روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور - شماره 4670

وزیر تعاون:

بخش تعاون شایسته سهم ۵ درصدی نیست

  وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی سهم فعلی تعاونی‌ها از اقتصاد را ۵ درصد ذکر کرده و می‌گوید: در کشوری که مردم آن پیشگامان توسعه تعاون در تاریخ بشریت بوده‌اند، چرا بخش تعاون به جای آنکه ۲۵ درصد از اقتصاد ایران سهم داشته باشد کمتر از ۵ درصد سهم دارد؟
به گزارش کائنات، بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از ارکان و بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاون است که به دلیل ارتباط تنگاتنگ با مردم سهم بسزایی در تامین اقلام مصرفی، کاهش هزینه‌ها، رشد و توسعه اقتصاد، تولید ناخالص داخلی و رونق اشتغال و تولید ملی دارد.
از نگاه صاحبنظران اقتصادی، پویایی بخش تعاون بخش اعظمی از مشکلات اقتصاد و معیشت مردم از نظام توزیع تا بیکاری را مرتفع می‌کند و با توسعه شبکه تعاون در کشور گام موثری در جهت اشتغال پایدار و حذف نظام دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.
با وجود آنکه بخش تعاون در قوانین بالادستی، قانون اساسی و سند چشم انداز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اما آنطور که باید از ظرفیت‌های این بخش مردمی استفاده نشده و چشم‌انداز رونق بخش تعاون متناسب با ویژگی‌های آن پیش نرفته است. چنانچه علیرغم پیش بینی سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون توسط قانونگذار در قانون برنامه پنجم و در آستانه اجرای برنامه هفتم، این هدف همچنان آرزویی دست نیافتنی تعبیر می‌شود.
هرچند طی سالهای اخیر اقداماتی از سوی وزارت تعاون و اتاق تعاون ایران به عنوان پارلمان بخش تعاون کشور برای محاسبه آمارهای بخش تعاون و پایش سهم تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف صورت گرفته اما تا رسیدن تعاونی‌ها به جایگاه واقعی و بازنشر گفتمان تعاون در کشور هنوز فاصله بسیار هست.بی‌تردید ایجاد گفتمان تعاون در کشور نیازمند مشارکت مردم و رسانه‌هاست تا بازتعریف جدیدی از ماموریت‌ها و کارکردهای ممتاز آن به جامعه عرضه شود.
بر اساس گزارش‌ها، سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد بین ۳.۵ تا ۸ درصد تخمین زده می‌شود اما این آمار مستند نیست و در حد احتمال و برآورد است.از نگاه کارشناسان دولتی بودن اقتصاد، عدم اجرای کامل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در حوزه تعاون،تاخیر در محاسبه دقیق آمارهای بخش تعاون و عدم واگذاری‌ها با اولویت بخش تعاون از جمله عوامل موثر در محقق نشدن سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون بوده است.
در همین راستا، احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم فعلی تعاونی‌ها از اقتصاد را ۵ درصد ذکر کرده و گفته است: در کشوری که مردم آن پیشگامان توسعه تعاون در تاریخ بشریت بوده‌اند، بخش تعاون به جای آنکه ۲۵ درصد از اقتصاد ایران سهم داشته باشد کمتر از ۵ درصد سهم دارد.
وی با بیان اینکه تعاونی‌ها زمانی گسترش می یابند که مردم از شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنند،‌ می‌گوید: متاسفانه با وجود قانون اساسی و فرامین متعددی که مقام معظم رهبری در زمینه توسعه تعاون بیان کردند تا آنچه که باید باشیم، فاصله بسیار داریم.
وزیر تعاون اهمیت جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد را یادآور شد و گفت: تعاونی‌ها در دنیا و در تاریخ ایران وجود داشته و دارند و هدف از ایجاد آنها، تجمیع قدرت های کوچک اقتصادی برای ایجاد تحولات بزرگ بوده است.سال آینده به عنوان سال تعاون در جهان نامگذاری شده است و دنیا به این نتیجه رسیده که مبارزه با فقر و بیکاری، نابرابری و اجرای توسعه عادلانه نیازمند گسترش بخش تعاون است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه