روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور - شماره 4675

ناگفته‌های جنگ از زبان یک آزاده

 کتاب «تن‌های محجر»، نوشته امیرمحمد عبا‌س‌نژاد روایتگر فراز و فرودهای زندگی «قدمعلی اسحاقیان» از دوران تحصیل، جنگ و اسارت تا عضویت در کمیته جست‌و‌جوی مفقودان و تفحص است.
این کتاب یکی از ناگفته‌های جنگ از زبان آزاده‌ای است که سال‌های متمادی را در یکی از اردوگاه‌های مخوف صدام را سپری کرده است؛ اردوگاهی که به‌گفته مرتضی سرهنگی تاکنون اطلاعات کمی از آن از زبان اسرا منتشر شده است.
عباس‌نژاد -نویسنده کتاب- در مراسم نقد «تن‌های محجر» درباره چگونگی شکل‌گیری آن گفته بود: « اولین کتاب من در حوزه اسارت «شبیه دیوارها» و خاطرات شیخ ماجد سلیمان، اسیر آزادشده لبنانی بود که به‌طور جدی به حوزه اسارت ورود پیدا کردم و بعد از آن هم کار «تن‌های محجر» را نوشتم. این کتاب آذرماه سال ۱۳۹۳ شروع شد. یک‌بار حاج آقای شیرازی زنگ زدند و گفتند «در قم یک راوی داریم که شش سال اسیر بوده‌اند و تا به حال چندین نفر را برای مصاحبه فرستاده‌ایم، اما کار خاصی انجام نشده است». اولین دیدار ما با آقای اسحاقیان در رواق شمالی حرم حضرت معصومه (س) بود. من، چون دغدغه‌ام پی بردن به روابط انسانی و فرهنگ و جامعه‌شناسی در ادبیات اسارت بود بیشتر از این منظر به این کار نگاه می‌کردم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم در اولین جلسه‌ام با ایشان بتوانم ۴ ساعت مداوم گفت‌وگو کنم.»
سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص)، نیز در یادداشتی پیرامون «تن‌های محجر» نوشته است: «برخی از کتب خاطرات، خواننده را میخ‌کوب می‌کند. این کتاب با روایت استثنائی‌اش، از دوران اسارت در زندان‌های مخوف بعثی‌ها و صحنه‌ها و حوادث پر از صبر، حماسه، مقاومت و پایداری آن هم از جوانی که در لحظه اسارت هنوز به سن ۱۸ سالگی نرسیده است، از این دست کتاب‌ها است، یاد دوران اولین اسارت خود پیش از انقلاب اسلامی‌در سال ۱۳۵۰ افتادم که هنوز هجده سال تمام نداشتم و به این جوان، قدمعلی اسحاقیان، آفرین می‌گفتم. میزان و نوع مقاومتش در برابر دژخیمان بعثی که پر از خباثت و قساوت و پستی بودند، حتماً بهتر از مقاومت ما در زندان‌های ساواک در برابر دژخیمان ستم‌شاهی بوده است....»
گفتنی است این کتاب که به همت انتشارات خط مقدم به چاپ رسیده است، در سال ۱۴۰۱ به زبان ترکی استانبولی ترجمه و در کشور‌های مقصد منتشر شد.


کارشناس روس:
ایران رویکرد غرب در موضوع هسته‌ای را «خصمانه» و «سیاسی» می‌داند
 کارشناس امور سیاسی و راهبردی دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو (MGIMO) اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران رویکرد آمریکا و تروئیکای اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) را در قبال برنامه هسته‌ای خود خصمانه و سیاسی می‌داند.
به گزارش تاس، «آدلان مارگویف» کارشناس امور سیاسی دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو در نشست تخصصی کلوب «والدای» با عنوان «نه شرقی نه غربی» در گزارش خود تاکید کرد: این کشورها در حالی ایران را به «همکاری ناکافی» با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم می کنند که رهبران روسیه معتقدند ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده است.
وی با اشاره به مواضع «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در همین ارتباط، خاطر نشان کرد: پوتین بارها اعلام کرده است که ایران به تمامی تعهدات خود در برنامه هسته ای عمل کرده است و هیچ شکایتی از تهران در این خصوص وجود ندارد.
به گفته این کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک، پوتین همچنین تاکید کرده است که آمریکا به طور یکجانبه از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شد و اروپایی ها همچنان بدون برداشتن هیچ گامی رو به جلو از ایران می خواهند به تعهدات خود عمل کند.
مارگویف به اقدامات ایران برای غلبه بر تحریم های غرب اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی از جمله تضمین ثبات اقتصاد کلان، ایجاد سیستم تکیه بر منابع خود از طریق حمایت از تولید و حمایت از اقشار آسیب پذیر اجتماعی از طریق قیمت گذاری و پرداخت یارانه کوشیده است تا بر تحریم های غرب غلبه کند.
وی درعین حال به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که لغو و یا کاهش تحریم ها از طریق مذاکره غیرممکن است.
این کارشناس روس افزود: دستیابی به توافق با آمریکا در ارتباط با برنامه هسته ای ایران فقط یک بار امکانپذیر بود. ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که تحریم ها بلیط یک طرفه هستند و تضمین پایداری توافقات دشوار است.
این کارشناس روس تاکید کرد که حتی اگر یک بار در نتیجه توافقات، ایران موفق به حذف یا کاهش تحریم ها شده باشد، اطمینان از پایداری و انطباق این توافق با کشورهایی که خودشان تصمیم می گیرند، بسیار دشوار است.
مارگویف ادامه داد که آمریکا تصمیم می گیرد چه زمانی تحریم ها را اعمال و یا آن ها را متوقف کند و در این امور کاملا خودسرانه عمل می کند.

سرلشکر سلامی:
دشمن از شکست‌های گذشته خود
عبرت نگرفته است
 فرمانده سپاه پاسداران گفت: دشمنان با وجود تمام شکست‌های پی‌درپی که خوردند، اما هنوز آن درس و عبرت حقیقی را نگرفته‌اند و هنوز تاریخ نتوانسته است دشمنان ما را درست ادب کند و آنها را به واقعیت قدرت نهفته در این سرزمین و به پیکره امت اسلام آگاه کند.
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی سپاه حضرت عباس(ع) که در حسینیه ثارالله اردبیل برگزار شد با بیان اینکه تمام قدرت‌های ستمگر آمده بودند تا یک انتقام تاریخی دیگر از اسلام و ایران بگیرند و اثبات کنند که بدون تکیه بر قدرت‌های بزرگ نمی‌توان یک کشور مستقل بود، افزود: دشمنان ما می‌خواستند ثابت کنند که اسلام چیزی است درون قلب‌ها نه تجسم واقعیت آن روی زمین و می‌خواستند با واقعیت خداوند بجنگند، آنها هنوز هم تحقیر می‌شوند و شکست می‌خورند و عقب می‌نشینند؛ خصوصیت شیطان این است که می‌خواهد شکست‌ها را جبران کند اما در آن ناکام است.
فرمانده کل سپاه افزود: دشمن تمرکز خود را بر قلب اسلام یعنی ایران قرار داده بود و می‌خواستند این اراده قدرتمند الهام‌یافته از ایمان را بشکنند اما امام راحل و بزرگوار که به وعده‌های الهی ایمان داشت می‌دانست که این وعده‌ها تخلف‌ناپذیر هستند.
فرمانده کل سپاه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال پیشرفت است، قله‌ها را یکی پس از دیگری فتح می‌کنیم، جوانان ما در حال ساختن سیمای درخشانی از ایران هستند، ما می‌بینیم شهرهایمان هر روز آبادتر می‌شوند، نمی‌توان خلاف این واقعیت را گفت ولی آنقدر دشمن تلاش می‌کند این همه درخشش را سیاه‌نمایی کند که گاه بعضی از اذهان تحت‌تأثیر القائات دشمن قرار می‌گیرند. هنر دشمن گفتن عبارات خلاف واقع است و تکرار آنها، آنقدر که در ذهن‌ها بنشیند، ولی ما واقعیت جامعه خودمان را می‌بینیم.
وی گفت: ملت ایران راز عبور از همه این چالش‌ها را در قوی شدن، در پیشرفته شدن و در مجاهدت در همه عرصه‌ها یافته است، این ملت بسیار سرزنده است.

توقف تمامی احکام کمیته‌های انضباطی به دستور وزیر بهداشت
 دانشجویان به دانشگاه برگشتند
  معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به تأکید ویژه رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشت به تحصیل دانشجویان اخراجی و دارای احکام انضباطی، گفت: دانشجویان دوباره به محل تحصیل خود باز خواهند گشت.
مسعود حبیبی در این‌باره اظهار داشت: با دستور وزیر بهداشت، احکامی که برای دانشجویان معترض در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ صادر شده، با بهره‌گیری از رویکرد جذب حداکثری رهبر فرزانه انقلاب، ایده محوری وفاق ملی رئیس‌جمهور و همچنین در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد امید و انگیزه در بین دانشجویان و جوانان عزیز و شروعی پرنشاط برای دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی، متوقف شد و دوباره به محصل تحصیل خود بازمی‌گردند.
وی گفت: پس از حوادث سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در دانشگاه‌ها، احکامی از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها و کمیته مرکزی وزارت بهداشت، صادر شده بود که بعد از فروکش کردن حوادث، مقام معظم رهبری تأکید داشتند که باید با رافت اسلامی با دانشجویان برخورد شود.
حبیبی افزود: دکتر پزشکیان نیز از روز نخست ریاست‌جمهوری تأکید داشت که حتما احکام انضباطی دانشجویان معترض بازبینی شود و دانشجویان به تحصیل برگردند، چراکه بسیاری از دانشجویان نسبت به مراحل طی‌شده برای صدور حکم و همچنین لحاظ نکردن فرصت اعتراض و نداشتن فرصت دفاع، گلایه داشتند.
به‌گفته معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، برای افزایش انسجام ملی و علقه دانشجویان به کشور عزیزمان ایجاب می‌کرد تا با بخشش و بزرگ‌ منشی با خطاهای احتمالی برخورد شود.
وی یادآور شد: در شیوه‌‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده روسای دانشگاه‌ها می‌توانند درخواست بررسی و بازبینی احکام، حتی احکام قطعی را به کمیته مرکزی انضباطی ارائه کنند و وزیر بهداشت نیز اختیار دارد که احکام کمیته انضباطی را معلق کند و پیشنهاد رسیدگی و تخفیف و بخشش احکام را به شورای مرکزی انضباطی ارائه دهد.
حبیبی با بیان اینکه تمام احکام کمیته انضباطی در دو سال گذشته چه حکم اخراج که البته زیاد نیست، چه انتقال به دانشگاه‌های دیگر و یا تعلیق، مشمول بررسی مجدد شد، از توقف تمامی احکام تا زمان بررسی مجدد خبر داد و گفت: این دانشجویان از ترم تحصیلی جدید در دانشگاه‌های خود ثبت‌نام می‌کنند و مشغول به تحصیل می‌شوند.
معاون فرهنگی دانشجویی در پایان ابراز امیدواری کرد که در بررسی مجدد با رافت اسلامی، شاهد بیشترین بخشش و تخفیف احکام انضباطی باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه