روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر - شماره 4677

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

مجوزی برای ایجاد انفجار هنگام ساخت فیلم در جنگل‌های هیرکانی صادر نشده است

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ویدیوی منتشر شده از ایجاد انفجار در جنگل‌های هیرکانی از سوی یک گروه فیلمسازی برای ضبط سکانس‌هایی از یک فیلم در فضای مجازی واکنش نشان داد.
روز شنبه ویدیویی در صفحات مجازی منتشر شد که در آن یک گروه فیلم‌سازی به جنگل‌های هیرکانی آسیب زدند و باعث آتش گرفتن درختانی از این جنگل شدند که این کار باعث با واکنش‌ها و انتقادهای زیادی شد.
شینا انصاری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست- در واکنش به این ویدیو در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار متنی از اقدام و پیگیری این موضوع خبر داد.
او نوشت: «پس از انتشار ویدیوهایی درباره خسارت‌های یک گروه فیلم‌سازی به جنگل‌های هیرکانی، موضوع را از اداره کل مازندران جویا شدم. سازمان محیط زیست مجوزی صادر نکرده است. انتظار می‌رود سازمان منابع طبیعی هنگام صدور مجوز درباره پیامدهای انفجارها بر حیات وحش منطقه با سازمان مکاتبه کند.»

رئیس شورای شهر تهران خبر داد
در ماجرای تابلوهای موزه بیخودی شلوغ کردند
 رئیس شورای شهر تهران از ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی در آینده نزدیک خبر داد.
مهدی چمران در حاشیه دویست و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز ابتدا آقای امانی گزارشی از بازدید خود از محله نعمت آباد از منطقه ۱۹ ارائه خواهد کرد و در ادامه نیز به یک فوریت طرح تسهیلات شهروندان در حوزه گردشگری خواهیم پرداخت. همچنین چندین پرونده باغ در دستور کار قرار خواهد گرفت.
* شاهد ترافیک شدید صبحگاهی نبودیم
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی و افزایش ترافیک در پایتخت ادامه داد: البته امروز شاهد ترافیک شدید صبحگاهی نبودیم و احتمالا در بعد ازظهر شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود. بنده نیز امروز با حضور در دو مدرسه در سطح شهر تهران در حوالی خیابان انقلاب و رودکی زنگ مدرسه را به صدا درآوردم و همانطور که بیان شد ترافیک شدید صبحگاهی را شاهد نبودیم. چمران در پاسخ به پرسشی درباره آمارهای متفاوت مسئولان از ترافیک مهرماه و آغاز سال تحصیلی، تأکید کرد: به هرصورت هر یک از مسئولان بنا بر تجربه‌ای که داشتند آمارهایی را بیان می‌کنند.
* با ورود وسایل حمل و نقل عمومی کمر ترافیک را خواهیم شکست
وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برنامه ریزی شهرداری تهران برای افزایش و توسعه حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس همزمان با آغاز سال تحصیلی، گفت: در همین ارتباط نیز شهرداری تهران قرار است تعدادی از اتوبوس‌ها را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کند که به بزودی این اتفاق خواهد افتاد. همچنین برنامه‌ریزی نیز برای سرفاصله قطارها در مترو انجام شده است و اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم غول ترافیک گردن بزرگ تر خواهد شد و ان‌شاءالله با برنامه ریزی و ورود وسایل حمل و نقل عمومی کمر ترافیک را خواهیم شکست.
رئیس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در زندان قزل حصار، اظهار کرد: بنده از این موضوع بی اطلاع هستم.
* مشکلی برای طی شدن فرایند سوال از شهردار تهران وجود ندارد
چمران همچنین درباره طی شدن فرایند سوال از شهردار تهران توسط نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ان‌شاءالله این کار انجام خواهد شد.
وی همچنین درباره تحقیق و تفحص از سازمان املاک شهرداری تهران نیز افزود: این مسئله را همان موقع و کمتر از ۴۸ ساعت به شهرداری تهران اعلام کردیم.
* خرید و فروش تابلوها را در موزه های دنیا یک روال مرسوم است
رئیس شورای شهر تهران در ادامه در ارتباط با حوشی پیش آمده در روزهای اخیر در خصوص تابلوهای موزه امام علی(ع)، گفت: در این خصوص نیز بیخودی شلوغ کرده‌اند؛ اما در هر صورت ما دعوتی از رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کرده‌ایم تا در صحن شورا حاضر و گزارشی را در خصوص این تابلوها بیان کند. چمران خرید و فروش تابلوها را در موزه های دنیا یک روال مرسوم دانست و اظهار کرد: در همه دنیا این کار انجام می‌شود و طبق قراردادها این کار صورت می‌پذیرد؛ ولی در هر صورت ما از رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خوسته ایم تا در صحن شورا حاضر و گزارشی ارائه دهد.

مدیرعامل تاکسیرانی تهران تهران خبر داد؛
لغو کارت سوخت و طرح ترافیک تاکسی‌های غیرفعال
 مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ایجاد گشت‌های مشترک پلیس و تاکسیرانی برای رصد سرویس مدارس غیرمجاز در تهران خبر داد.
شادی مالکی در جلسه روز گذشته ستاد استقبال از مهر که از ساعت ۶:۳۰ در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران با حضور فرماندار تهران، معاون وزیر کشور و شهردار تهران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط آغاز شد،‌ با بیان اینکه در این مدت شناسایی تاکسی غیرفعال و بازگرداندن ۶۰۰۰ تاکسی انجام شده است، از شناسایی ۱۸۰۰ تاکسی که مدت زیادی بنزین نزده‌اند خبر داد و افزود: در این راستا وارد فاز اجرایی کنترل آنها شده‌ایم بگونه ای که در پی هماهنگی‌های انجام شده پیامک هشدار برایشان ارسال شده و در صورت عدم توجه در پروسه قانونی کارت سوخت و طرح ترافیک این تاکسی‌ها لغو می‌شود. وی از شناسایی ۴۰ خط پرتقاضا و استقرار  ۴۰ درصد تاکسی‌های گردشی در این خطوط خبر داد و گفت: استقرار خودروهای گشت در سطح معابر نیز انجام شده است.
مالکی در مورد وضعیت سرویس مدارس نیز با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰۰ خودرو در سامانه سپند ثبت نام کرده و ۲۰۰۰ راننده تأیید صلاحیت شده‌اند، اظهار کرد: برای ۶۰۰۰ دانش آموز از طریق سامانه سپند تخصیص سرویس مدرسه شد. مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران گفت: از امروز شناسایی سرویس‌های مدارس غیرمجاز در سطح معابر و مدارس را با هماهنگی پلیس اجرا خواهیم کرد و گشت‌های مشترک تا پایان آذرماه اجرایی خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد؛
لزوم رونق دادن به بافت فرسوده به عنوان سیاست اصلی شورای شهر
 عضو شورای شهر تهران بر لزوم رونق دادن به بافت فرسوده به عنوان سیاست اصلی شورا تأکید کرد.
احمد صادقی در دویست و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با بیان اینکه رونق دادن به بافت فرسوده یکی از سیاست‌های اصلی شورا بوده است، گفت: میزان صدور پروانه هشت هزار و ۶۹۱ مورد بوده که با سه مرحله‌ای کردن روند، فرایند ساخت و ساز با تأخیر بیشتری مواجه شده است. وی افزود: در حالی آمار صدور پروانه در دو سال قبل افزایش پیدا کرده که این آمار مقایسه‌ای با سال ۱۴۰۱ است و اگر آمار را ببینیم از سال ۱۳۹۸ هم کمتر است. ما کاهش شدید درآمد را نیز شاهد هستیم که مدیریت شهری را در اجرای برنامه‌ها با چالش مواجه می‌کند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: زمان صدور پروانه نه تنها کاهش نیافته؛ بلکه افزایش یافته است. بازدید فنی و برخی امور فرایند کندی دارد و مشخص است که این روند در مناطق به درستی انجام نمی‌شود. صدور پروانه از ۲۹۰ روز در سال ۹۹ به ۳۷۰ روز رسیده و اعلام ۴۰ و ۵۰ روز زمان صدور پروانه برای مردم و نمایندگان شورا قابل پذیرش نیست.
صادقی تأکید کرد: با وجود زیر ساخت سیستمی، مصوبات کمیسیون ماده پنج از ۱۱ تیر ماه در سامانه شفافیت ثبت نشده است. همچنین چرایی ادغام عوارض آتش نشانی و فضای سبز نیز از دیگر مواردی است که باید شهردار تهران درباره این موارد گزارشات لازم را ارائه دهد.

وزیر بهداشت:
«جوانی جمعیت» و «جمعیت سالم»
در کانون توجه قرار گیرد
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فعالیت‌های اداره‌کل پایش سلامت دانش‌آموزان می‌بایست با حمایت‌های وزارت بهداشت تقویت شود گفت: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد.
دکتر ظفرقندی روز گذشته در حاشیه به صدا درآوردن زنگ سال تحصیلی جدید در دبیرستان «حسنیه» تهران با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سلامت باید از بدوتولد تا زمان مرگ در کانون توجه قرارگیرد نه اینکه در زمان بیماری به یک مولفه مهم تبدیل شود.  پیشگیری از بیماری‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد نه اینکه فقط درمان مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: سلامت و اهمیت این مولفه می‌بایست به وسیله «آموزش همگانی» و «آموزش و پرورش» برای مردم تشریح شود. آموزش «تغذیه سالم» و «ورزش کردن» و فعالیت‌هایی مانند نشستن درست که زمینه‌ساز زندگی درست هستند، می‌بایست از آموزش‌وپرورش آموزش داده‌شود.
وزیر یهداشت ادامه داد: امیدواریم با همکاری مشترک با وزارتخانه‌های «آموزش‌وپرورش» و «ورزش و جوانان»، «شهرداری‌ها» و سایر مجموعه‌ها بتوانیم زمینه‌ساز زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها را فراهم کنیم. ظفرقندی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای پایش سلامت دانش‌آموزان توضیح داد: یک اداره‌کل به منظور پایش سلامت دانش‌آموزان در وزارت آموزش‌وپرورش ایجاد شده است. فعالیت‌های اداره‌کل پایش سلامت دانش‌آموزان می‌بایست با حمایت‌های وزارت بهداشت تقویت شود. براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد اما رسیدگی به این مسائل می‌بایست با حمایت‌های وزارت بهداشت به طور جدی اعمال شود تا در آینده یک جامعه جوان سالم داشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه