روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور - شماره 4669

تاکید بانک مرکزی بر اجرای صحیح امهال مطالبات مؤسسات اعتباری

 بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی و به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای صحیح دستورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری بر استفاده از فرم یکنواخت قراردادهای تسهیلات امهالی، نحوه امهال تسهیلات ارزی و نحوه تعویض ضامن و راهن قراردادهای تسهیلاتی توسط شبکه بانکی تاکید کرد.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی، طی بخشنامه شماره ۱۳۶۹۱۵/۰۳ در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ و پیرو بخشنامه شماره ۲۲۴۳۵۰‌/۹۹ مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری» و پاسخ‌های این بانک به سوالات شبکه بانکی در خصوص دستورالعمل موصوف، به منظور ایجاد وحدت رویه در راستای حصول اطمینان از رفع برخی ابهامات احتمالی و چالش‌های اجرایی در این زمینه، مراتب زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:
«۱. در خصوص استفاده از فرم یکنواخت قراردادهای تسهیلاتی امهالی شایان توجه است، در امهال مطالبات از طریق تجدید و تبدیل قرارداد، قراردادهای جدید تسهیلاتی باید در قالب فرم‌های یکنواخت قراردادهای تسهیلاتی مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۴ و اصلاحات بعدی آن منعقد شود. در امهال به روش‌های تمدید و تقسیط مجدد نیز نظر به آن‌که قرارداد اولیه کماکان نافذ بوده و در برخی از مفاد آن از جمله مدت قرارداد و یا مبلغ اقساط وصولی تغییراتی حاصل می‌شود، می‌توان از قراردادهای الحاقی یا متمم استفاده نمود. همچنین در خصوص قرارداد مشارکت مدنی کاهنده طبق بند (۱‌-۱۳) ذیل ماده (۱) اصلاحیه دستورالعمل یادشده، مشارکت مدنی کاهنده همان عقد مشارکت مدنی است با این تفاوت که در زمان انعقاد قرارداد جدول زمان‌بندی و میزان واگذاری سهم‌الشرکه بانک در قالب الحاقیه قرارداد تعیین می‌شود. برهمین اساس فرم قرارداد یکنواخت مشارکت مدنی ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۰۶۵۴۶‌/۹۲ مورخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ برای انعقاد قرارداد تسهیلات امهالی در قالب عقد مشارکت مدنی کاهنده قابل استفاده می‌باشد.  
۲. در خصوص تسهیلات ارزی تاکید می‌شود، دستورالعمل موصوف ناظر بر مطالبات ارزی مؤسسه اعتباری از مشتری نیز می‌باشد. بدین ترتیب امهال مطالبات مذکور، که در چارچوب عقود مصرح در تبصره ذیل ماده (۳) قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و اصلاحات و الحاقات بعدی قانون مزبور ایجاد شده‌اند، در چارچوب احکام مندرج در دستورالعمل یادشده امکان‌پذیر می‌باشد. در خصوص مطالبات ارزی، رعایت مجموعه مقررات ارزی از جمله ضوابط و شرایط مندرج در قراردادهای ارزی لازم و ضروری است.   
۳. در خصوص تعویض ضامن‌/ضامنین و راهن‌/راهنین قراردادهای تسهیلاتی تصریح می‌گردد، این مهم تابع عمومات حقوقی ناظر بر تغییر ضامنین و راهنین در قراردادها است. بنابراین، چنانچه در امهال، قرارداد تسهیلاتی جدید منعقد گردد، امکان تغییر ضامن‌/ ضامنین و راهن‌/راهنین وجود دارد. از سوی دیگر در امهال از طریق ادامه قرارداد فعلی نیز با استفاده از سازوکارهایی نظیر متمم قرارداد، این مهم امکان‌پذیر خواهد بود.»
بانک ها موظفند ضمن تأکید و تصریح بر اجرای صحیح این دستورالعمل، مراتب را به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ کرده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آورند. »

توانمند سازی نیروی انسانی
وظیفه اصلی مسئولین شعب بانک ایران زمین
  گردهمایی روسای شعب استان های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاونین استان برگزار شد. به گزارش کائنات، در این گردهمایی خسرو جمشیدی معاون مالی و اداری منطقه ضمن اشاره به لزوم پویایی کارکنان شعب گفت: طی یک ماه اخیر روند و عملکرد تک تک همکاران به صورت روزانه توسط معاونین منطقه رصد و شعب پویا و فعال و در مقابل شعبی که تلاش کافی در جهت بهبود عملکرد نداشته اند، مشخص شده است.
جمشیدی در ادامه افزود: این روسای شعب هستند که از همکاران خود نیروهای توانمند می سازند و از حداکثر پتانسیل آنها استفاده می کنند و هنر مدیریتی خود را نشان می دهند.
وی با بیان اینکه تفکر مثبت کارکنان و پیگیری های مستمر آنها در امر بازاریابی عامل موفقیت و روند رو به رشد شعب است، گفت: شعب ضعیف با برنامه ریزی دقیق و بازاریابی به صورت روزانه، تمام توان خود را به کار گیرند تا در پایان شهریور به نتایج مطلوب برسند.
در ادامه مهدی جوانمردی حقیقی فرد معاون اجرایی منطقه ضمن تشکر از شعبی که صد در صد اهداف خود را محقق کردند، گفت: شعب موفق ثابت کردند که با تلاش و برنامه ریزی منسجم موفقیت حتمی و قطعی خواهد بود. معاون اجرایی منطقه پس از بررسی عملکرد شعب در ماه گذشته افزود: تمامی شعب ضمن اعلام برنامه های انجام شده در ماه قبل با ایجاد تغییرات کاربردی، برنامه های جدید خود را در ماه جاری به این مدیریت اعلام کنند. وی همچنین بیان کرد: کارنامه عملکرد شعب به صورت روزانه و ماهانه در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت و روسای شعب موظفند از این ابزار در جهت بهبود وضعیت همکاران و ارتقای شعبه بهره برداری کنند. معاون اجرایی منطقه با اشاره به اخبار کذب در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: همکاران باید با درایت و آگاهی خود نسبت به رفع سوتفاهم ها اقدام کنند و مدیریت آن به عهده مسئولین شعب است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه