روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور - شماره 4675

هرمز، نخستین جزیره سبز ایران؛

استارت جامُش برای پسماند صفر

  جمیله دبیری نیا، نشست معرفی و آغاز به کار رسمی پروژه ملی اولین جزیره سبز ایران؛ جزیره هرمز با حضور فرماندار بندرعباس، مدیر کل محیط زیست هرمزگان، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت جامُش، هم بنیانگذار و مدیر ارشد برند جامُش، جمعی از نمایندگان صنایع غرب و خبرنگاران در سالن جلسات شهرداری بندرعباس برگزار شد.
بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ جامُش، در نشستی با حضور مقامات و فعالان محیط زیست، از برنامه‌های این استارت‌آپ برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی جزیره هرمز خبر داد. وی با قدردانی از همراهی و همدلی دوستان و همکاران خود، اظهار داشت: توانستیم بزرگ‌ترین معضل استان هرمزگان را به یک پروژه تبدیل کنیم؛ پروژه‌ای که می‌تواند حجم قابل توجهی از منابع مالی را به سمت خود جذب کند.
امیرارسلان عامری افزود: جزیره هرمز با وجود اینکه بستر تراکنش‌های مالی بسیار بالایی در بخش گردشگری است، همچنان از مشکلات زیست‌محیطی و پسماند رنج می‌برد. ما در جامُش تعهد داریم که صحبت‌ها را به عمل تبدیل کنیم و این پروژه زیست‌محیطی را با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق پیش ببریم.
وی تاکید کرد: استارت‌آپ جامُش به عنوان اولین کارگزار مسئولیت اجتماعی زیست‌محیطی در کشور، راهکارهای نوین و خلاقانه‌ای برای پاکسازی محیط زیست، مدیریت پسماند و ایفای نقش موثر در طبیعت ارائه می‌دهد. این پروژه که با هدف تبدیل جزیره هرمز به اولین جزیره سبز ایران آغاز شده است، به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مدرن مدیریت زباله و بازیافت، همراه با آموزش و فرهنگ‌سازی برای جامعه محلی و مسافران است. به گفته عامری، جزیره هرمز با داشتن 5 سایت دپو زباله و عدم مدیریت صحیح پسماند، در حال از دست دادن طبیعت بکر و سواحل منحصر به‌فرد خود است.
وی تصریح کرد: این جزیره که با وجود 6000 نفر جمعیت، سالانه میزبان نیم میلیون مسافر است، به دلیل مدیریت نادرست پسماند و نبود راهکارهای کارآمد، در آستانه نابودی قرار دارد.
عامری همچنین به نقش برندهای داخلی در تأمین مالی این پروژه اشاره کرد و گفت: برندها و صنایع بزرگ کشور می‌توانند با بهره‌گیری از هویت جزیره هرمز و همکاری در این پروژه، ضمن انجام مسئولیت اجتماعی خود، به توسعه پایدار این جزیره کمک کنند.
مدیرعامل استارت‌آپ جامُش، عنوان کرد: استارت‌آپ جامُش با ارائه راهکارهای سبز مانند ایجاد کارخانه پردازش زباله‌های خشک و تبدیل شیشه‌های بازیافتی به محصولات سبز، بازیافت پسماند تَر، ساخت کمپوست و امحاء نخاله‌های ساختمانی، در تلاش است تا راه‌حل‌های دائمی و کارآمدی برای مدیریت پسماند در جزیره هرمز ایجاد کند.
عامری در پایان گفت: امیدواریم با این پروژه، بتوانیم گام‌های مهمی در جهت حفاظت از محیط زیست برداریم و جزیره هرمز را به عنوان نمونه‌ای موفق از هماهنگی بین توسعه گردشگری و حفظ طبیعت معرفی کنیم.
گفتنی است، جامُش در زبان بومی درگز هرمزگان به وسیله ای که جهت نظافت استفاده می شود و از خشک کردن برگ درخت نخل ساخته شده جامُش گفته می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه