روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور - شماره 4674

کائنات از تنگنای سیاسی، نظامی، امنیتی و تجاری اسرائیل گزارش می‌دهد

استراتژی تلافی توام با صبر ایران

 یحیس فیض آبادی- مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند.
با گذشت ۳۴۶ روز از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رزمندگان مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به اشغالگران وارد می‌کنند و با تغییر روش‌های مبارزه خود، کمین‌های پیچیده و جنگ چریکی علاوه بر وارد کردن دشمن به یک جنگ فرسایشی، ارتش رژیم اشغالگر را سردرگم کرده‌اند.
همزمان با تداوم جنگ، جنبش حماس و رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر مذاکرات غیر مستقیمی را با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر در دوحه و قاهره برگزار کردند اما این تلاش‌ها به دلیل مانع تراشی‌های نتانیاهو به سرانجام نرسید.
ارتش یمن روز یکشنبه اعلام کرد یک هدف نظامی را در منطقه یافا (تل‌آویو) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با موشک بالستیک فراصوت هدف قرار داده است که به گفته آنها، عملیات موفقیت‌آمیز بود و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خوردند.
روح‌الله مدبر، کارشناس  و تحلیلگر سیاسی-اقتصادی  گفت: حمله انصارالله یمن حامل پیامی به آمریکا و کشورهای غربی است تا اسرائیل را متقاعد کنند که نوار غزه را ترک و توافق آتش‌بس کامل را امضا کند.
وی تصریح کرد: تنها راه این است که آمریکا و انگلیس به جای ایجاد تنش و بحران (در منطقه) و حمایت از اسرائیل، آن را متقاعد کنند که غزه را ترک و از هرگونه حمله به لبنان و به‌ویژه جنوب لبنان خودداری کند و اسرائیل را به آتش‌بس کامل هدایت کنند. این حمله یک پیام صریح به اسرائیل، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس است. به گفته این کارشناس، حمله روز یک‌شنبه ارتش یمن به معنای دستیابی آن به قدرت بالای تکنولوژیک در حوزه نظامی است.
وی در ادامه تاکید کرد: موشک تولید شده توسط انصارالله با دور زدن کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی توانست ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون رهگیری تا اسرائیل طی کند که نشان می‌دهد انصارالله به تنهایی توانسته به بسیاری از موشک‌ها دست یابد.
مدبر همچنین خاطرنشان کرد: امروز جنبش‌های دیگری وجود دارند که قادر به مقابله با اسرائیل و دسترسی به فناوری‌های پیشرفته هستند.
ارتش یمن پس از انجام این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد: این موشک مسافتی در حدود ۲۰۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ دقیقه و نیم طی کرد و موجب هراس و وحشت محافل صهیونیستی شد به شکلی که برای اولین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند.
در ادامه این بیانیه آمده است: موانع جغرافیایی، حملات آمریکا و انگلیس، سامانه‌های رصد و جاسوسی و مقابله هرگز مانع از آن نخواهد شد که یمن مقتدر وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی خود در یاری رساندن به ملت فلسطین را انجام ندهد و در حالی که در آستانه اولین سالروز عملیات مبارک هفتم اکتبر قرار دادیم، دشمن اسرائیلی باید منتظر حملات بیشتری و عملیات‌ ویژه آتی از جمله پاسخ به حمله جنایتکارانه‌اش به شهر الحدیده و استمرار عملیات پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین باشد. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز پس از این حمله با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند حمله ارتش یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی بیانگر حق امت، ملت‌ها و آزاده‌های آن در دفاع از فلسطین، قدس و مسجدالاقصی است. گروه‌های مقاومت فلسطین در این بیانیه همچنین از تمام مردم فلسطین، امت و آزادگان جهان خواستند مقاومت را با همه روش‌ها، اشکال و ابزار آن تشدید کنند و با تروریسم صهیونیستی - آمریکایی مقابله کنند.
موشک یمنی‌ها، نواقص سامانه دفاع موشکی اسرائیل را فاش کرد
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی یکشنبه شب نوشت: موشکی که از یمن به سوی اسرائیل شلیک شد، ضعف‌های خطرناک سامانه دفاعی اسرائیل را برملا کرد.
مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که جنبش انصارالله در کنار برخورداری از توانایی هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی، توان موشکی‌شان را به گونه‌ای گسترش داده‌اند که می‌توانند مرکز سرزمین‌های اشغالی را موشک باران کنند.
این مرکز تصریح کرد که بی‌تردید این واقعیت (توان بالای موشکی) در کنار پهپادهای انصارالله که تاکنون وجود داشته اند، باعث افزایش تهدید احتمالی آنها برای رژیم اسرائیل خواهد شد. مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم اشغالگر همچنین تصریح کرد: پهپادهای یمنی، تأثیرگذاری‌شان در هدف قرار دادن تل آویو و کشتن اسرائیلی‌ها را به اثبات رسانده‌اند.
همزمان، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از زخمی شدن ده ها صهیونیست در هنگام فرار به پناهگاه ها پس از حمله موشکی انصار الله به تل آویو خبر دادند.
نیروهای مسلح یمن امروز یکشنبه از هدف قرار دادن یک موقعیت نظامی ارتش اشغالگر در جنوب یافا در فلسطین اشغالی با استفاده از یک فروند موشک بالستیک فراصوتی خبر داد. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات امروز علیه تل آویو با موشک بالستیک فراصوتی جدید انجام شد، این موشک به هدف خود رسید و سامانه های دفاعی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خوردند.
وی تاکید کرد: این موشک در مدت زمان ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه، مسافت ۲ هزار و ۴۰ کیلومتری را طی کرد که این امر منجر به ترس و وحشت صهیونیست ها شد، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به سمت پناهگاه ها فرار کردند و این رویداد برای اولین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی رخ می دهد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: این عملیات در چارچوب مرحله پنجم و در نتیجه تلاش گسترده بخش موشکی نیروهای مسلح یمن در گسترش فناوری موشکی انجام شد تا بتوانیم با چالش های نبرد با دشمن صهیونیستی مقابله و از تمام موانع و سامانه های دفاعی آمریکا و اسرائیل در دریا و خشکی عبور کنیم و اهداف خود را هدف قرار دهیم. سریع ادامه داد: موانع جغرافیایی، تجاوزهای آمریکا و انگلیس و سامانه های جاسوسی باعث نخواهد شد که یمن وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی خود در دفاع از ملت فلسطین را انجام ندهد. در آستانه اولین سالگرد عملیات «طوفان الاقصی»، دشمن صهیونیستی منتظر ضربه ها و عملیات منحصر بفرد بیشتر در آینده باشد.
سنگینی فشار استراتژیک ایران بر صهیونیست‌ها
استراتژی تلافی توام با صبر ایران که به صورت عمدی انتخاب شد، فشار بر تل‌آویو را با بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های نظامی، اقتصادی و انرژی آن افزایش داده است.
 تارنمای خبری تحلیلی «The Cradle» نوشت، از زمان ترور هدفمند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در قلب تهران در اواخر ژوئیه، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد نحوه تلافی ایران مطرح شده است. چند تن از مقامات جمهوری اسلامی قول داده‌اند که پاسخ سختی در سطوح بالای قدرت به اسرائیل داده می شود. حتی آیت الله سیدعلی خامنه ای، رهبر ایران هم اعلام کرد ه است: «ما وظیفه خود می دانیم انتقام خون او را بگیریم».
این تحلیل در بخشی تحت عنوان «جوشاندن قورباغه: جنگ فرسایشی» آورده است: با عیان شدن شرایط، برای گروه‌هایی که با شیوه‌های عملیاتی ایران آشنایی نداشتند، مشخص گردید که تهران بی‌ملاحظه یا به سرعت عمل نخواهد کرد. درعوض، واکنش دست جمعی محور مقاومت در منطقه راهبردی و سنجیده خواهد بود. «علی محمد نائینی»، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماه گذشته اظهار داشت: زمان به نفع ماست و دوره انتظار برای این پاسخ می تواند طولانی باشد. «علی باقری کنی» سرپرست وقت وزارت امور خارجه نیز انجام تلافی ایران را در «زمان مناسب» و به شیوه «مناسب» توصیف کرده بود.
«فادی کوران» در پستی در شبکه های اجتماعی، بین واکنش ایران (در وعده صادق) و اتخاذ یک نوع استراتژی نظامی تشابهی را ترسیم کرد و عنوان داشت همانند یک جت رادارگریز آمریکایی که توانایی‌های خود را نشان می‌دهد، استفاده ایران از تسلیحات متعارف در ماه آوریل، تل‌آویو را وادار کرد تا ویژگی های دفاع ضدموشکی خود را افشا کند و اطلاعات ارزشمندی را برای حملات آینده به ایران ارائه دهد.
طبق تحلیل این رسانه، نتانیاهو و دولت اسرائیل یک درگیری سریع و شدید را ترجیح می دهند تا از این طریق بتوانند پای آمریکا را به معرکه بکشانند. ایرانی‌ها اما جنگ فرسایشی طولانی‌ که توانایی‌های بازدارندگی اسرائیل را از بین ببرد و برای آن بسیار پرهزینه باشد، ترجیح می دهند.
این گزارش با اشاره برخی تحولات نظامی چند ماهه اخیر همچون حمله به پایگاه آمریکا در مرز اردن و سوریه در کنار انفجار پهپاد یمنی در تل آویو تصریح کرد هر دو حمله با استراتژی کلی ایران که شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های امنیتی، نظامی و انرژی مهم اسرائیل است، تناسب دارند. این تاکتیک‌ها نه تنها برای آسیب رساندن به منابع دولت اشغالگر طراحی شده‌اند، بلکه برای ارسال موج‌های وحشت به سوی دولت و شهروندان اسرائیل طراحی شدند؛ این رویکرد را در بهترین شکل می‌توان یک جنگ شناختی توصیف کرد.
در بخش دیگر این یادداشت در مورد تنگنای تجاری و امنیت انرژی اسرائیل آمده است پیش از این ایران و متحدانش توانایی خود را برای برهم زدن زیرساخت‌های انرژی حیاتی اسرائیل نشان داده اند. در سال ۲۰۲۲، حزب‌الله هواپیماهای بدون سرنشین خود را به سمت میدان گازی کاریش اسرائیل فرستاد تا نشان دهد که توانایی حمله به آن را دارد. با وجود اقدامات اسرائیل، این تهدید همچنان پابرجاست و یک ماه پیش هم تکرار شد.
اتکای اسرائیل به سکوهای گازی، به ویژه تامار، کاریش و لویاتان که حدود ۷۰ درصد گاز مورد استفاده آن در تولید برق را تامین می کنند، این تاسیسات را به شدت آسیب پذیر می کند. به نقل از یکی از مقامات بخش انرژی اسرائیل، سکوهای گاز حساس هستند و در زمان فعالیت می تواند همچون یک بمب عمل کنند. کنترل اسرائیل بر بنادر استراتژیک، به ویژه در اطراف تنگه باب المندب هم از دیگر حوزه های نگران کننده برای تل آویو است. ورود به دریای سرخ برای تجارت جهانی حیاتی است و رویدادهای اخیر نشان داده است که این یک میدان نبرد دیگری در چارچوب راهبرد ایران است. ورود یمن به درگیری و توانایی آن در متوقف کردن حرکت کشتی‌های تجاری به مقصد بنادر اسرائیل به شدت بر اقتصاد اسرائیل تأثیر گذاشته است.
نویسنده گزارش در زمینه تغییر رویکرد دیپلماتیک یا نظامی ایران نیز آورده است پس از ترور هنیه، اسرائیل تلاش کرد این رویداد را عملیات امنیتی مخفی جلوه دهد اما ایران آن را به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه نظامی آشکار که حاکمیتش را نقض کرده و مستلزم انتقام گیری است، تلقی کرد.
«احمد فاروق» کارشناس مسائل ایران، به The Cradle اظهار داشت: اگرچه ایران باید تاثیر ژئوپلیتیک گسترده‌تری را در واکنش خود در نظر بگیرد، اما دیپلماسی ممکن است نقش مهمتری را در کوتاه مدت و میان مدت ایفا کند. همچنین موضع نظامی تهران می تواند در بلندمدت به طور قابل توجهی به ویژه با توجه به پتانسیل بازدارندگی هسته‌ای آن تغییر کند. خروج ایران از ابهام هسته ای و پیشرفت این کشور به سمت قابلیت های اتمی می تواند پویایی استراتژیک منطقه را دگرگون کند.
یکی از خطرناک‌ترین سناریوها برای دولت اشغالگر این است که واکنش ایران با همه متحدان منطقه‌ای آن برای یک درگیری چندجانبه طولانی هماهنگ شود. از سوی دیگر، افزایش اختلافات داخلی در تشکیلات سیاسی و نظامی اسرائیل، به ویژه در مورد شهرک های یهودی نشین شمالی در مرز لبنان، در کنار خودداری دولت از قبول آتش بس با حماس شرایط را به شدت متزلزل کرده است. اسرائیل در منازعه نزدیک به یک ساله خود در غزه نتوانسته هیچ پیروزی استراتژیک مهمی را کسب کند. این درحالی است که تلفات برجای مانده از اقدامات دولت اشغالگر، سرزنش جهانی و نارضایتی فزاینده شهروندانش از جنگ را به همراه داشته است. این فشارهای داخلی، همراه با تهدید تشدید تنش خارجی، اسرائیل را به سوی نقطه اوج بحرانی سوق می دهد. دیدگاه فراگیر در میان اسرائیلی ها این است که آنها دیگر نمی توانند زندگی در زیر تهدید دائمی حمله، چه از جنوب و چه از شمال را درکنار چشم انداز ازکارافتادن گسترده بخش انرژی تحمل کنند. هر روزی که بگذرد و در آن خبری از انتقام ایران نباشد، این فشار افزایش می یابد.
حمله به حزب‌الله ضربه نهایی و کشنده به اسرائیل وارد می‌کند
یک ژنرال صهیونیست با اشاره به اینکه شکست اسرائیل در غزه، شکست در برابر حزب‌الله را قطعی می‌کند، ابراز داشت که حمله به حزب‌الله ضربه‌ای کشنده و نهایی به اسرائیل وارد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، اسحاق بریک سرتیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اظهارات یواف گالانت وزیر جنگ این رژیم در گفت و گو با نیروهای مرزهای شمال سرزمین‌های اشغالی در خصوص انتقال مرکز ثقل این نیروها به شمال و احتمال آغاز حمله گسترده زمینی علیه حزب الله لبنان باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.
بریک تصریح کرد که این موضوعی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و هرتزِی هالوی رئیس ستاد ارتش نیز به آن اشاره کرده‌اند و این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که هیچ کدام از اهداف جنگ در غزه محقق نشده است.
وی ادامه داد که هدف جنگ در غزه از بین بردن حماس و آزادی تمام اسرای اسرائیلی بود، اما عملاً حماس بر تمامی مناطق غزه کنترل کامل دارد و مدیریت زندگی مردم را در تمامی بخش‌ها در اختیار دارد و ارتش اسرائیل نیز هیچ ابزاری برای از بین بردن این حاکمیت در دست ندارد.
این ژنرال ارشد صهیونیست خاطرنشان کرد که ادامه روند جنگ، امکان تحقق اهداف آن را از بین برده و جنگ فرسایشی تمامی نقاط مثبت در اسرائیل از جمله اقتصاد و مناسبات بین‌المللی و مصونیت اجتماعی و انگیزه نیروهای نظامی را از بین برده و بسیاری از نظامیان ذخیره، حضور در ارتش را نمی‌پذیرند.
بریک تصریح کرد که با وجود چنین مؤلفه‌های خطرناکی، نتانیاهو و گالانت و هالوی به دنبال حمله زمینی به حزب الله لبنان هستند، حمله‌ای که می‌تواند ضربه‌ای نهایی و کشنده به اسرائیل وارد کند.
وی در پایان اظهاراتش با قطع و یقین تصریح کرد که ارتش اسرائیل که در شکست دادن حماس ناکام ماند، قطعاً در شکست حزب الله که نیرویی صدها برابر بیشتر از حماس دارد، موفق عمل نخواهد کرد.
پشت پرده راه‌اندازی یگان ویژه ترور یحیی السنوار توسط اسرائیل
«نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن است که از این طریق بتواند دایره مانور خود را مجدداً گسترده کند و با بزرگنمایی تهدید یحیی سنوار و حماس و حتی ترور او، یک موج مشخص را به راه بیندازد. نتانیاهو قصد دارد با چنین اقدامی این پیام را به مخالفان داخلی و خارجی خود برساند که ارتش اسرائیل تحت رهبری او توانسته با حماس در سطوح بالا مقابله کند.»
کارشناس مسائل منطقه گفت: حماس و مابقی جریان‌های مقاومت به صورت انفرادی هدایت نمی‌شوند و بر این اساس ترور احتمالی رئیس دفتر سیاسی این جنبش هم نمی‌تواند دستاوردی برای تل‌آویو باشد.
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به راه‌اندازی واحد ویژه ترور علیه یحیی السنوار از سوی دستگاه اطلاعتی اسرائیل عنوان کرد: تشکیل واحد ویژه برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، از سوی شاباک انجام شده که یک جنگ روانی مشخص علیه حماس به شمار می‌رود و باید توجه داشت که او از گذشته در فهرست ترور موساد و شاباک قرار داشته است. با توجه به محدوده جغرافیای غزه که توسط اسرائیل محاصره شده است، باید متوجه بود که این سرزمین چندان بزرگ و وسیع نیست. در این میان باید توجه کنیم که ترور شخصیت‌ها در این زمانه و به خصوص در مورد حماس چندان مهم و حیاتی به حساب نمی‌آید؛ چراکه عملاً این تشکیلات و مابقی جریان‌های مقاومت به صورت انفرادی هدایت نمی‌شوند بلکه به صورت جمعی فعالیت خود را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: بر همین اساس به نوعی ترور احتمالی یحیی سنوار و واحدی که برای این اقدام توسط منظومه اطلاعاتی اسرائیل تشکیل شده نمی‌تواند چندان تغییر جدی میدانی که اسرائیل به آن فکر می‌کند را به وجود بیاورد. به عنوان مثال اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی پیشین حماس بارها مورد ترور قرار گرفته بود و اسرائیل به نحوه‌های مختلف وی را تهدید کرده بود اما در نهایت دیدیم که حذف او توسط رژیم صهیونیستی کاری از پیش نبرد و خروجی خاصی برای تل‌آویو در بر نداشت.
در این راستا باید توجه شود که نتانیاهو در شرایط کنونی به شدت زیر فشارهای سیاسی در داخل و خارج از اسرائیل قرار دارد و به نوعی معتقد است که حیات سیاسی‌اش تحت الشعاع قرار گرفته و به صورت کلی احساس خطر می‌کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که اگر کامالا هریس و دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوند، بدون شک نتانیاهو با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد و ممکن است حیات سیاسی او پایان یابد.
البته در طول یک سال گذشته اتفاقاتی که در حاشیه و متن عملیات طوفان الاقصی در غزه رخ داد به وضوح نشان داد که نخست‌وزیر اسرائیل دیگر توان ابقاء در ساختار سیاسی این رژیم را ندارد و حتی نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به وی، خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند. بر همین اساس نتانیاهو به دنبال آن است که به هر ترتیب رئیس جدید دفتر سیاسی حماس را مورد هدف قرار دهد تا در افکار عمومی داخلی و خارجی به همه بفهماند که تهدید اصلی را به زعم خود و تندروهای کابینه اسرائیل از بین برده است.
وی خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن است که از این طریق بتواند دایره مانور خود را مجدداً گسترده کند و با بزرگنمایی تهدید یحیی سنوار و حماس و حتی ترور او، یک موج مشخص را به راه بیندازد. نتانیاهو قصد دارد با چنین اقدامی این پیام را به مخالفان داخلی و خارجی خود برساند که ارتش اسرائیل تحت رهبری او توانسته با حماس در سطوح بالا مقابله کند در مرحله بعد نتانیاهو تلاش می‌کند مذاکرات، آتش‌بس و حتی تبادل اسرا را مطرح کند و آن‌ها را پیش بکشد، اما موضوع اینجاست که این اقدام هم حتی اگر عملیاتی شود نمی‌تواند او را از مرگ سیاسی نجات دهد.
نتانیاهو به جنوب لبنان حمله گسترده می‌کند؟
نتانیاهو قصد دارد «در آینده نزدیک» حمله‌ای بزرگ به حزب‌الله انجام دهد؛ اما هنوز تاریخی برای تشدید تنش‌ها تعیین نکرده است. در این زمینه هیچ اظهارنظر رسمی از دفتر نخست‌وزیری وجود ندارد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز هفته گذشته گفت که نیرو‌های اسرائیلی در آستانه تکمیل ماموریت خود در غزه هستند و سپس تمرکز آن‌ها روی مرز شمالی این کشور با لبنان معطوف خواهد شد.
معاون رهبر حزب‌الله به اسرائیل هشدار داده است که جنگ تمام‌عیار علیه لبنان باعث «تلفات بزرگ هر دو طرف» و آواره شدن صدها هزار اسرائیلی دیگر در شمال این کشور خواهد شد. به گزارش الجزیره، اظهارات نعیم قاسم در روز شنبه در حالی مطرح شد که کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «در آستانه آغاز عملیات گسترده و قوی» در مرز شمالی این کشور با لبنان است.
از زمانی که اسرائیل در ماه اکتبر جنگ مرگبار خود را علیه غزه آغاز کرد، حزب‌الله و ارتش اسرائیل تقریبا روزانه در حال تبادل آتش بوده‌اند. این گروه مسلح لبنانی اعلام کرد که حملات آن‌ها به رژیم اسرائیل در همبستگی با فلسطینی‌های غزه انجام می‌شود و به محض پایان جنگ نظامیان اسرائیلی و خروج از این منطقه پایان می‌یابد.
درگیری حزب‌الله و اسرائیل ده‌ها نفر را در اسرائیل کشته، صدها نفر را در لبنان و ده‌ها هزار نفر را در دو طرف مرز آواره کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، قاسم که در بیروت، پایتخت لبنان صحبت می‌کرد، گفت که حزب‌الله قصد ندارد وارد جنگ شود؛ «زیرا ما فکر می‌کنیم که این کار مفید نخواهد بود.» وی اما افزود: «با این حال، اگر اسرائیل جنگی را آغاز کند، ما با آن روبه‌رو خواهیم شد و خسارات زیادی به هر دو طرف وارد خواهد شد.»
قاسم ادامه داد: «اگر آن‌ها فکر می‌کنند که چنین جنگی به ۱۰۰هزار آواره اجازه می‌دهد تا به خانه بازگردند… ما این هشدار را صادر می‌کنیم، آماده مقابله با صدها هزار آواره دیگر باشند.» به گزارش شبکه تلویزیونی المنار لبنان، وی در همین سخنرانی افزود: «حمایت حزب‌الله از غزه تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، با افزایش حمایت‌ها در پاسخ به تجاوزات اسرائیل ادامه خواهد یافت.»
در همین حال، کانال ۱۳اسرائیل به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی ادعا کرد که نتانیاهو قصد دارد «در آینده نزدیک» حمله‌ای بزرگ به حزب‌الله انجام دهد؛ اما هنوز تاریخی برای تشدید تنش‌ها تعیین نکرده است. در این زمینه هیچ اظهارنظر رسمی از دفتر نخست‌وزیری وجود ندارد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز هفته گذشته گفت که نیروهای اسرائیلی در آستانه تکمیل ماموریت خود در غزه هستند و سپس تمرکز آن‌ها روی مرز شمالی این کشور با لبنان معطوف خواهد شد. گالانت به سربازان در مرز شمالی اسرائیل گفت که «مرکز ثقل در حال حرکت به سمت شمال است و ما در حال تکمیل وظایف خود در جنوب هستیم.»
او در همان روز به خبرنگاران گفت که به ارتش اسرائیل دستور داده است «برای هر سناریو، از جمله توجه ما به عرصه شمالی آماده شوند» و ارتش «متعهد به تغییر وضعیت امنیتی در جبهه شمالی است.» نیروهای اپوزیسیون اسرائیل نیز خواستار اقدام علیه حزب‌الله شده‌اند. بنی گانتس، رقیب اصلی سیاسی نتانیاهو روز شنبه از کابینه به‌دلیل «بی‌توجهی» به ساکنان شمال اسرائیل انتقاد کرد. او در پستی در ایکس نوشت: «زمان اقدام فرا رسیده است.» بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال حملات اسرائیل به لبنان ۶۲۳نفر از جمله ۱۴۲غیرنظامی شهید شده‌اند؛ درحالی‌که حملات حزب‌الله به کشته شدن ۲۴سرباز اسرائیلی و ۲۶غیرنظامی منجر شده است. »
ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه ادعا کرد که نیروی هوایی این رژیم حملاتی را به تاسیسات مظنون به ذخیره تسلیحات حزب‌الله در دو مکان در دره بقاع شرقی لبنان و همچنین در ۶نقطه در جنوب انجام داده است. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در حملات رژیم صهیونیستی به بقاع در ۱۴۰کیلومتری مرز اسرائیل حداقل چهار نفر زخمی شدند. این گزارش تاکید کرد که سه تن از قربانیان در منطقه هرمل کودک بودند. در همین حال، حزب‌الله مسوولیت دست‌کم ۱۲حمله به اهداف نظامی اسرائیل در روز شنبه را بر عهده گرفت؛ از جمله مواضع توپخانه در سایت زوره و انبارهای تسلیحاتی و اضطراری در یفتاح الفلیت، در شمال غربی دریاچه طبریه.
جنگ غزه تورم رژیم صهیونیستی را به بالاترین سطح رساند
نرخ تورم در رژیم صهیونیستی در آگوست گذشته به بالاترین نرخ خود در حدود یک سال گذشته رسید که ناشی از عواقب جنگ در نوار غزه بود.
  بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه، نرخ تورم سالانه در ماه گذشته از ۳.۲ درصد در ماه جولای (تیر ماه) به ۳.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از اکتبر گذشته است.
این رقم بسیار بالاتر از ۳.۲ درصد پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز و بسیار بالاتر از محدوده هدف سالانه ۱-۳ درصدی دولت بود.
شاخص قیمت مصرف کننده در رژیم صهیونیستی در ماه آگوست نسبت به جولای ۰.۹ درصد بالاتر از حد انتظار افزایش یافت که ناشی از هزینه‌های بالاتر برای محصولات تازه، غذا، مسکن، حمل و نقل، آموزش و سرگرمی بود و این افزایش تنها تا حدی با کاهش هزینه‌های پوشاک، کفش، ارتباطات و مبلمان جبران شده است.
بر اساس گزارش اداره آمار رژیم صهیونیستی، در ماه آگوست، هزینه سبزیجات تازه ۱۳.۲ درصد افزایش یافت، هزینه حمل و نقل ۲.۸ درصد، مسکن ۰.۶ درصد و فرهنگ و سرگرمی ۰.۵ درصد افزایش یافت.
بر اساس این داده ها، قیمت پوشاک ۴.۱ درصد و فرآورده‌های نفتی پالایش شده ۵.۹ درصد کاهش یافته است. در بازار املاک، اجاره بهای تمدید قرارداد ۲.۶ درصد و اجاره بهای قرارداد‌های مستاجر جدید ۵.۳ درصد افزایش یافته است.
از کاهش نرخ بهره خبری نیست

این افزایش تورم احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی را کاهش می‌دهد و مقامات کابینه نتانیاهو افزایش تورم را تا حد زیادی به عرضه کالا‌ها و خدمات مرتبط با جنگ غزه نسبت می‌دهند.
پس از کاهش بی سابقه نرخ بهره در ژانویه، بانک مرکزی اسراییل در نشست‌های بعدی در ماه‌های فوریه، آوریل، مه، ژوئیه و آگوست، با اشاره به تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش فشار قیمت‌ها و کاهش سیاست‌های مالی به دلیل جنگ غزه، نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت.
بانک مرکزی رژیم صهیونیستی قرار است در ۹ اکتبر (۱۸ مهر ماه) در مورد نرخ بهره تصمیم گیری کند در حالی که کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند انتظار ندارند تا سال ۲۰۲۵ نرخ بهره را کاهش دهند.
بانک مرکزی رژیم صهیونیستی چندین بار از تاثیر جنگ غزه بر تورم ابراز نگرانی کرده است.
لاندرو آبر، معاون بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اواخر ماه گذشته گفت که کاهش نرخ بهره ممکن است تا سال آینده مورد توجه قرار نگیرد.
یونی فانینگ، یک استراتژیست در بانک میزراحی-تفاهوت اسرائیل، گفت: تورم در رژیم صهیونیستی به طور غیرعادی حتی از نقطه نظر تاریخی بالا رفته است. تأثیرات جنگ بر اقتصاد به طور کلی و شاخص قیمت به طور خاص هنوز برجسته است.
تصویب بودجه اضافی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری
به گزارش رسانه‌های عبری، جنگ غزه باعث شد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) افزایش بودجه اضافی برای بودجه مصوب قبلی سال مالی ۲۰۲۴ را به تصویب برساند تا به ۷۲۷.۴ میلیارد شکل (۱۹۲ میلیارد دلار) برسد.
کنست افزایش جدید ۳.۴ میلیارد شکلی بودجه (۹۲۴ میلیون دلار) را برای کمک به تخلیه غیرنظامیان و پرداخت به سربازان ذخیره تا پایان سال جاری تصویب کرد.
با طولانی‌تر شدن جنگ بیش از حد انتظار، بودجه اولیه رژیم صهیونیستی برای پوشش هزینه‌های افزایش یافته ناکا بوده است؛ بنابراین، نیاز به افزایش هزینه‌های غیرنظامی برای مقابله با پیامد‌های جنگ جاری تشخیص داده شد.
در نتیجه، دولت رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است تا هزینه‌های غیرنظامی را برای رسیدگی به اثرات مداوم جنگ افزایش دهد و هدف از بودجه اضافی دوم رسیدگی به تأثیرات مالی یک جنگ طولانی مدت است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه