روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور - شماره 4669

معاون وزیر تعاون خبر داد؛

پیش‌بینی صادرات ۲ میلیارد دلاری تعاونی‌ها در سال جاری

  معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات تعاونی‌ها در کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده است که حجم صادرات بخش تعاون تا پایان سال جاری به رقم ۲ میلیارد دلار برسد.
به گزارش کائنات، بخش تعاون یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور به شمار می‌رود که در اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد مورد اشاره قرار گرفته است. بخش تعاون از ظرفیت‌های اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار است و به دلیل کارکردها و ویژگی‌های ممتاز خود در رشد اقتصادی، تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی، ایجاد اشتغال پایدار و تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی دارد.
تعاونی‌ها بنگاه‌هایی هستند که موجب شناسایی بازارهای هدف صادراتی و توسعه صادرات کشور می‌شوند. بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی ایران اعم از خاویار، پسته، زعفران و فرش مرهون تلاش تعاونی‌هاست. در این بین از نقش تعاونی‌های مرزنشین نیز نباید غافل بود چرا که تعاونی‌های مرزنشینان در زمینه صادرات انواع محصولات غذایی، صنعتی، خشکبار، ادویه‌جات، ‌گیاهان دارویی، صنایع دستی، صنایع معدنی، برنج و چای و روغن نقش آفرین هستند.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به ظرفیت‌های بالای تعاونی‌ها به ویژه در حوزه صادرات و شرایط اقتصادی کشور لازم است بیش از پیش از توانمندی‌های صادراتی بخش تعاون در کشور استفاده شود.
در همین راستا حامد ویس کرمی‌، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته تعاون از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی صادرات تعاونی‌ها خبر داده و گفته است: امسال برای افزایش صادرات تعاونی‌ها رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته درنظر گرفته‌ایم و امیدواریم که به رقم ۲ میلیارد دلار حجم ریالی صادرات تعاونی‌ها در سال جاری دست پیدا کنیم.
وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ توانستیم رشد ۱۵ درصدی در حجم صادرات تعاونی‌ها را محقق کنیم به نحوی که حجم صادرات شبکه تعاون در کشور ۳.۵ درصد است.
آنطور که معاون وزیر تعاون گفته از مجموع ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور ۳۹ درصد متعلق به بخش صنعت، ۳۷ درصد بخش کشاورزی و مابقی مربوط به بخش خدمات هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه