روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر - شماره 4679

علیه تورم


 ماندانا جلالی- تورم بر تمامی حوزه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی کشور مؤثر است.شناخت عوامل ایجاد تورم ، اثرات تورم بر اقتصاد و راههای پیشگیری از تورم از ملزومات برخورد با این پدیده است.کسری بودجه دولت ، رشد نقدینگی ، ساختار اقتصادی کشور از عمده ترین عوامل ایجاد تورم هستند که مهمترین تآْثیر رابر توزیع درآمد و ثروت می گذارند. برای پشگیری از افزایش تورم ، مدیریت نقدینگی،استفاده صحیح از درآمدهای ارزی ، افزایش بهره وری و کاهش کسری بودجه دولت از الزامات این مهم است.
ادامه تورم بالا در سال‌های متوالی به تشدید و نهادینه شدن تورم بالا و ابرتورم در اقتصاد منتهی می‌شود و این امر می‌تواند به بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی منجر شود. سیاستگذاران با کنترل تورم خطر ابرتورم را کاهش داده و از ثبات اقتصادی حمایت می‌کنند. به‌ طور کلی، جلوگیری از تورم بالا برای حفاظت از قدرت خرید، کاهش نااطمینانی، حمایت از سرمایه‌گذاری، حمایت از ثبات اقتصادی، حمایت از رقابت بین‌المللی و اجتناب از خطر ابرتورم ضروری است. این سوال مطرح می‌شود که آیا از طریق کنترل دستوری قیمت‌ها و سرکوب قیمت ارز نمی‌توان تورم را کنترل کرد؟ جواب منفی است. تجربیات گذشته در ایران و همچنین سایر کشورها نشان داده که این شیوه مبارزه با تورم اول، بسیار پرهزینه است و دوم، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت در برخی موارد ظاهراً موفق باشد ولی در بلندمدت کاملا بی‌نتیجه خواهد بود. استفاده از این روش برای کنترل تورم صرف‌نظر از هزینه‌های بالای مالی و اجتماعی، بنا بر دلایل زیر بسیار دشوار و اغلب ناکارآمد است.
عدم مهار تورم می تواند پیامدهای منفی بسیار زیادی با خود به همراه داشته باشد. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش هزینه زندگی: همانطور که گفته شد، تورم موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات می شود. افزایش قیمت ها با کاهش توانایی خرید مردم ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب، رفاه اجتماعی در جامعه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
کاهش ارزش پول: یکی از پیامدهای اصلی تورم، کاهش ارزش پول ملی است. به عبارت دیگر، توانایی خرید مردم با یک واحد پول کاهش می یابد. این موضوع خود موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات می شود.
تاثیر منفی بر صادرات کشور: پایین آمدن ارزش پول، آسیب جدی به صادرات کشور می زند. در واقع، قیمت محصولات صادراتی افزایش می یابد و این موضوع موجب کاهش رقابت در میان صادرکنندگان می شود. کسب و کارهای بسیار زیادی از تورم صدمه می بینند و متضرر می شوند.  وضعیت اقتصادی نامطلوب و غیر قابل پیش بینی: تورم در جامعه باعث می شود تا اقتصاد غیر قابل پیش بینی باشد. در نتیجه، اقتصاددان ها نمی توانند طرح های اقتصادی خود را به درستی ارائه دهند. در چنین شرایطی، نمی توان انتظار رشد اقتصادی داشت.
با افزایش قیمت و کاهش توانایی خرید، اقشار زیادی از جامعه آسیب می بینند و روز به روز بر تعداد این افراد اضافه می شود. علاوه بر این، اعتماد به نظام مالی دولت نیز به مرور کاهش می یابد. به این ترتیب، رفتارهای هنجارشکن در جامعه ازقبیل: دزدی و تکدی گری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در نتیجه، برقراری امنیت جامعه کار چندان آسانی نخواهد بود. به همین دلیل است که مهار و مقابله با تورم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. برخی از اقداماتی که می توان برای مبارزه با ترم انجام داد در ادامه معرفی شده اند.
اما راههای پیشگیری از تورم چه خواهند بود؟کنترل و مدیریت نقدینگی از مؤثرترین عامل های پیشگیری از تورم است.کاهش هزینه های دولت ، چالاک و چابک سازی دولت ، افزایش بهره وری در مجموعه دولت ، انظباط مالی و شفافیت در فعالیت های مالی دولت از جمله مواردی است که باید برای پیشگیری از تورم به آنها پرداخت .   کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و استفاده صحیح از درآمدهای نفتی راهی است که ما ناگزیریم برگزینیم تا بتوانیم از التهابات و نوسانات درآمدهای ارزی بر افزایش تورم بکاهیم .-   افزایش بهره وری در تولید و بعبارتی بهتر ، افزایش رقابت پذیری محصولات و کالاهای ساخت داخل از جمله موارد پیشگیری از تورم خواهد بود .

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه