روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر - شماره 4678

وزیر امور خارجه خبر داد :

احتمال مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک

وزیر امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی تصور می‌کند با کشاندن پای دیگران به جنگ و تنش، از بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌ است خارج می‌شود؛ ما هم کاملا هوشیار هستیم و در تله آنها گرفتار نخواهیم شد.
سید عباس عراقچی در گفت‌وگویی درخصوص رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما سیاست خارجی پرکار و شلوغی داریم و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار پرمسئله است که طبیعتا کار را سخت می‌کند. شهید امیرعبداللهیان در یکی از سخت‌ترین و پرکارترین دوران‌، وزیر امور خارجه کشورمان بود، وقتی موضوع اوکراین شروع شد برخی تبعات داشت و بعد از آن غزه و طوفان‌الاقصی که تمام سیاست خارجی ما را به‌خودش مشغول کرد تا این اواخر که بحث عملیات وعده صادق و موضوعاتی از این دست را داشتیم.  وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز رژیم اسرائیل در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده است. تقریبا نزدیک به یک سال است که یک ارتش تا دندان مسلح و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها با هدف نابودی حماس وارد غزه شدند و نتوانستند کاری از پیش ببرند.
در تله رژیم صهیونیستی نخواهیم افتاد
وی گفت: رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته در مقابله با یک گروه چریکی کوچک موفق شود و چون نتوانستند به اهداف اعلام‌شده خود برسند، در حال دست و پا زدن هستند. این رفتارهای رژیم صهیونیستی رفتارهای یک آدم درمانده است. آنها تصور می‌کنند با گسترده کردن میدان جنگ و کشاندن پای دیگران ازجمله آمریکا و جمهوری اسلامی به جنگ و تنش، از بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند خارج می‌شوند. عراقچی بیان کرد: ما هم کاملا هوشیار هستیم و در تله آنها گرفتار نخواهیم شد. به‌نظر من، خیلی از حرکات آنها به‌خاطر استیصال است. اینکه شما از قبل مواد منفجره در برخی از پیجرهای کوچک کار بگذارید و آنها را منفجر کنید، اتفاق چندان مهمی نیست، چون خیلی از این پیجرها دست امدادگران و مراکز بهداشتی بوده است و به نوعی ترور کور محسوب می‌شود و بسیاری از مجروح‌شدگان، افراد عادی هستند.وی گفت: آمریکایی‌ها تا حد بسیار زیادی شریک این جنایت‌ها هستند، چراکه پشتیبانی‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی انجام می‌دهند. این آمریکا است که جلوی قطعنامه‌های شورای امنیت را در جنگ غزه گرفته است، بنابراین آمریکا نمی‌تواند خودش را از این جنایات کنار بکشد.
رئیس‌جمهور متخصص ساختن تصویرهای بسیار خوب است
وزیر امور خارجه ایران، حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این سه روزی که آقای دکتر پزشکیان در اجلاس حضور و بروز خواهند داشت، در حقیقت دنیا تصویر خودش را از رئیس‌جمهور جدید ایران پیدا خواهد کرد. این تصویری که در این سه روز ساخته می‌شود به‌نظر من بسیار مهم است و باید بگویم که آقای پزشکیان نیز متخصص ساختن تصویرهای بسیار خوب است. ما این را در عراق تجربه کردیم و در داخل کشور هم در انتخابات تجربه کردیم که ایشان روحیه و رفتارش برای بخش زیادی از مردم جذاب بود.
رفع تخاصم کامل میان ایران و آمریکا ممکن نیست وزیر امور خارجه در ارتباط با تخاصم میان ایران و آمریکا اظهار داشت: حرف من روشن است. ما اختلافاتی با آمریکایی‌ها داریم که خیلی از آنها مبنایی است و امکان رفع این تنش‌ها و تخاصمی که وجود دارد واقعا ممکن نیست. وی افزود: ما مخالف سیاست‌های سلطه‌گرانه و حضور آمریکا در خیلی از مناطق جهان ازجمله منطقه خودمان هستیم و آنها نیز با روحیه استقلال‌طلبانه و عزت‌طلبانه جمهوری اسلامی و سیاست‌های ما در منطقه مخالف هستند. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حل کامل این اختلافات به‌نظر من آسان نیست یا زمانش اکنون نیست و یا اصولا امکان‌پذیر نیست. اما نکته مهم در این میان این است که اگر رفع تخاصمات امکان‌پذیر نیست، هزینه‌های آن را می‌توان کاهش داد. به‌عبارت دیگر، گرچه تخاصم وجود دارد، ولی مردم ما هر هزینه و هر فشاری را به واسطه این تخاصم نباید تحمل کنند.
در برجام نه با آمریکایی‌ها رفیق، نه شریک و نه دوست شدیم
عراقچی در ادامه عنوان داشت: ما به‌عنوان مجریان سیاست خارجی باید راه‌هایی را اتخاذ و مسیری را با ابزارهای مختلف دنبال کنیم که هزینه‌های این تخاصم را کاهش دهیم. اگر می‌توانیم بعضی اوقات فضای تنفسی ایجاد کنیم، برخی از حرکت‌ها را به تأخیر بیندازیم و ابعاد یک تهدید را کوچک‌تر کنیم. وی با اشاره به مدل برجام اظهار داشت: یکی از نمونه‌های مدیریت تخاصم کاری بود که در برجام صورت گرفت. در برجام نه با آمریکایی‌ها رفیق، نه شریک و نه دوست شدیم. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای اختلاف داشتیم و تلاش کردیم که این اختلاف را حل کنیم. به‌عبارت دیگر، فرمول اعتمادسازی در برابر رفع تحریم‌ها را در پیش گرفتیم و موفق هم بودیم و دنیا نیز از آن استقبال کرد، ولی آمریکایی‌ها از این فرمول خارج شدند. عراقچی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در این سفر، دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای آغاز شود. وی افزود: پیام‌هایی رد و بدل شده است و اعلام آمادگی عمومی در این زمینه وجود دارد اما شرایط بین‌المللی به‌گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد.
دیداری با وزیر خارجه آمریکا نخواهم داشت
وزیر امور خارجه درخصوص احتمال دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: من هم‌اکنون امکانی نمی‌بینم و به اعتقاد من الان مصلحتی هم اقتضا نمی‌کند که چنین گفت‌وگویی صورت بگیرد. بار قبل در برجام چنین دیدارها و گفت‌وگوهایی بود، ولی الان زمینه مناسبی وجود ندارد؛ این نظر کارشناسی من است. جدا از مجوزها، فکر می‌کنم هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که مانند مذاکرات قبلی امکان گفت‌وگو بین دو طرف وجود داشته باشد، فاصله هست.
دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند
وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما باید قبول کنیم که نسبت به چهارسال گذشته، تحولات عمده‌ای در صحنه بین‌المللی رخ داده است، مسئله اوکراین و مسئله جنگ غزه و بحران اخیر خیلی تأثیرگذار هستند و در کنار این موضوعات، مسائل دیگری وجود دارد که وضعیت حاضر را بسیار پیچیده‌تر از گذشته کرده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره مجوزات لازم برای شروع مذاکرات عنوان داشت: دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند.
روابط ایران و روسیه بسیار محکم و پایدار است
عراقچی با اشاره به برخی تحرکات روس‌ها برخلاف منافع ملی ایران، آن را نشانه فاصله گرفتن روس‌ها از ایران ندانست و تأکید کرد: روابط ما و روسیه روابط بسیار محکم و پایداری است. ما در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف امنیت ملی و منافع ملی با روس‌ها هم‌راستاست و در بسیاری از حوزه‌ها با یکدیگر شراکت داریم. وسعت همکاری‌های ما بسیار گسترده است و فهم و ادراک خوبی هم نسبت به خیلی از حوزه‌ها داریم، ولی اختلافاتی هم داریم که کاملا طبیعی است. وی خاطرنشان کرد: ما منافع خودمان را داریم و آنها منافع خودشان را دارند؛ در جایی که اختلاف نظر وجود دارد باید صحبت کنیم و آن مشکل را حل و فصل کنیم. اینکه آنها در برخی مسائل طبق منافع ملی خودشان حرکت کنند و ما هم در برخی مسائل طبق منافع ملی خودمان حرکت می‌کنیم، کاملاً طبیعی است، اما از طرف دیگر، وقتی این موضوعات مطرح می‌شود، یک جریان «ضدروسی» در داخل شکل می‌گیرد که اصل این روابط را از ریل خودش خارج می‌کند و به شکل کاملاً نامتناسب با آن اختلاف، آن را بزرگ می‌کند و روی آن مسئله حرف می‌زنند و آن را بزرگ می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه