روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر - شماره 4677

معدن امن

  کیکاووس اقدم- در زمینه معدن، متاسفانه یکی از مهمترین و دغدغه های جدی این حوزه ، امنیت و ایمنی فعالیت در عرصه های معدنی است که متاسفانه اخیرا شاهد حوادث ناشی از کار در حوزه معدن بودیم حادثه معدن در طبس همه را داغدار کرد.امنیت به صورت کلی در صنعت معدن و معدنکاری تعریف های مختلف و متفاوتی دارد، که میتوان به مقوله هایی از جمله: امنیت در اکتشاف، انفجار، استخراج، تجهیزات و ماشین آلات، حمل و نقل و غیره اشاره کرد.
تامین امنیت و ایمنی کارکنان، برای فضاهای کاری دشوار در معادن یک دغدغه است.برای معادنی که اجناسی چون زغال، نیکل و پتاس از آنها استخراج میشود، اهداف امنیتی اصلی، امنیت و بازدهی هستند.سیستم های کنترل دسترسی، سیستم های نظارتی، سنسورها و RFIDهای با نرم افزارها و قوانین مدیریتی متضمن امنیت و ایمنی کارکنان هستند.تایید پرسنل مجاز، نخستین گام برای تامین امنیت و ایمنی کارکنان است.سیستم های کنترل دسترسی موجود در معادن باید فقط به پرسنلی اجازه ی ورود بدهند که دوره های امنیتی، بررسی های پزشکی و آموزش های لازم را گذرانده اند.ویژگی های مضاعف دیگر شامل تجدید لایسنس و اخطارهای مربوط به انقضاء میشوند.
علاوه بر کنترل دسترسی افراد، بازبینی محل کار نیز برای حفظ امنیت کارکنان ضرورت دارد.استفاده از نظارت ویدئویی زیرزمینی به افراد کمک میکند تا با دیدن سقوط سنگ و صخره ها یا اتفاقات به صورت همزمان با وقوع رخداد، به بازبینی امنیت معدنچیان کمک کنند، سرعت جستجو را بالا ببرند، زمان را از دست ندهند و از کار معدنچیان سارق پیشگیری به عمل آورند. علاوه بر این، سیستم های نظارت ویدئویی قادر به تشخیص و شناسایی مواد خطرناک هستند.برای مناطق بزرگ، سیستم های رادار تلفیق شده با ویدئو قادر به تشخیص آن هستند که آیا کارگری در یک منطقه ی خطرناک یا در نزدیکی مواد یا گازهای خطرناک قرار دارد یا خیر.این سیستم ها امنیت و ایمنی انتقال و ذخیره ی نیترات آمونیوم، مواد منفجره و سایر مواد خطرناک را تامین میکنند.
در مناطقی که امکان دسترسی به نظارت ویدئویی رادار-محور وجود ندارد، دیتکتورهای بیسیم و پوشیدنی تشخیص گاز یک گزینه حساب میشوند.«بینی الکترونیکی» سنسوری است که به هنگام تعامل با برخی از مواد شیمیایی بخصوص، خصیصه های فیزیکی را تغییر میدهد؛ از این سنسور میتوان برای بازبینی و مانیتورینگ تصاعد گاز متان یا سایر مواد خطرناک استفاده نمود.
در صورت وقوع یک اتفاق، راهکار بهداشت و ایمنی عملیاتی OH&Sباید با استفاده از سیستم های کنترل دسترسی، سنسورها و سیستم های RFID، معدنچیان را دنباله روی کند.این راهکار باید «گزارشات جمعی» را به سرعت تولید کند و تعداد دقیق افراد حاضر در یک اتاق را در هر زمانی در اختیار پرسنل اتاق کنترل قرار دهد.
بیومتریک ها در معادن آفریقای جنوبی استفاده میشوند تا تعداد افرادی که از یک محور یا منطقه بخصوص وارد یا خارج میشوند را ثبت و ضبط کنند؛ با این کار، اپراتورها متوجه میشوند که چه زمانی برای انفجار برخی از مناطق بخصوص امن و امان است.یک سیستم ارتباطی زیرزمینی نیز باعث میشود تا امنیت معدنچیان ارتقاء پیدا میکند.
جدای از مسائل ایمنی مربوط به امنیت و عملیات های استخراج از معادن، وضع سلامتی کارکنان میتواند عملکرد کارها را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث افزایش وقوع اتفاقات شود.مراقبت از سلامتی کارکنان میتواند باعث ایمن و کارآمد شدن عملیات های مربوط به استخراج از معادن شود.
سیستم های کنترل دسترسی میتوانند با تلفیق مدیریت خستگی و آزمایش خون کارکنان، به دنبال سرنخ هایی در معادن با فشار بالا بگردند.همچنین میتوان کاری کرد که از یک تاریخی به بعد، به کارکنان دسترسی داده نشود و برای انجام آزمایش خون به آنها دستورالعملی برای مراجعه به مراکز بهداشتی ارائه شود.
بیومتریک ها قادر به نگهداری از لیست حقوقی، وضعیت سلامتی، امنیت کارکنان و رعایت قوانین از سوی آنها هستند.برخی از بیوتریک های بکار گرفته شده در سالن های غذاخوری، سطح مواد غذایی دریافت شده توسط هر کارگر را ضبط میکنند تا مطمئن شوند که آنها یک رژیم غذایی مناسب کار آنجا داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه