روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور - شماره 4673

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان:

جشنواره خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی ۲۶ مهر در تبریز برگزار می شود

  آذربایجان شرقی- لیلا پاشایی-  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی از ناایمن بودن ۲۰ درصد از مدارس استان خبر داد و گفت: برای ایمن و مستحکم سازی این مدارس نیازمند ۲۵۰ هزار میلیارد ریال هستیم.
فرهاد فرهودی با اعلام این خبر اظهار کرد: اگر این رقم تامین و تخصیص یابد نوسازی مدارس این توانایی را دارد تا ظرف ۱.۵ سال آینده، همه این مدارس را نوسازی و مستحکم سازی کند.
وی با بیان اینکه بیشترین مدارس ناایمن در تبریز واقع هستند، گفت: تعدد فضاهای آموزشی و همچنین عدم تمایل خیران به ساخت مدرسه در این شهر به دلیل برخی مشکلات دست و پاگیر، از دلایل بالابودن رقم مدارس ناایمن در این شهر است.
فرهودی با بیان اینکه اول مهر باشکوهی خواهیم داشت، افزود: در ۶ ماهه اول امسال هر سه روز یک باب مدرسه افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شده که شامل ۶۱ پروژه آموزشی با ۳۱۶ کلاس درس است و برای ساخت این مدرسه ها ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این هزینه ها از سوی خیران تامین و پرداخت شده و بقیه توسط دولت هزینه شده است
مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی از وجود ۱۹۹ طرح آموزشی نیمه تمام در استان خبر داد و گفت: از مجموع ۵۱۲ طرح نیمه تمام که در استان وجود داشت ۳۱۳ طرح شامل یکهزار و ۳۶۸ کلاس درس تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل شده است.
فرهودی نقش خیران در تکمیل این طرح ها را مهم توصیف کرد و افزود: به منظور پاسداشت خدمات خیران مدرسه ساز، جشنواره خیران مدرسه ساز استان ۲۶ مهر در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود و قبل از این روز نیز در شهرستان های میانه، سراب، بناب، مرند و میانه نظیر این مراسم برگزار خواهد شد.
وی افزود: همچنین در این روز مدرسه کریم آذربایجان به عنوان نماد خیران مدرسه ساز از سوی دولت با زیربنای هزار و ۸۰۰ مترمربع افتتاح می شود.
فرهودی به تعهدات خیران مدرسه ساز در سال های اخیر اشاره و اظهار کرد: تعهد خیران در سال گذشته ۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بود که این رقم در ۶ ماه نخست امسال به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده و بیش از تعهد سال گذشته است.
وی تحقق این ارقام در استان را نشانه همراهی خیران با نوسازی مدارس و توجه آنان به امر مدرسه سازی عنوان کرد و افزود: در سایه این همراهی ها و همکاری ها و همچنین حمایت های دولت و تلاش کارکنان اداره کل نوسازی، میانگین سرانه آموزشی بیش از کشوری است.
فرهودی بیان کرد: متوسط سرانه آموزشی کشور در حال حاضر ۵.۲۸ مترمربع است در حالی که این رقم در استان ۵.۶۱ متر مربع بوده و این رقم در پایان پنج سال آینده به ۶.۱ مترمربع افزایش می یابد.
فرهودی از خرید یکهزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تجهیزات برای مدارس استان در سال گذشته منتهی به مهرماه خبر داد و گفت: از این رقم ۸۱۰ میلیارد ریال امسال خریداری شده و ۴۰۰ میلیارد ریال آن برای تجهیز هنرستان ها هزینه شده است. وی ادامه داد: در سال‌جاری برای هنرستان های استان ۱۱ دستگاه سی ان سی با ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه کرد خریداری شده و ۹ دستگاه توزیع شده است.
وی افزود: همچنین ۱۰ درصد از کل هزینه را صرف تجهیز مدارس استثنایی و خرید تجهیزات برای این مدارس کرده ایم و در ۶ ماه دوم نیز توجه ویژه ای به این مقوله خواهیم داشت.
مدیرکل نوسازی آذربایجان شرقی از اجرای طرح شهید عجمیان در مدارس که یک طرح مشارکتی است خبرداد و گفت: بار اصلی تامین اعتبار این طرح با نوسازی مدارس بوده و با مشارکت گروه های جهادی، خیران مدرسه یار و انجمن اولیا و مربیان اجرا می شود.
فرهودی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۳۸۰ میلیارد ریال برای بهسازی و شاداب سازی هزار و صد مدرسه با هفت هزار کلاس درس هزینه شده و می شود و تاکنون ۵۲۸ مدرسه در قالب این طرح بهسازی شده اند.
وی همچنین از اعتبار ویژه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریالی دولت برای تعمیرات مدارس استان خبر داد و افزود: این اعتبار تا شهریور ماه برای آماده سازی مدارس شامل سرویس های بهداشتی، شیرآلات، آسفالت، ایزوگام و رنگ کاری هزینه می شود.
فرهودی با بیان اینکه ۳۱۹ مدرسه کانکسی(اتاقکی) در استان وجود دارد، گفت: قرار نیست همه این مدارس را با ساختمان آموزشی جایگزین کنیم زیرا تعداد نفرات این مدارس سال به سال متفاوت بوده و کم و زیاد می شود.
وی ادامه داد: این مدارس در قالب طرح شهید پناهی ساماندهی می شود و طبق آمار، از مرداد سال ۱۴۰۱، حدود ۶۶ مدرسه مستقل بالای ۱۰ نفر در استان ثبت شده است که فقط شامل یک کانکس(اتاقک) هستند و ساختمان دیگری وجود ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه