روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۱ مهر - شماره 4676

بیگدلی در گفت و گو با مطرح شد

آیا رئیس جمهور از نیویورک سوغات امیدواری به رفع تحریم ها را می آورد؟

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی وروابط بین الملل گفت: اگر رئیس جمهور در این سفر بتواند سیاست‌های انعطاف پذیرتری داشته باشد می توانیم امیدوار به گشایش هایی در عرصه سیاسی و به تبع آن رفع تحریم ها و گشایش های اقتصادی باشیم.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص توافق ایران و آمریکا با تاکید براینکه بازگشت به برجام غیر عملی است، گفت: با اینکه درخصوص بازگشت به برجام و از سرگرفتن اجرای مفاد برجام بسیار سخن گفته می شود اما واقعیت این است که  قرارداد ۲۰۱۵ که به قرارداد برجام شهرت دارد عملاً از بین رفته است به این علت که آمریکا و اروپا نسبت به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده از سوی دیگر ایران نیز برای پاسخ دهی به رویه غیر معمول آمریکا و اروپا در برهم زدن و پشت کردن به اجرای توافق نیز غنی سازی خود را بیشتر کرده اند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: از نگاه طرف غربی پیشرفت غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست. از سوی دیگر براساس گزارشی که چند روز پیش رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کردند در طی سه سال گذشته اطلاعاتی از روندهای موجود در صنعت هسته ای ایران ندارند با تاکید بر افزایش غنی سازی و رسیدن به  ۶۰ درصد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگرسیاست خارجی و امور بین الملل یادآور شد: غربی ها به دلیل غنی سازی ایران را متهم کرده اند که از موضوع برجام به عنوان گروگان استفاده می‌کنند و روز به روز بر غنی سازی خود می افزایند تا از این روند به عنوان حربه ای برای تحت فشار قرار دادن غرب استفاده کنند.
وی در خصوص سفر رئیس جمهور به سازمان ملل به چند نکته اساسی در راستای کاهش تنش ها بین ایران و دنیای غرب بخصوص آمریکا اشاره کرد و گفت: بی تردید سفر رئیس جمهور به سازمان ملل متحد بسیار مهم است لذا امیدواریم در این سفر مقدماتی فراهم شود تا برخی شائبه های بین ایران و غرب از بین برود و زمینه های لازم برای بازگشت به میز توافق ایجاد شود.
علی بیگدلی خاطر نشان کرد: به هر حال رئیس جمهور ایران نیز نظرات کلی نظام را در این سفر مطرح می کند ضمن اینکه در حال حاضر فقط چند کشور اروپایی عضو برجام هستند چرا که آمریکا از برجام خارج شده، بنابراین مشخص نیست غربی‌ها مخصوصاً اروپایی‌ها که عضو برجام هستند در قبال بازگشت به میز توافق چه عکس العملی از خود نشان می دهند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می رسد روند احیای برجام بسیار سخت شده است چرا که  بعد از خروج آمریکا در سال ۲۰۱۷ از برجام راه سختی پیش روی اجرای برجام با تحریم های مجدد گذاشته ش؛ضمن اینکه در اکتبر سال ۲۰۲۵ محدودیت‌های برجام از بین می‌رود بنابراین ایران آزادی بیشتر برای غنی‌سازی خواهد داشت لذا غربی ها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می کنند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل گفت: اگر رئیس جمهور در این سفر بتواند سیاست‌های انعطاف پذیرتری داشته باشد می توانیم امیدوار به گشایش هایی در عرصه سیاسی و به تبع آن رفع تحریم ها و گشایش های اقتصادی باشیم.
علی بیگدلی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم در صورتی که راه های روشنی برای ترمیم روابط اتخاذ شود می توان تا حدودی به رفع تحریم ها امیدوار بود با این حال آقای پزشکیان باید برنامه روشنی برای گشایش داشته باشد تا به تبع بهبود وضعیت سیاسی شاهد گشایش‌های اقتصادی باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه