روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تشریح کرد؛

علت آلودگی غیر منتظره هوای تهران چه بود؟

 مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تداوم شرایط ناپایدار جوی و افزایش فزاینده و ناگهانی سرعت باد در حدود ساعت ۲۴ منجر به خیزش گرد و خاک و گسیل ذرات معلق به شهر تهران شد.
سولماز احدی درباره وقوع پدیده گرد و خاک و افزایش فزاینده آلاینده ذرات معلق به‌ویژه «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» طی ساعات پایانی روز ۲۳ شهریور تا ساعات ابتدایی بامداد ۲۴ شهریور اظهار کرد: از حدود ساعات ۲۱ روز جمعه (۲۳ شهریورماه) به دنبال افزایش نسبی سرعت باد، روند افزایش غلظت آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون»  و به دنبال آن آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میزان کمتر در ایستگاه‌های واقع در شهر تهران آغاز و شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی در این ساعات با نفوذ محدود و مقطعی سامانه بارشی همراه شد. او ادامه داد: تداوم شرایط ناپایدار جوی و افزایش فزاینده و ناگهانی سرعت باد در حدود ساعت ۲۴ با بزرگی ۱۳ متر بر ثانیه منجر به خیزش گرد و خاک و گسیل ذرات معلق به شهر تهران شد که با توجه به جهت باد از سوی نواحی جنوب غرب و غرب (دکل هواشناسی مهرآباد) طی این ساعات، بیشترین میزان غلظت «ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون» در ایستگاه‌های واقع در نواحی غربی و جنوب غرب شهر شامل ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۲۱، فتح (منطقه ۹)، وردآورد (منطقه ۲۲)، شهرداری منطقه ۱۹ و دانشگاه شریف (جنوب منطقه ۲) ثبت شد.
احدی افزود: در برخی ساعات غلظت آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» در ایستگاه‌های مذکور به فراتر از ۱۰۰۰ میکروگرم بر متر مکعب نیز رسید و میانگین غلظت این آلاینده در ساعت ۳ بامداد روز شنبه (۲۴ شهریور) به بیشینه مقدار خود برابر با ۶۵۸ میکروگرم بر متر مکعب رسید. این شرایط موجب کاهش محسوس عمق میدان دید به ۲ کیلومتر شد.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در نتیجه شرایط حاکم بر هوا، میانگین شاخص برخط کیفیت هوا در ساعت ۲۲ روز جمعه به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، در ساعت ۱ بامداد روز ۲۴ شهریور به شرایط ناسالم برای عموم افراد (عدد ۱۸۴) و پس از آن در ساعت ۲ به شرایط بسیار ناسالم با عدد (۲۴۵) رسید. در این وضعیت، شاخص بر خط ایستگاه‌های شهر تهران طی ساعات ۳ تا ۵ بامداد روز شنبه با شاخص فراتر از ۳۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت که پس از این زمان، با کاهش تدریجی غلظت ذرات معلق در ساعات ابتدایی صبح کیفیت هوا به محدوده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بازگشت.
احدی در پایان اظهارکرد: کاهش غلظت در مورد ذرات معلق درشت‌تر «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون»  با سرعت بیشتر و در مورد ذرات ریز «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با سرعت کمتری رخ داد بنابراین میانگین شاخص ۲۴ ساعته ایستگاه‌های شهر تهران در ساعت ۸ صبح برای آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» و «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» به ترتیب برابر با ۱۳۱ و ۱۱۹ ثبت شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:
تهران هر روز ایمن‌تر می‌شود
  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در تهران هر روز اقدامات ایمن‌سازی در حال انجام است و پایتخت هر روز ایمن‌تر می‌شود.
علی نصیری درباره انجام برنامه‌های ایمن سازی در پایتخت گفت: تهران امسال، به پایگاه بزرگی از ایمن سازی تبدیل شده است و این امر با همکاری تمام دستگاه‌های مربوطه محقق شد. وی افزود: ما پروژه‌های بسیاری در شهر تهران داشتیم که ناتمام مانده بود. به عنوان مثال، ایستگاه‌های مترو افتتاح شده بودند اما هنوز کارگاه‌های آن جمع نشده بود.این کارگاه‌ها بسیار خطرناک هستند و هر لحظه امکان شکستن و فروفریختن آنها وجود داشت که ما در حال پیگیری جمع آوری آن‌ها هستیم.
نصیری گفت که علاوه بر این، در تهران حدود ۲۵۰ گود پرخطر داریم که رها شده بودند و هر لحظه امکان ریزش آن‌ها وجود داشت که تعداد ۵۰ گود تاکنون همانند گودهای برج میلاد و فرهنگ ایمن‌سازی شدند.  وی افزود: علاوه بر بازدیدهای سازمان آتش نشانی از نظر حریق، کارشناسان مدیریت بحران نیز از ساختمان‌های بلند و مهم بازدید سازه‌ای به عمل می‌آوردند و تاکنون ۳۰۰۰ ساختمان تعیین تکلیف شده‌اند.  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره ایمنی پل‌ها نیز گفت:‌ در گذشته سالی یک پل در شهر تهران ایمن‌سازی یا ساخته می‌شد اما در همین یک سال اخیر، ما ۱۱ پل را ایمن‌سازی کردیم.
نصیری خطاب به شهروندان گفت: همه ما می‌دانیم که میزان ناایمنی‌های شهر بسیار بیشتر از این اعداد است اما باید دقت کرد که سال‌هاست که این موارد روی هم انباشته شده‌اند و به تازگی اقدامات موثری درحال انجام است. امسال شاهد هستیم که با همکاری همه دستگاه‌ها، اقدامات بسیار خوبی در زمینه ایمن سازی شهر آغاز شده و ادامه نیز دارد. بنابراین ما دیگر منتظر بحران نیستیم تا بعد از آن دنبال چاره باشیم و امروزه به فکر پیشگیری هستیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی:
۶۰ دوربین منابع طبیعی در انبار خاک می‌خورند
  فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گفت: دو سال و نیم است که ۶۰ دوربین را برای پایگاه جنگل‌ها و مراتع خریداری کرده‌ایم ولی به علت نبود اعتبار برای نصب پایه‌ آن‌ها در انبار خاک می‌خورند.
سرهنگ علی ملکی آهنگران اظهارکرد: ۵۱۰ دوربین را برای پایش جنگل‌ها و مراتع در سطح کشور جانمایی کردیم تا اگر دودی مشاهده شد، از طریق دوربین‌هایی که به سالن‌های مانیتورینگ وصل هستند بتوانیم به‌موقع برای اطفای حریق در عرصه حضور پیدا کنیم چراکه بیشتر اراضی تحت حفاظت سازمان منابع طبیعی شامل ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور می‌شوند. او تاکید کرد: حضور واحدهای گشتی منابع طبیعی در این مناطق نیازمند برخورداری از تجهیزات خاص و فناوری‌های نو مانند پهپاد و دوربین‌های قوی با چرخش ۳۶۰ درجه با قابلیت پوشش حدود ۵۰ کیلومتر  است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی افزود: تعداد کم و ضعیفی از این گونه تجهیزات در حال حاضر در برخی استان در اختیار داریم. به عنوان نمونه ۱۱ ریزپرنده در اختیار استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی و برخی استان‌های زاگرسی است. برخی از این تجهیزات دچار مشکل شده است به‌گونه‌ای که هفت عدد  از آن‌ها در حال حاضر کارآمد است این در حالیست که برای هر شهرستانی‌ نیازمند این گونه تجهیزات هستیم بنابراین باید آن‌ها گسترش داریم ولی در حال حاضر اعتبار لازم را در اختیار نداریم. به دنبال افزایش تعداد تجهیزات و رساندن آن‌ها به سطح استاندارد هستیم. او ادامه داد: دو سال و نیم است که ۶۰ دوربین را خریداری کرده‌ایم ولی به علت نبود اعتبار برای نصب پایه‌ آن‌ها در انبار خاک می‌خورند چراکه برای نصب پایه‌ها باید دکل‌های خاصی با ارتفاع دست کم ۱۲ متر نصب شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: ما برای اطفای حریق ۴۱ پایگاه را در سطح کشور جانمایی کرده‌ایم. از این تعداد ۱۵ پایگاه اصلی است  که برای راه‌اندازی هریک از آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان و برای هرکدام از پایگاه‌های فرعی دست کم ۱۵ میلیارد تومان  اعتبار نیاز است ولی در مجموع در در حال حاضر ۹ پایگاه فعال است.
ملکی آهنگران در پایان تاکید کرد: ما طرح‌های لازم در زمینه ارتقای تجهیزات حفاظت از منابع طبیعی را تدوین، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام و اعتبار آن‌ها را برآورد کرده‌ایم.

معاون توسعه وزارت بهداشت مطرح کرد؛
پیگیری برنامه هفتم توسعه
در پیشنهاد بودجه سال آینده وزارت بهداشت
  اولین جلسه ستاد برنامه‌ و بودجه سال 1404 با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران حوزه بودجه برگزار شد.
در این جلسه مهندس طاهر موهبتی، بررسی و پیش‌بینی منابع درآمدی وزارت بهداشت در احکام قانونی را برای تدوین بسته پیشنهادی بودجه 1404 وزارت بهداشت ضروری عنوان کرد و افزود: فعال‌سازی و تشکیل کارگروه‌های لازم برای برآورد مالیات دخانیات، عوارض کالاهای آسیب‌رسان و منابع مالی از این قبیل برای برنامه‌ریزی بودجه 1404 وزارت بهداشت ضروری است. مهندس موهبتی افزود: برخی از قوانین مربوط به حوزه سلامت در سال اول برنامه هفتم توسعه لازم‌الاجراست که همگرایی با سازمان برنامه‌ و بودجه و دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیش‌بینی اعتبارات لازم به آن می‌تواند نقش مهمی در تحقق بودجه مورد نیاز سال 1404 وزارت بهداشت داشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، تعیین اولویت‌های بودجه‌ای حوزه سلامت را یکی از وظایف اصلی ستاد برنامه‌ و بودجه سال 1404 وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: اگر برای تحقق بخشی از سیاست‌های کلی نظام سلامت به‌عنوان سند بالادستی نیاز به تصویب قانون از جنس بودجه باشد، تبصره لازم برای آن باید پیش‌بینی شود.
مهندس موهبتی گفت: برخی برنامه‌های حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت ممکن است دارای ردیف بودجه خاصی نباشد که لازم است پس از احصا، تبصره‌ها و ردیف‌های مورد نیاز آن در بودجه سال 1404 پیش‌بینی شود. رئیس ستاد برنامه‌ و بودجه سال 1404 وزارت بهداشت، توجه بیش‌ از پیش به مقوله مولدسازی را امری اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: ستاد برنامه‌ و بودجه موظف است تا ظرفیت‌ها و موانع قانونی مولدسازی را بررسی و در بسته پیشنهادی بودجه سال 1404 وزارت بهداشت مطرح کند.
وی در ادامه تأکید کرد: آیین‌نامه‌های احصا شده برای برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت با اولویت آیین‌نامه‌های سال اول و زمان‌دار، باید به‌سرعت به حوزه‌های مربوطه ابلاغ شود تا رایزنی‌های لازم با سازمان برنامه‌ و بودجه در این خصوص آغاز شود که در این راستا می‌توان از ظرفیت‌های مرکز ملی تحقیقات حقوق سلامت نیز بهره گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه