.
به گزارش کائنات، وزارت نیروی هوایی آمریکا اولین قرارداد خود را برای فهمیدن این موضوع منعقد کرده است که آیا یک نیروگاه با استفاده از سیستم‌های زمین‌گرمایی تحت فشار می‌تواند انرژی پاک مورد نیاز یک پایگاه را با هدف دستیابی به انعطاف‌پذیری سیستم‌های انرژی تولید کند.
به نقل از آی‌ای، این قرارداد به شرکت سیج ژئوسیستمز واقع در تگزاس یک کمک مالی ۱.۹ میلیون دلاری اعطا می‌کند تا پروژه مورد نظر را انجام دهد.
برخلاف روش‌های زمین‌گرمایی سنتی که بر تشکیلات زمین‌شناسی کمیاب آب گرم و بخار تکیه دارند و به همین دلیل استفاده از آنها محدود است، سیستم‌های زمین‌گرمایی تحت فشار از فناوری پیشرفته «شکست هیدرولیکی» برای استخراج انرژی حرارتی از زیر سطح زمین استفاده می‌کنند. امکان‌پذیر شدن یک پروژه در مقیاس کامل در پایگاه الینگتون فیلد واقع در هیوستون، آغازگر دوره جدیدی از ساخت نیروگاه‌های تولیدکننده انرژی پاک است که همه نیازهای انرژی را برآورده می‌کنند. کرک فیلیپس، مدیر اداره تضمین انرژی وزارت نیروی هوایی آمریکا، گفت: این قرارداد اولیه یک گام رو به جلو در تلاش وزارت نیروی هوایی برای انعطاف‌پذیری انرژی است. این پروژه، توانایی الینگتون فیلد را برای حفظ عملیات هنگام قطعی برق بهبود می‌بخشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه