روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

بازهم ترافیک؟

 پدرام پرستویی- چند روز پیش معاون پیشین پلیس راهور فراجا، از مسئولین شهرداری و وزارت آموزش و پرورش خواست که تا قبل از شروع به کار مدارس، سرویس مدارس و سیستم حمل و نقل عمومی را ساماندهی کنند تا شاهد افزایش گره های ترافیکی بازگشایی مهرماه در کلانشهرها نباشیم.
در ماه های اخیر، شاهد بودیم که حتی تعطیلی مدارس نیز تاثیری بر کاهش ترافیک شهر تهران نداشت و بازهم ساکنان کلانشهرها و به خصوص پایتخت نشینان، روزهای تابستانی خود را در ترافیک سپری کردند. این در حالیست با باز شدن مدارس و مراکز آموزشی در مهرماه، قطعا گره های ترافیکی بیشتری در خیابان های شهر ایجاد می شود. حال سوال این است که برای جلوگیری از افزایش میزان ترافیک در زمان شروع مدارس، چه اقداماتی باید انجام شود.
هر سال با نزدیک شدن به ماه مهر شهرداری و شورای شهر از طرح های مختلفی برای کنترل ترافیک و و کاهش آن رونمایی می کنند. طرح هایی تقریبا مشابه که در شورای عالی ترافیک مصوب می شود ولی میزان تاثیر آنها کمتر از 50 درصد است. امسال نیز شهرداری تهران اعلام کرد هفته اول مهرماه مترو و اتوبوس برای دانش آموزان رایگان خواهد بود. مهدی گلشنی مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران در این باره به خبرنگاران گفت: ۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس با آغاز سال تحصیلی جدید در خطوط فعال خواهند شد. گلشنی با اعلام آمادگی ۶۰ هزار تاکسی برای پوشش سفرهای مهر افزود: بازتعمیر واگن‌های مترو نیز به صورت دوره‌ای در حال انجام است. همچنین برنامه‌ریزی شده تا سرفاصله حرکت قطارها از ابتدای سال تحصیلی کاهش یابد.
از سوی دیگر خبر می رسد 110 اتوبوس برقی چینی در راه هستند تا به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند؛ اتوبوس هایی که از یک سال قبل و بعد از فاش شدن قرارداد شهرداری تهران با چین در رسانه ها و فضای مجازی بارها به آن پرداخته شد. 18 شهریور ماه محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران درباره ورود اتوبوس‌های چینی به کشور گفت: ۱۱۰ اتوبوس برقی در راه گمرک کشور است که ۳۰ دستگاه آن بارگیری و حمل شده و مابقی آن هم طی هفته جاری بارگیری خواهد شد. البته وی تاکید کرد بعید است که ورود این اتوبوس‌ها به اول مهر برسد و رسیدن آن به تهران حدود ۲۵ روز طول می‌کشد. همچنین به گفته مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری ورود ناوگان بار و کالا در دو هفته ابتدایی مهرماه قبل از ساعت ۱۰ صبح ممنوع است.
غیر از این اقدامات، برخی از کارشناسان شناور شدن ساعت کار ادارات را هم یکی از مهمترین برنامه هایی می دانند که می‌تواند در کاهش بار ترافیکی اثرگذار باشد. تجربه دورکاری در دوران کرونا نشان داد که می توان از این ظرفیت دورکاری و یا شناور کردن ساعت کار در کاهش بار ترافیک صبحگاهی استفاده کرد.  موضوعی که مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری با تاکید بر آن می گوید : در جلسه این هفته شورای ترافیک قرار است پیشنهادهایی در مورد شناورسازی ساعات کار ادارات مطرح شود و لایحه آن برای بررسی به هیأت وزیران داده شود که در حال انجام بررسی های کارشناسی هستیم و در صورت تصویب اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان را خواهیم داشت.
البته رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران معتقد است در حمل و نقل عمومی در ابتدای مهرماه تحول خاصی اتفاق نمی افتد. جعفر تشکری هاشمی گفت: شرکت‌های اتوبوس ساز براساس قراردادهایی که دارند حداکثر در ماه بتوانند ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهند. اینکه اتوبوس تحویل داده شود یا نشود هم بحث دیگری است اما با ماهانه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد.  وی با اشاره به اقداماتی که در مترو انجام شده گفت: البته در مترو اقدامات خوبی صورت گرفته است. بحث تعمیرات دوره‌ای واگن‌ها در شهریورماه با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. امیدواریم این خرابی‌ها کمتر شود اما اینکه فکر کنیم به عدد ناوگان اضافه می‌شود، تقریبا جای امیدواری نیست.

 

تأکید وزیرکشور بر حساسیت مأموریت‌های پدافند غیرعامل در پیشگیری از آسیب پذیری
  رئیس سازمان پدافند غیرعامل با وزیر کشور دیدار و گفت‌و گو کرد و در این دیدار بر حساسیت مأموریت‌های پدافند غیرعامل در پیشگیری از آسیب پذیری تأکید شد.
غلامرضا جلالی در این دیدار با تبریک آغاز بکار دکتر مومنی، اقدامات صورت گرفته در سازمان پدافند غیر عامل را تشریح کرد.
وی با تشریح اهداف، برنامه‌ها و راهبردهای این سازمان گفت: خوشبختانه با تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، فصل مشترکی از همکاری‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشور برای ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم گشوده شد.
وی ابراز امیدواری کرد در دولت چهاردهم، شاهد رشد، تعالی و ارتقای پایداری ملی باشیم.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر مومنی وزیر کشور نیز در این دیدار بر اهمیت و حساسیت مأموریت‌های پدافند غیرعامل در پیشگیری از آسیب پذیری تأکید کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه