روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۲۴ شهريور - شماره 4671

آخرین وضعیت گسترش پشه آئدس در کشور؛

184 نفر تا ۱۸ شهریور به «تب دنگی» مبتلا شدند

  رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از بیش از 184 مورد مبتلای «تب دنگی» در کشور خبر داد و گفت: ۴۲ مورد انتقال محلی ثبت‌شده که از این تعداد، ۱۱ مورد در «بندر لنگه» استان هرمزگان و ۳۱ مورد در «چابهار» استان سیستان‌وبلوچستان شناسایی شده‌اند.
دکتر شهنام عرشی با بیان اینکه براساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال جاری تا ۱۸ شهریور ماه، بالغ بر ۱۸۴ ابتلای «تب دنگی» گزارش شده، اظهار کرد: برمبنای بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، در حال حاضر اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند. براساس بررسی‌های صورت گرفته، ۱۳۱ مورد سابقه سفر به امارات‌متحده عربی، ۹ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به «بنین» را دارند.  وی درباره میزان ابتلای محلی به بیماری تب دنگی در کشور گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده، ۴۲ مورد انتقال محلی ثبت‌شده که از این تعداد، ۱۱ مورد در «بندر لنگه» استان هرمزگان و ۳۱ مورد در «چابهار» استان سیستان‌وبلوچستان شناسایی شده‌اند. یک نفر از بیماران دارای ملیت آفریقایی، ۴ نفر افغانستانی، سه نفر ملیت پاکستانی و ۳۴ نفر دیگر ایرانی هستند.  رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره چگونگی شناسایی بیمارانی که سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند، توضیح داد: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‌فارس یعنی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهرهای «گراش»، «لارستان»، «جهرم» و «شیراز» توانسته‌اند اغلب موارد ابتلای وارده را تشخیص دهند؛ منظور از موارد وارده این است که افراد، سابقه سفر به خارج از ایران را دارند و در کشوری دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند.  عرشی افزود: همچنین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان توانسته‌اند بیمارانی که سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند را شناسایی‌ کنند.
رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به تب دنگی اظهار کرد: تاکنون، مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به تب‌دنگی گزارش شده است.    رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت گسترش پشه ائدس در کشور نیز گفت: در حال حاضر، پشه آئدس «اجیپتی» در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق نیز حضور دارد یا در طی ماه‌های آینده مستقر خواهد شد. همچنین پشه آئدس «آلبوپیکتوس» در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش‌های مجاور صید شده و به احتمال زیاد در بخش‌های مجاور حضور دارد.

بهروزآذر در مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای در چین:
زنان می‌توانند بازیگر اصلی
رسیدن به حکمرانی موفق و پایدار باشند
  معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: عدالت، شفافیت و بهره‌گیری کامل از تمام ظرفیت‌ها، سه اصل اساسی حکمرانی موفق و پایدار برای حل چالش‌هاست. در این میان، نقش زنان نوآور و کارآفرین در همگانی شدن این باور حائز اهمیت است و زنان می‌توانند بازیگر اصلی و پیش‌برنده برای رسیدن به این هدف باشند.
زهرا بهروزآذر در مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگدائو که با موضوع توانمندسازی دیجتال و مشارکت زنان در اقتصاد توسط فدارسیون زنان چین در حال برگزاری است، گفت: عدالت، شفافیت و بهره‌گیری کامل از تمام ظرفیت‌ها، سه اصل اساسی حکمرانی موفق و پایدار برای حل چالش‌هاست. امروز زنان به عنوان نیمی از سرمایه فکری، تخصصی و انسانی جوامع نقش و اهمیت ویژه ای در شناسایی و رفع این چالش‌ها پیدا کرده‌اند. در این میان، نقش زنان نوآور و کارآفرین در همگانی شدن این باور حائز اهمیت است و زنان می‌توانند بازیگر اصلی و پیش‌برنده برای رسیدن به این هدف باشند. وی با بیان اینکه زنان با تکیه بر توانایی‌های ذاتی‌شان در همدلی، همیاری و نوآوری، توانسته‌اند موانع بسیاری را از پیش رو بردارند، اظهارکرد: امروز، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ما زنان عاملان تغییر هستیم و می‌توانیم با هم متعهد شویم که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود، به ویژه در حوزه‌های فناوری، اقتصاد و سیاست، به بهبود زندگی همه انسان‌ها کمک کنیم تا دنیایی عادلانه‌تر، دوست داشتنی‌تر و پایدارتر داشته باشیم.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین فرصت‌های بی‌نظیری را برای زنان خلق کرده‌اند، تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال، به ما زنان اجازه می‌دهند تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم و از همه زنان و مردان،‌ تصمیم‌گیران، رهبران اقتصادی و کارآفرینان بخواهیم تا با ارزش مشترک،‌ ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی را ادغام و درهم تنیده کنند و با این رویکرد کسب و کارهای خود را ایجاد و هدایت کنند.
بهروزآذر با بیان اینکه اساس همه اجتماعات، توافقات و سازمان‌هایی که اینچنین ما را گردهم می‌آورد چیزی جز صلح نیست، خاطرنشان کرد: هم اکنون که ما از توانمندسازی دیجیتال و مشارکت اقتصادی زنان و صلح سخن می‌گوییم؛ از هزاران زن و مرد و کودک فلسطینی یاد می‌کنم که از هفت دهه پیش تا امروز قربانی بی‌سابقه‌ترین نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند. به گزارش روابط عمومی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، وی ادامه داد: هزاران انسان بی‌گناه با قساوت رژیم صهیونیستی در نزدیک به یکسال گذشته در نوار غزه کشته شده‌اند اما همچنان اراده بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و توقف این ماشین کشتار کافی نبوده است! و اگر ما در چنین اجتماعی از ضرورت صلح جهانی سخن نگوییم، نقض پیمان کرده‌ایم. امروز هم‌افزایی ما در جهت آرمان «صلح جهانی” قطعا می‌تواند تاثیر مهمی در آینده بگذارد.

مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد؛
تأمین ۳۰ درصد گوشت قرمز
پایتخت نشینان توسط عشایر استان تهران
مدیر امور عشایر استان تهران گفت: حمایت از زندگی عشایری امری ضروری است چرا که این جامعه تولید کننده تأمین کننده بخشی از امنیت غذایی کشور هستند.
فرشید ذبیحی با اشاره به اینکه جامعه تولید کننده با کمترین امکانات مشغول امر تولیدات محصولات لبنی و حتی باغی هستند، افزود: اگر تولیدات این عشایر تولید کننده نبود کشور در تأمین محصولات لبنی و دامی با مشکل مواجه بود. وی ادامه داد: در استان تهران عشایر با داشتن ۷۰۰ هزار رأس دام سبک تأمین کننده اصلی گوشت قرمز هستند و حدود ۳۰ درصد گوشت قرمز پایتخت نشینان را تأمین می‌کنند. اگر از این جامعه حمایت بیشتری شود استان تهران و حتی کشور از واردات گوشت بی نیاز می شود چرا که هر یک نفر عشایر به اندازه چندین خانواده شهرنشین در امر تولید فعالیت می‌کنند. به گفته مدیر امور عشایر استان تهران، با حمایت دولت چهاردهم می شود در زمینه افزایش تولید با اعطای نهاده دامی مدت دار و توزیع تسهیلات مناسب از این جامعه تولید کننده، حمایت کرد. ذبیحی در بخش دیگری از صحبت های خود به کوچ پاییزه عشایر اشاره کرد و گفت: عشایر استان تهران همراه عشایر استان‌های قم، مرکزی و سمنان حدود یکصد روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان مشغول با تولید محصولات لبنی و دامی سپری کردند. وی افزود:‌ کوچ پاییزه عشایر استان به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد. یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان تهران به همراه عشایر مهمان از استان‌های همجوار اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند. مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به خدمات ارائه شده به عشایر در مناطق سردسیر گفت: در سال جاری به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی (سردسیر) خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، آرد و مرمت ایل‌ راه‌های عشایری ارائه و هماهنگی‌های لازم نیز در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری‌ها انجام شد. در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین روشنایی و حمام‌های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد.

مقدس عنوان کرد؛
اهمیت درج شرط داوری در قراردادهای رسمی
 معاون داوری و میانجیگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، از کاهش ورودی پرونده به دادگستری با درج شرط داوری حرفه‌ای در قراردادهای رسمی خبر داد.
محسن مقدس گفت: درج شرط داوری حرفه‌ای در قراردادهای رسمی در پی امضای تفاهمنامه بین مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک، کمک قابل توجهی به سرعت در رسیدگی‌ها و کاهش ورودی پرونده به دادگستری خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به تکلیف قانونگذار در بند الف ماده ۱۱۶ قانون برنامه ششم توسعه و بند چ ماده ماده ۱۱۳ قانون برنامه هفتم توسعه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، با پیگیری‌های صورت گرفته، کارشناسی‌های انجام شده و بررسی قوانین و همچنین با توجه به موضوع توسعه داوری و دستورالعمل مصوب ریاست قوه قضائیه به عنوان دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق نهاد داوری و ایجاد و توسعه نهادهای داوری تفاهمنامه درج شرط داوری حرفه‌ای در قراردادهای رسمی بین معاونتت توسعه حل اختلاف قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شد. مقدس ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه درج شرط داوری حرفه‌ای در قراردادهای رسمی، استفاده از ظرفیت سران دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق و جذب این افراد به عنوان داور حرفه‌ای پس از گذراندن شرایط قانونی و استفاده از ظرفیت کارشناسان متخصص در حوزه ثبت به عنوان داور حرفه‌ای در صورت دارا بودن شرایط، ۳ موضوع مهم این دستورالعمل است.
معاون داوری و میانجیگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه تصریح کرد: با انعقاد این تفاهمنامه درج شرط داوری حرفه‌ای در قراردادها از این پس صورت خواهد گرفت و این موضوع کمک قابل توجهی به سرعت در رسیدگی‌ها و کاهش ورودی پرونده به دادگستری خواهد داشت.
وی تاکید کرد: توسعه داوری با این تفاهمنامه به نقطه قوتی رسید و بر این اساس یکی از بهترین محورهای حرکت و توسعه داوری با موضوع درج شرط داوری حرفه‌ای در قراردادها پایه‌گذاری شد.
مقدس بیان کرد: در جلسات بعدی که بین معاونت داوری و میانجی‌گری مرکز حل اختلاف قوه قضائیه، معاونت امور اسناد و معاونت فناوری اطلاعات سازمان ثبت برقرار خواهیم کرد کم و کیف درجه شرط داوری حرفه‌ای در سامانه‌های مربوطه را مورد کارشناسی قرار خواهیم داد و به زودی دفاتر اسناد رسمی باید این شرط را به صورت اختیاری برای مردم در قراردادها بگنجانند. منظور از اختیاری این است که این شرط در قراردادها وجود دارد، اما باید به نحوی باشد که مردم اختیار داشته باشند که این شرط را بپذیرند یا خیر. امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه گام بزرگی در توسعه داوری داوری‌های حرفه‌ای در کشور برداشته شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه