روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر - شماره 4677

مذاکره پالایشگاه‌های هند برای خرید نفت روسیه در سال ۲۰۲۵

 یک منبع دولتی هند از مذاکره مشترک پالایشگاه‌های این کشور برای خرید نفت روسیه در سال ۲۰۲۵ خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، یک منبع دولتی هند اعلام کرد پالایشگاه‌های این کشور برای خرید نفت روسیه برای سال آینده میلادی به‌طور مشترک مذاکره می‌کنند که براساس این مذاکرات، عرضه‌کنندگان اغلب از بیمه روسیه برای نفت خام با قیمت بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه استفاده خواهند کرد.
روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت هند به‌ شمار می‌رود. هند هم که سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، بزرگ‌ترین مشتری صادرات نفت دریایی روسیه است.
پالایشگاه‌های خصوصی هند در سال جاری میلادی قراردادهایی سالانه برای خرید نفت روسیه امضا کردند، این در حالی است که پالایشگاه‌های دولتی این کشور از بازارهای نقدی خرید می‌کنند.
هند همچنین به‌شدت به تولیدکنندگان خاورمیانه وابسته است. پالایشگاه‌های این کشور به‌منظور واردات نفت، قراردادهایی سالانه با تولیدکنندگان عمده نفت در خاورمیانه دارند. به گفته این منبع دولتی، مذاکرات با عرضه‌کنندگان خاورمیانه برای عقد قرارداد مدت‌دار برای سال آینده در ماه دسامبر آغاز خواهد شد.
هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند، گفته بود این کشور به‌دلیل قیمت پایین نفت روسیه، به خرید نفت این کشور از نهادهای غیرتحریمی ادامه می‌دهد.
رویترز هم در گزارشی از نقش فزاینده شرکت‌های بیمه روسی در تسهیل حمل‌ونقل نفت این کشور به هند، بزرگ‌ترین خریدار نفت مسکو، خبر داد.
مسکو با استفاده از شرکت‌های بیمه روسی می‌تواند نفت را بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار برای هر بشکه بفروشد. سقف قیمت نفت از سوی اعضای گروه هفت کشور ثروتمند جهان (جی‌ ۷)، اتحادیه اروپا و استرالیا با هدف محدودکردن درآمد نفتی روسیه پس از درگیری‌های نظامی این کشور با اوکراین اعمال شد.
این منبع دولتی گفت: گاهی‌اوقات حتی اگر قیمت در مرز یا نزدیک به سقف قیمت باشد هم فروشندگان نمی‌خواهند خطر کنند و از بیمه روسیه استفاده کنند. چنانچه قیمت محموله زیر ۶۰ دلار باشد، می‌تواند تحت‌پوشش شرکت‌های بیمه غربی قرار گیرد.
پالایشگاه‌های هند از درهم امارات و دلار آمریکا برای خرید نفت روسیه استفاده می‌کنند. این منبع آگاه با بیان اینکه چنانچه نفت روسیه زیر ۶۰ دلار باشد، پرداخت به دلار انجام می‌شود، افزود: پالایشگاه‌های هند در گذشته هم از روپیه و یوان چین برای تسویه برخی از محموله‌ها استفاده می‌کردند.

برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران
 چه باید کرد؟
 یک متخصص صنعت برق با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی ایران بر اساس آمار جمعیتی سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۷۲ کیلووات ساعت است، افزود: سرانه نهایی انرژی خانگی در ایران 2.1 برابر متوسط جهانی است.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، رضا عفت نژاد پیرامون سرانه مصرف برق در ایران و مقایسه آن با جهان گفت: براساس آمار سال ۱۴۰۰ مصرف برق کشور معادل 307143.2 میلیون کیلووات ساعت بوده که 32.1 درصد آن به بخش خانگی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در همین سال آمار جمعیت کشور ۸۴ میلیون و ۵۵ هزار نفر بود، بنابر این میزان مصرف سرانه برق کشور در بخش خانگی معادل ۱۱۷۲ کیلو وات محاسبه می‌شود.
این متخصص صنعت برق با تأکید بر اینکه که انرژی مورد نیاز آبگرم مصرفی، گرمایش ساختمان‌ها با توجه به اقلیم‌های متفاوت در کشور به صورت مستقیم از منابع گاز تأمین می‌شود، اضافه کرد: به طور متوسط سرانه مصرف نهایی گازطبیعی در ایران 6.2  برابر متوسط سرانه جهانی است و با احتساب مجموع مصرف برق و گاز، سرانه مصرف نهایی انرژی در بخش خانگی ایران 2.1 برابر متوسط جهانی است.
عفت نژاد در همین رابطه توضیح داد: با توجه به اینکه در کشور‌های مختلف منابع انرژی مختلفی در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین لازم است تا پیش از هرگونه مقایسه انرژی‌های مختلف به واحد یکسان تبدیل شوند که بر این اساس سرانه کل مصرف نهایی در بخش خانگی، تجاری و عمومی در ایران 0.765 تن معادل نفت خام به نفر است، ولی این رقم در جهان 0.371 تن معادل نفت خام به نفر برآورد می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بالا بودن شاخص شدت انرژی در ایران یادآور شد: مستند به آمار و ارقام سال 1400 شاخص شدت انرژی در ایران بر اساس نرخ ارز 0.576 و قدرت خرید 0.212 تن معادل نفت خام به هزار دلار است، اما شاخص شدت انرژی در جهان بر اساس نرخ ارز و قدرت خرید به ترتیب 0.171 و 0.113 است که این موضوع بیانگر شدت بالای انرژی و عدم کارآیی مناسب انرژی در ایران است.
عفت نژاد با تأکید بر لزوم پیگیری راهکار‌های مناسب برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایران اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف انرژی در کنار اصلاح عادات مصرف انرژی در ایران دو راهکار مهم و کلیدی است که از طریق پیگیری آن می‌توان نسبت به کاهش شدت مصرف انرژی در ایران اقدام کرد.

قرارداد تأمین بالگرد آمبولانس
برای قطب گازی کشور امضا شد
  قرارداد تأمین بالگرد آمبولانس برای قطب گازی کشور با هدف تقویت خدمات اورژانس هوایی و تسریع در انتقال بیماران نیازمند به اعزام فوری در منطقه عسلویه و سکوهای دریایی امضا شد.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شانا، این قرارداد با حضور سعید گران‌پی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر، و سخاوت اسدی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس امضا شد.
گران‌پی دراین‌باره گفت: با راه‌اندازی این خدمات، دسترسی به اورژانس هوایی در منطقه عسلویه و سکوهای دریایی بهبود قابل توجهی خواهد داشت و بیماران نیازمند به اعزام سریع، می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مناسب منتقل شوند.
وی همچنین به بازدید رئیس سلامت کار منطقه ویژه و مسئول EOC بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر از این بالگرد اشاره کرد و افزود: در این بازدید، تجهیزات پزشکی بررسی و هماهنگی‌های لازم با تیم پروازی و مهندسان پرواز برای جانمایی و نصب تجهیزات پزشکی انجام شد.
این بالگرد آمبولانس در فرودگاه عسلویه مستقر خواهد شد و به‌عنوان یکی از امکانات کلیدی برای امدادرسانی سریع به بیماران در مناطق دورافتاده و سکوهای دریایی عمل خواهد کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه