روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر - شماره 4678

حسین عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی:

بانک مرکزی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را به تنهایی حل کند

 حسین عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و چالش‌های نظام اقتصادی ایران را حل کند، گفت: کنترل نسبی نرخ ارز در چند ماه اخیر نیز یک دستاورد به شمار می‌آید و این سیاست‌ها باید ادامه یابد. دولت جدید نیز باید با هماهنگی همه نهادها، این سیاست‌ها را تداوم بخشد و در عین حال فشارها را کاهش دهد تا جریان پول بیشتری به کسب‌وکارها برسد و نرخ رشد اقتصادی نیز افزایش یابد.
به گزارش کائنات، حسین عبده‌تبریزی با تاکید بر اینکه برقراری آرامش در بازار ارز شایسته تقدیر است، گفت: قطعاً اینکه بانک مرکزی توانسته آرامشی در بازار ارز ایجاد کند، یک موفقیت برای این نهاد است. این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: سیاست‌گذار پولی به دنبال ایجاد تعادل است و نمی‌تواند به‌ طور ناگهانی نرخ تورم را از ۴۵ درصد به تک‌رقمی کاهش دهد. با این حال، بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و چالش‌های نظام اقتصادی ایران را حل کند.
*سیاست‌گذار پولی به دنبال برقراری تعادل است
عبده‌تبریزی ادامه داد: سیاست‌گذار پولی به دنبال برقراری تعادل است، یعنی تعادل بین کنترل نرخ تورم و حفظ حیات کسب‌وکارها. در این زمینه می‌توان گفت که این کنترل با چالش‌هایی مواجه است: اول اینکه آیا این نرخ پایدار خواهد بود و دوم اینکه آیا می‌توانیم به تدریج فشار بر تأمین مالی کسب‌وکارها را کاهش دهیم و اجازه دهیم اقتصاد بیشتر حرکت کند؟وی افزود: ۱۰۰ درصد، اگر شما بتوانید نقدینگی را کنترل کنید، تورم آرام می‌گیرد و در این مورد شکی نیست. اما مسئله این است که اداره اقتصاد تنها به سیاست‌های پولی وابسته نیست.
به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، سیاست‌گذار پولی باید تعادل را برقرار کند و در کنار آن، سیاست‌گذاران مالی نیز باید در این مسیر تلاش کنند. اصلاح وضعیت تورم در ایران و کنترل نقدینگی باید به ‌صورت ساختاری و پایدار انجام شود. برای مثال، کسری بودجه نباید وجود داشته باشد. اگر کسری بودجه ادامه پیدا کند و بودجه‌هایی مصوب شود که کسری را تشدید کند، کار سیاست‌گذار پولی نیز پیش نخواهد رفت. بنابراین، باید هماهنگی بین این دو وجود داشته باشد.
*فشارهای خارجی و تحریم‌ها نیز تأثیر عمده‌ای بر کل اقتصاد دارند
عبده‌تبریزی تصریح کرد: سیاست‌گذار پولی نگران تورم است و عوامل کنترلی خود را به کار گرفته است، از جمله افزایش نرخ بهره، ورود به بازار و اجرای سیاست‌های بازار باز و کنترل ترازنامه به‌ عنوان ابزاری مؤثر برای کاهش حجم پول در داخل اقتصاد. اما در کنار این اقدامات، سیاست‌های مالی و بودجه‌ای نیز نقش بسیار مهمی دارند و فشارهای خارجی و تحریم‌ها نیز تأثیر عمده‌ای بر کل اقتصاد دارند.  وی بیان داشت: آنچه در مقابل بانک مرکزی قرار دارد، حفظ نسبی قیمت ارز و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است. همچنین، بانک مرکزی باید بتواند موقعیت کنونی خود در کنترل تورم را حفظ کند و اگر نهادهایی با ناترازی در اقتصاد وجود دارد، به حل این مسائل بپردازد.
*ما وارد دامنه خطرناکی از نرخ‌های تورم افسارگسیخته نشدیم
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اینکه ما وارد دامنه خطرناکی از نرخ‌های تورم افسارگسیخته نشدیم، یک دستاورد مهم است. همچنین، توانایی بانک مرکزی در یافتن ابزارهای نسبتاً کارآمدی مانند کنترل تورم، کنترل صورت‌های مالی و کنترل ترازنامه، به او این امکان را داده که سیاست‌های خود را راحت‌تر پیش ببرد.
*کنترل نسبی نرخ ارز باید ادامه یابد
عبده تبریزی این مطلب را نیز افزود که کنترل نسبی نرخ ارز در چند ماه اخیر نیز یک دستاورد به شمار می‌آید و این سیاست‌ها باید ادامه یابد. دولت جدید نیز باید با هماهنگی همه نهادها، این سیاست‌ها را تداوم بخشد و در عین حال فشارها را کاهش دهد تا جریان پول بیشتری به کسب‌وکارها برسد و نرخ رشد اقتصادی نیز افزایش یابد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه