روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر - شماره 4680

سید حسن خمینی:

امروز در گستره جنگ روایت‌ها هستیم


 یادگار امام از مرکز اسناد انقلاب اسلامی بازدید کرد.در این مراسم که رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و معاونین موسسه حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: از لحظه بعد از وقوع هر رخداد، «تاریخ» آغاز می شود و جنگ روایت ها شروع می شود. هرچه از یک حادثه دور می‌شویم تفاوت قرائت‌ها نیز بیشتر می‌شود. همان‌طور که دیده ایم برخی قربه الی الله یا برای حفظ نظام دروغ می‌گویند و برخی با هدف دیگری؛ بعضی هم فقط بخشی از واقعیت را نقل می‌کنند و بقیه را نمی گویند. فاصله ما با یک داستان تاریخی جنگ روایت ها را تغییر نمی دهد، بلکه صرفا امکان راستی امکان پذیر را کم می کند. و الّا جنگ روایت ها در مورد همه وقایع مربوط به اشخاص، ملت‌ها، شهرها و اقوام وجود دارد.
وی افزود: ما امروز در گستره جنگ روایت ها هستیم و یک امپراطوری مقابل جبهه انقلاب اسلامی وجود دارد و تحقیر آن چیزی را عوض نمی کند. اتفاقا دشمن ما قوی است و با این وجود است که زنده مانده ایم. ما با دشمنی قوی درافتاده ایم.
یادگار امام در خصوص چگونگی مواجهه با این امپراطوری گفت: موسسات و مجموعه‌های موجود در زمینه تاریخ نباید همدیگر را تضعیف کنند. بلکه باید با یکدیگر هم‌افزایی کنند تا کارهای تکراری انجام نشود و مرکز اسناد انقلاب اسلامی و شخص آقای پورمحمدی ظرفیت این کار را دارند.
سید حسن خمینی با بیان اینکه مراکز فکری نباید کار ترویجی کنند، مراکز ضبط سخنان و خاطرات هم نباید از خودشان سخن بگویند و مراکز ترویجی نیز باید صرفا کار خود کنند، بر ضرورت ارائه تحلیل تاکید کرد و گفت: جریان انقلاب اسلامی از عرصه تحلیل عقب است. دیگران در تحلیل و تولید پرسش از ما جلوتر هستند و ما دائما در حال پاسخ دادن هستیم! در حالی که جریان انقلاب باید تولید فکر و تحلیل کند. اگر اینگونه نباشیم در میدان دیگران بازی می کنیم.
وی در تشریح سخنان خود گفت: پس ما در حوزه تاریخ سه بحث بسیار مهم داریم؛ یکی تحلیل، یکی تجمیع و یکی ترویج. اگر شما اسناد و اطلاعات را تجمیع کنید، ولی دارای تحلیل روشنی نسبت به آن موضوع تاریخی نباشید، عملا کلی اسناد درست کرده اید و در اختیار مخالفین خود گذاشته اید که با تحلیل دیگری از آن استفاده کنند! اما اگر تحلیل درستی هم داشته باشید و تجمیع اسناد نداشته باشید طبیعتا توان اثبات تحلیل خودتان را در مقابل هجمه ها ندارید و اگر هم تجمیع کنید، هم تحلیل داشته باشید، اما از قدرت ترویجی لازم برخوردار نباشید؛ مثل این است که کسی اندوخته ای دارد، اما توان فروش و ارائه این محصول را ندارد.
یادگار امام تصریح کرد: به همین جهت، در بحث تاریخ ما باید به تحلیل بپردازیم و واقعا محتاج کسانی هستیم که به درستی حوادث انقلاب را تحلیل کنند. همچنین احتیاج داریم که مراکز اسنادی ما همه سندها، منابع، آثار، مستندات، اسناد را تجمیع کنند و مهم تر از همه، آن ادلّه ای که می تواند در خدمت آن تحلیل قرار بگیرد و احیانا ادله ای که می تواند شبهاتی که امکان تحت تأثیر قرار دادن تحلیل را دارند، بیان کنند. و نکته سوم اینکه مطالب تجمیع شده را ترویج کنیم و آن را با زبان نسل ها و گروه های مختلف ارائه دهیم. اگر در هر یک از این حوزه ها به مشکل بر بخوریم، وضعیت ما برای وصول به هدف مدنظر نابسامان می شود.
وی تصریح کرد: موضوع تحلیل، محتاج انسان های بسیار اندیشمند و پژوهشکده هاست. در بحث تجمیع خیلی از نهادها کار کرده اند، ما هم کار کرده ایم، شبکه های مجازی وجود دارد و ویکی ها هم هست. اما نکته مهم، بحث ترویج و این امکان است که بتوانیم به زبان نسل های امروز مطالب را ترجمه و بیان کنیم و به گونه ای بیان بکنیم که بقیه بتوانند استفاده کنند؛ این هدف محتاج به میدان آمدن همه دستگاه های تبلیغی جمهوری اسلامی است و از دست یک یا دو گروه خارج است یادگار امام با تأکید بر جذب پژوهشگران و صاحبنظران مختلف در مستندسازی تاریخ انقلاب اسلامی گفت: هیچ‌گاه فردی که کاملا هم نظر شما باشد نمی توان پیدا کرد، بلکه صرفا اگر در کلیات اشتراک نظر وجود داشت می توان با آنها همکاری کرد.

 

در دیدار با جمعی از خانواده‌ها و فرزندان شهدا؛
عارف: بیانیه گام دوم انقلاب، میثاق ملی همه ماست
 معاون اول رئیس جمهور در دیدار با جمعی از فرزندان شاهد و خانواده معزز شهدا گفت: دشمن پرونده سرنگون کردن نظام اسلامی را برای همیشه بسته است و اکنون تنها به دنبال بهانه هایی مانند سلاح هسته‌ای می رود در حالی که خودشان هم می‌دانند ما هرگز دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم.
«محمدرضا عارف» در ششمین روز از هفته دفاع مقدس و در سالروز شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه (ع)، با جمعی از فرزندان شاهد و خانواده معزز شهدا دیدار کرد. وی با بیان اینکه عنوان «فرزند شهید» پرافتخارترین عنوان ایران است، اظهار داشت: شما تکلیف دارید که از نام بلند و پرافتخار پدرانتان دفاع کنید.
معاون اول رئیس‌جمهور در شروع سخنان خود در این دیدار صمیمانه که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی گفت: شاید گفتن چنین سخنانی برای یک فرد سیاسی، خودنمایی محسوب شود اما این اعتقاد قلبی من است که همواره به حال شهدا و دانشجویان شهیدی که در دانشگاه با آنها آشنا شده بودم غبطه می‌خورم. عارف در این جلسه، پس از شنیدن پیشنهادات و نظرات حاضران درباره مسائل مختلف کشور گفت: اینکه شما به مانند پدران بزرگوارتان هستید و هیچ خواسته شخصی‌ای را در چنین جلساتی مطرح نمی‌کنید، بسیار غرور آفرین است، عنوان «فرزند شهید و خانواده شهدا» پرافتخارترین عنوان در کشورماست. وی افزود: اگرچه در طول سال‌های گذشته ما در بسیاری از موارد، الگوهای محبوب جامعه را سوزانده و از دست داده‌ایم، اما عنوان «شهید» همچنان ‌پرافتخار مانده است و حتی اگر کسی بخواهد این الگو را از جوانان و نوجوانان ما بگیرد هرگز موفق نخواهد شد و شما به عنوان فرزندان شهدا مسئول هستید که از این نام پرافتخار دفاع کنید و برای رشد و توسعه کشور تلاش کنید.
مسئولیت اجتماعی خانواده و فرزندان شهدا
در تبیین انقلاب اسلامی برای نسل جوان
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر مسئولیت اجتماعی خانواده و فرزندان شهدا در تبیین انقلاب اسلامی برای نسل جوان و نوجوان ایران گفت: یکی از مهمترین وظایف ما این بود که در ۴ دهه گذشته درباره فضایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد برای جوانترها روشنگری و تبیین کنیم اما درگیر شدن با امور جاری، مانع از این شد که به این حوزه بپردازیم .
بیانیه گام دوم انقلاب، میثاق ملی همه ماست
عارف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان آنکه یکی از راه‌های ماندگاری انقلاب اسلامی و غلبه بر مشکلات و پیشرفت در تمامی مسیرها، پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب است که مقام معظم رهبری ‌بیان کرده‌اند، گفت :‌این سند، میثاق ملی همه ماست و موظفیم در مسیر تحقق این سند ارزشمند، با تمام توان حرکت کنیم‌ و در این مسیر، شما فرزندان شهدا باید نقش آفرین باشید، البته این امتیاز نیست بلکه مسئولیت سنگینی است که شما برای پاسداری از خون پدرانتان برعهده دارید.

مهاجرانی: دولت پشتیبان خانواده
 جان‌باختگان معدن طبس است
 فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در حساب کاربری خود در فضای مجازی، با بیان اینکه با جمعی از خانواده درگذشتگان معدن طبس صحبت کردم، نوشت: رنج فقدان عزیزانشان عمیق و غیرقابل جبران است.
وی تأکید کرد: دغدغه آینده و هزینه‌هایی که بر آنان تحمیل خواهد شد، نباید بر آن رنج‌ها بیفزاید. سخنگوی دولت در عین حال اعلام کرد: به آنان اطمینان دادم دولت چهاردهم که محوری‌ترین شعارش عدالت است، در این مسیر پشتیبان آنان خواهد بود.
گلزاری: پیگیری حادثه معدن طبس در اولویت رئیس‌جمهور است
محمد گلزاری، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره آخرین وضعیت پیگیری دولت در زمینه ریزش معدن در طبس‌، نوشت: «پس از وقوع حادثه غمبار معدن طبس، همکاران رسانه‌ای در رسانه‌های مختلف به محل حادثه رفته و روایت‌های خود را نوشتند. سیاست همه ارکان دولت، پیگیری همین مسائل بوده و در همه ساعات پس از حادثه درگیر هماهنگی‌های بین‌بخشی برمبنای مشاهدات و کاهش مشکلات بودیم.
رئیس‌جمهور محترم پس از بازگشت به کشور در نخستین لحظات در جریان اقدامات صورت‌گرفته درباره این حادثه قرار گرفتند و دستورات لازم را درباره این مسئله صادر کردند و منتظر گزارش هیأت بررسی حادثه برای پیگیری‌های بیشتر هستند. وزارتخانه‌های بهداشت، کار، کشور و صمت پیگیر حقوق کارگران مظلوم و خانواده‌های داغ‌دیده هستند. بخشی از کار هم در اختیار نهادهای دیگر مانند قوه قضاییه است که هماهنگی‌های لازم نیز انجام شده و دوستان ما در قوه‌قضاییه نیز با همدلی درصدد حل مسائل هستند. خانم‌ها فرخه و محمودی و آقای هادیان روایت‌های خود از حادثه را نوشتند. ما در شورای اطلاع‌رسانی این آمادگی را داریم که این ۳ خبرنگار را به همراه یک نفر از شورای اطلاع‌رسانی به منطقه اعزام کنیم تا پیگیر چند و چون اقدامات باشند. ضمن قدردانی از همه همکاران رسانه‌ای دغدغه‌مند و دلسوز، اعلام می‌کنیم که در مسیر کشف حقیقت و رفع مشکلات در کنار شما هستیم.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه