روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور - شماره 4669

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

لزوم تکمیل و توسعه خطوط ریلی در ارتباط با همسایگان مرزی

  فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‎آهن؛ نقشه راه آتی حمل و نقل ریلی کشور را تعیین و بر ارائه خدمات ایمن به مردم و استفاده حداکثری از نیروهای متخصص، تاکید کرد.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان خدوم راه‌آهن؛ سخنانش را با اشاره به نقش راه‌آهن در تمدن ایران آغاز و از شاهکار مهندسی ریلی ایران بویژه در پل ورسک، گدوک و ساری یاد کرد که با همکاری متخصصین داخلی و مهندسین خارجی؛ میراثی ماندگار را برای کشور رقم زده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدگاه بلند مقام معظم رهبری و چشم انداز وسیع ایشان به کشور به جهت موقعیت ژئوپولتیک ایران و ضرورت ارتباط با همسایگان، ادامه داد: ایشان سال‌هاست که به کریدورهای مرزی کشور تاکید دارند؛ اما متاسفانه علی‎رغم تلاش‎هایی که صورت گرفته، هنوز این انتظار محقق نشده و کریدورهای شمالی-جنوبی-شرقی و غربی کشور تکمیل نشده است.
صادق در ادامه سخنان خود سه انتظار و تکلیف را برای جبار ذاکری مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن تعیین کرد. نخست «تکمیل و توسعه خطوط ریلی از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور» به منظور تسهیل تردد مسافران و برقراری ارتباطات مرزی ریلی با همسایگان برقرار گردد. دوم «توجه به منزلت همکاران نجیب، کم توقع و زحمت‎کش راه‌آهن در سراسر کشور». سوم «تعامل و همکاری با تمامی دستگاه‎های دولتی و بخش خصوصی برای تکمیل و توسعه ناوگان ریلی».  وی افزود: اگرچه گام‎هایی در این راه برداشته شده اما باید درها به سوی استفاده از همه ظرفیت‎ها بویژه در بخش خصوصی باز باشد. صادق بلافاصله تاکید کرد که این اقدام باید در کمال «عدالت» و «شفافیت» باشد و در فضایی رقابتی از ظرفیت‎های بخش خصوصی استفاده گردد؛ چرا که با بودجه و اعتبارات محدود سالانه دولتی در این زمینه نمی‎توان تحول آفرینی کرد و ناگزیر از استفاده از سرمایه بخش خصوصی هستیم.  برنامه‎ریزی برای قطارهای باری و افزایش سرعت کار، از دیگر انتظارات وزیر جدید راه و شهرسازی از مدیرعامل منتخب راه آهن بود. بر این اساس صادق از ذاکری خواست تا در کوتاهترین زمان ممکن، به ترسیم واقعیات صنعت ریلی کشور بپردازد تا چشم انداز روشنی از مسائل مبتلابه راه‌آهن ارائه گردد و ضمن شناسایی نقاط قوت، برای رفع نقاط ضعف به ترتیب اولویت برنامه‎ریزی گردد. وزیر راه و شهرسازی بار دیگر در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه به ارتقای منزلت همکاران راه‌آهن تاکید نمود.
*ذاکری: کاهش تصدی‎گری دولت را به اتکای تکالیف قانونی دنبال می‎کنم
جبارعلی ذاکری مدیرعامل جدید شرکت راه‎آهن در مراسم معارفه خود، ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر راه و شهرسازی و هیات دولت؛ ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توان نخبگانی کشور، ظرفیت ریلی کشور، گسترش یابد.  وی از روند تغییر مدیریت صنعت راه‌آهن در دنیا سخن گرفت و بر ضرورت کاهش تصدی‎گری دولت به اتکای قوانین و اسناد بالادستی تاکید کرد و گفت: در برخی کشورهای دنیا همچون انگلستان، راه‎آهن خصوصی شده است و در برخی کشورهای دیگر همچون ژاپن، عمده فعالیت‎های آن برون سپاری شده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مسیر بینابینی در پیش گرفته شده است. به گفته وی، 14 گام در این مسیر وجود دارد که تا کنون 4 - 5 گام آن برداشته شده و به استناد اسناد بالادستی می‎توان دیگر گام‎ها را نیز پیش برد. چرا که با اتکای صرف به درآمدهای نفتی دولت، نمی‎توان این مسیر را ادامه داد و به اهداف تعیین شده در قانون برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بار و مسافر دست یافت. از این رو لازم است جذابیت‎های لازم برای جذب سرمایه‎گذاری بخش خصوصی ایجاد شود که تعدیل نرخ کرایه حمل و نقل ریلی، گامی در این راستا خواهد بود. مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن؛ از اهمیت ترانزیت سخن گفت و از «خاوران»، «چشم ثریا» و «کنارگذر ارس» به عنوان کریدورهای مهم کشور نام برد و بر ضرورت اتصال به افغانستان و عراق تاکید کرد که اجرای آن به دلیل محدودیت‌های مالی به تاخیر افتاده است. از این رو لازم است که با استفاده از ظرفیت تشکل‎های صنعت حمل و نقل، در راستای تدوین راهکارهایی برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم در افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر، گام برداشت.
گفتنی است سیدمیعاد صالحی مدیرعامل پیشین شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد سه ساله خود در این شرکت ارائه نمود. وی در سخنان خود از مواضع شفاف و کارشناسی فرزانه صادق در برخورد با مفاسد اقتصادی و تاکید وی بر شفافیت و فسادستیزی به نیکی یاد کرد

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه