روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور - شماره 4675

وحدت اسلامی

 مازیار فرامرزی- وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست. مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بی گانگان است. معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند. شیعه و سنی، قرن‌های طولانی است که در مسائل گوناگون اختلاف نظر دارند و این امر، گاه از سوی فتنه انگیزان مایه گسست‌ها، بلکه نزاع‌های فراوان در تاریخ شده است، و بی‌گمان، یکی از عللِ ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب، همین امر بوده است.
شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و ... دارای مشترکات زیادی هستند، البته اختلاف هایی هم دارند که انکارشدنی نیست، اما این اختلاف ها نباید منجر به خصومت و دشمنی شود و به اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد . علامه شرف الدین می گوید: «سیاست سبب جدایی شیعه و سنی شد، همو نیز باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود». منظور این است که سیاست استعماری و دسیسه های بی گانگان فرق اسلامی و از جمله شیعه و سنی را از هم جدا کرده است، باید سیاست اسلامی به منظور مقابله با دشمن مشترک نیز آنها را به هم پیوند دهد.
بایستی در این میان صفات اصحاب با اخلاص پیامبر (ص) که باید الگوی مسلمانان قرار بگیرند در قرآن کریم ذکر شده و فرموده است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛ محمد [ص] پیامبر خدا و کسانی که با او هستند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند. آنان را در رکوع و سجود می‌‏بینی، فضل و خشنودی خدا را خواستارند. علامت آنان بر اثر سجود در چهره‌‏هایشان است. این صفت ایشان در تورات و مثل آنها در انجیل است. چون کشته‏‌ای است که جوانه خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‌‏های خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهی] آنان [خدا] کافران را به خشم دراندازد، خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏‌اند، آمرزش و پاداش بزرگی وعده داده‏ است.”
مسلمانان باید همان گونه که این آیه می‌فرماید، با دشمنان سختگیر باشند. آیا امروز دشمن‌تر، ظالم‌تر و وحشی‌تر از صهیونیست‌ها و حامیان آنها بر روی زمین وجود دارد؟ مؤمنان باید با یکدیگر مهربان باشند و چه کسی امروز بیش از مردم غزه به محبت و رحمت نیازمند است؟ امروز هیچ عذری از هیچکس پذیرفته نیست چراکه رسانه‌ها در هر لحظه، آنچه را که صهیونیست‌ها در حق زنان و کودکان غزه روا می‌دارند، روایت می‌کنند. امروز مردم غزه از مصادیق بارز مظلومان هستند که از مسلمانان و بلکه همه آزادگان جهان یاری می‌طلبند، لذا بر هر مسلمانی در درجه نخست و بر هرانسان آزاده‌ای در درجه دوم واجب است به خواهران و برادران و به ویژه کودکان و سالمندان در غزه پایدار، مقتدر و مظلوم، کمک و یاری نمایند. کمال اسلام در یاری مظلوم است و این یاری در تقابل ظلم و دشمنی، رویارویی با ظالم و همکاری در عدل و عدالت است. همانگونه که امام علی (ع) فرمود: بهترین عدالت، یاری مظلوم است؛ لذا بر ما واجب است که خواهران و برادران خود در فلسطین را با سخن، عمل و کمک مالی، فکری و رسانه‌ای یاری نمائیم.


مدیر عامل اتوبوسرانی تهران خبر داد؛
رونمایی از ۱۰۰ اتوبوس نو
در پایتخت
  مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به تمهیدات اتوبوسرانی برای سال تحصیلی جدید از رونمایی اتوبوس تندروی دارای «دوربین مسافرشمار» خبر داد. مهدی علیزاده در دومین جلسه ستاد استقبال از مهر با بیان اینکه همچون سنوات گذشته رانندگان و اتوبوس‌ها در آماده باش کامل هستند، گفت: اولین اتوبوس بی آرتی بازسازی شده که دوربین مسافرشمار و پلاک شمار نصب شده رونمایی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ اتوبوس تولید داخل از شرکت‌های «عقاب و اسنا» در اول مهرماه رونمایی می‌شود، افزود: تقویت خطوط برای مدارس و دانشگاه های پر مخاطب در دستور کار قرار دارد و یک واحد تعمیراتی سیار نیز در پایانه آزادی مستقر است که در صورت خرابی اتوبوس‌ها در همان محل تعمیر شوند. علیزاده با بیان اینکه در هفته اول مهر ماه بلیت اتوبوس برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان است، تصریح کرد: کاهش سرفاصله اعزام اتوبوس‌ها را در مهرماه خواهیم داشت و حدود ۲۱۰۰ اتوبوس شاغل در مهرماه فعال خواهند بود تا باری از دوش مردم برداشته شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه