روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ شنبه ۲۴ شهريور - شماره 4671

بازتاب سفر رئیس‌جمهور به عراق در رسانه‌های جهان

 نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهوری ایران و هیأت همراه در بسیاری از رسانه‌های جهان منعکس و مورد توجه و تحلیل واقع شد.
رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور در نخستن سفر خارجی خود عازم بغداد پایتخت عراق شد. این سفر به دعوت رسمی «شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق انجام شد. مسعود پزشکیان را در این سفر هیأت‌های عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراهی کردند. وی در بغداد با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، رؤسای مجلس و دستگاه قضایی این کشور دیدار و اسناد همکاری مشترک را امضا کرد. دیدار با تجار و ایرانیان ساکن عراق، زیارت حرم امیرالمؤمنین(ع) و سفر به اقلیم کردستان، از دیگر برنامه‌ها مهم رئیس‌جمهور در این سفر بود. انتخاب عراق به‌عنوان مقصد نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور ایران مورد توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان قرار گرفت.
آناتولی به حضور رئیس‌جمهور ایران پرداخت و نوشت: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه در نخستین سفر رسمی خود پس از تصدی مسئولیت وارد بغداد، پایتخت عراق، شد و مورد استقبال محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، قرار گرفت. این سفر به دعوت السودانی انجام شد. پزشکیان در این سفر با مقامات ارشد عراقی دیدارهای دوجانبه‌ای داشت و دو طرف قراردادهای همکاری و اسناد امنیتی امضا کردند.
الجزیره هم با اشاره به اینکه پزشکیان در سفر خود به عراق برنامه‌های سیاسی و اقتصادی مدنظر را در بغداد مطرح خواهد کرد، تصریح کرد: اما این سفر به‌گونه‌ای ممکن است تحت الشعاع دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی قرار داشته باشد چرا که تهران از وجود گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل «موساد» علیه خود از اقلیم کردستان صحبت به میان آورده است و همچنین بر این باور است که برخی از مفاد توافقنامه امنیتی امضا شده بین دو طرف درخصوص برچیده شدن فعالیت گروه‌های مخالف کرد در اقلیم کردستان هنوز اجرایی نشده است و کنترل مرزهای مشترک نیازمند همکاری بیشتر و نزدیک‌تر است.
رویترز به سفر تاریخی پزشکیان به اقلیم کردستان عراق، پرداخت و نوشت: عراق که یکی از شرکای ایالات متحده آمریکا و ایران است، میزبان ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و همینطور دارای جناح‌های مسلح مورد حمایت ایران است که با نیروهای امنیتی آن مرتبط هستند. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه، این کشور متحمل تشدید حملات تلافی‌جویانه شده است.
تایمز رژیم صهیونیستی هم درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق نوشت: پزشکیان قول داده است که روابط با کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد زیرا او به‌دنبال کاهش انزوای بین‌المللی ایران و کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد این کشور است. روابط ایران و عراق از زمان تهاجم به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی رژیم تحت سلطه سنی دیکتاتور عراق، صدام حسین، نزدیک‌تر شده است.
میدل‌ایست مانیتور با اشاره به نگرانی‌ها درباره سیاست خارجی ایران در قبال منطقه در دولت چهاردهم، تصریح کرد: زمانی که رئیس‌جمهور پزشکیان روی کار آمد، برخی نگران این بودند که دولت وی مسائل منطقه‌ای را در اولویت قرار ندهد و عمدتاً تلاش‌های خود را برای بهبود روابط با غرب انجام دهد. این دیدار نشان می‌دهد که دولت جدید به همان اندازه متعهد به تقویت روابط ایران با مردم دولت عراق است. نیوعرب هم در گزارش خود با اشاره به اینکه پزشکیان لوحی که حاوی پیام آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، بود را به سودانی تقدیم کرد، نوشت: در این پیام از میزبانی دولت و ملت عراق در زیارت اربعین قدردانی شده است. پزشکیان بر تعهد ایران به تعمیق روابط دوجانبه تأکید کرد. وی پیش از این سفر اشاره کرد که چندین توافقنامه برای تقویت همکاری در بخش‌های مختلف ازجمله انرژی، تجارت و امنیت امضا خواهد شد. آر‌اف‌آی فرانسه هم با تصریح این مهم که ایران به یکی از شرکای تجاری پیشرو عراق تبدیل شده است، تأکید کرد: ایران از نفوذ سیاسی قابل توجهی در بغداد برخوردار است، جایی که متحدان عراقی آن بر پارلمان و دولت فعلی تسلط دارند. هدف اصلی این سفر گسترش روابط تجاری دو کشور بود. ایران برای صادرات خود به بازار عراق نیاز دارد، همانطور که عراق به واردات انرژی از ایران نیاز دارد.


عارف: اقدامات امنیتی
تا مجازات تروریست‌های میرجاوه پیگیری شود
  محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با اسکندر مؤمنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت به خانواده شهدای شجاع و مخلص فراجا، وضعیت امنیت منطقه را جویا و بر بررسی همه‌جانبه ابعاد این حادثه تروریستی تأکید کرد.
عارف همچنین بر ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه حوادث تروریستی با تقویت مرزهای کشور و ایجاد آرامش روانی در میان مردم شریف استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم رسیدگی به خانواده شهدای مرزبان تأکید کرد و به وزیر کشور گفت: با بسیج همه امکانات انتظامی_تأمینی عوامل این حادثه هرچه سریع‌تر دستگیر و مجازات شوند. عارف همچنین تأکید کرد: تا بازداشت و مجازات عاملان این جنایت تروریستی پیگیری‌ها از سوی وزارت کشور ادامه یابد و با هماهنگی با وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و ستاد کل نیروهای مسلح راه تکرار بر این جنایات کور و غیرانسانی بسته شود.
همچنین اسکندر مؤمنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان در این گفت‌وگوهای تلفنی گزارشی از نحوه وقوع حادثه و چگونگی شهادت سه نیروی خدوم مرزبانی فراجا ارائه کردند. براساس این گزارش، شامگاه پنج‌شنبه در یک اقدام ناجوانمردانه، سرنشینان خودروی سواری پژوپارس سفیدرنگ به طرف خودروی هنگ مرزی میرجاوه تیراندازی کردند. در این اقدام تروریستی ۳ نفر از پرسنل مرزبانی به شهادت رسیدند و یک شهروند زخمی شد. این اتفاق در داخل شهر و در کنار یک پمپ بنزین رخ ‌داده است.
به‌گفته شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان، در این حادثه امیر ابراهیم‌زاده، پارسا سوزنی و محمدامین نارویی به شهادت رسیدند.
گروهک تروریستی جیش‌الظلم با انتشار بیانیه‌ای، حادثه تروریستی میرجاوه که در اثر آن سه نیروی هنگ مرزی به شهادت رسیدند و یک شهروند نیز به‌شدت آسیب دید را بر عهده گرفت.

از سوی کنعانی؛
ایران حمله به استقبال‌کنندگان زائران کربلا
را محکوم کرد
  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، حمله جنایتکارانه تروریست‌های داعشی به استقبال‌کنندگان زائران کربلا در ولایت غور افغانستان را به‌شدت محکوم کرد و به خانواده شهدا تسلیت گفت و از خداوند متعال برای مجروحین شفای عاجل مسئلت نمود.
کنعانی ضمن حمایت از اقدامات ضدتروریستی مقامات مسئول، خواستار اقدامات فوری برای مجازات عاملان این جنایت شد

تخت‌ روانچی:
مرزهای بین‌المللی تعرض‌ناپذیر است
  مجید تخت روانچی در پیامی که در حساب شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، یادآور شد: به تازگی یک تماس تلفنی با واحان کستانیان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان، داشتم و تبریک وی را دریافت کردم. معاون سیاسی وزیر خارجه در این زمینه افزود: بار دیگر بر تمایل شدید خود برای تقویت روابط با همه همسایگان تاکید کردم. تخت روانچی خاطرنشان کرد: همچنین موضع اصولی خود را در مورد تعرض‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی بیان کردم و با کمال میل دعوت او را برای بازدید از ایروان پذیرفتم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
حجم مبادلات ایران و آذربایجان
۴۰ درصد رشد داشته است
  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از رشد ۴۰ درصدی حجم مبادلات ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: در چهار ماهه ابتدای امسال قریب به ۳۰۰ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش نزدیک به ۲۴۲ میلیون دلار بین دو کشور مبادله شده است.
علی خضریان در تشریح سفر هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، گفت: این سفر به دعوت دولت آذربایجان از سازمان همکاری شانگهای جهت نظارت این سازمان بر انتخابات زودهنگام مجلس ملی این کشور انجام شد و در حاشیه آن نیز نمایندگان مجالس کشورهای عضو شانگهای پیرامون ظرفیت‌های پارلمانی برای ابتکار توسعه همگانی گفت‌وگو کردند. وی افزود: هیأت اعزامی از مجلس شورای اسلامی نیز در نشست با نمایندگان مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با بر شمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی، دفاعی و جغرافیای منحصر به فرد آن به‌عنوان چهارراه ترانزیت، بر نقش مجالس جهت تزریق نشاط جدید به این سازوکار همکاری تأکید کردند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه سیاست همسایگی مناسب و به‌دنبال آن ایجاد همگرایی منطقه‌ای براساس مدل و الگوی بومی همواره برای جمهوری اسلامی ایران امری مهم است، تصریح کرد: سیاست خارجی، جمهوری اسلامی مبتنی بر منطقه‌گرایی است و در قالب سیاست همسایگی باید در مرحله اول سیاست خارجی و روابط خودمان را با بازیگرانی گسترش دهیم که دارای قالب‌های ادراکی، فرهنگی و ساختاری نسبتاً مشترکی با ما هستند و یا شکل‌بندی اقتصادی و سیاسی آنها می‌تواند با جمهوری اسلامی در وضعیت مکمل قرار بگیرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه