روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور - شماره 4669

کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات

توسعه همکاری های جامع ایران و روسیه غرب را نگران کرده است

 کارشناس مسائل روسیه و بین الملل گفت: توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه آمریکا و غرب را به شدت نگران کرده است لذا باید مراقب باشیم در تله رسانه تبلیغاتی و اختلاف سازی بین ایران و روسیه قرار نگیریم.
روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه در گفت و گو با کائنات در خصوص تفاهم نامه همکاری ایران و روسیه و چرایی تبلیغات منفی غرب علیه همکاری های جامع ایران و روسیه گفت: طی بیش از یک هفته گذشته فضای تبلیغاتی شدیدی بر ضد روابط ایران و و روسیه در رسانه های غربی و حامیان غرب شکل گرفته است بدین نحو که رسانه‌های خارج از کشور و رسانه‌های غربگرا خصوصاً بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و ایران رادیو فردا بیشترین تلاش را برای اعلام القای یک اختلاف بین تهران و مسکو در پیش گرفته اند.
وی در این باره یادآور شد: این در حالی است که آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جمع دانشجویان روابط بین‌الملل دانشکده روابط بین الملل که مهمترین آکادمی علمی روسیه به شمار می رود دانشگاهی که خروجی آن سفرا و دیپلمات‌های روسیه هستند بر تعمیق روابط با ایران و روسیه تاکید کردند.
روح اله مدبر گفت: مسوولین روسی به شدت دنبال  انعقاد تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های ۲۰ ساله با ایران هستند به طوری که طرف روسی برای چندمین بار ذکر می‌کند خواهان امضای تفاهم‌نامه جامع با تهران است.
کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه گفت: تاکید مقامات روسی بر تعمیق روابط با ایران نشان دهنده  جایگاه ویژه تهران نزد مسکو است چرا که روسها ایران را به عنوان یک همسایه قوی موثر و تاثیرگذار در منطقه و فرامنطقه می‌بینند لذا بر آن هستند روابط را با ایران بسیار عمیق و طولانی مدت کنند؛ لذا حتی اگر بین تهران و مسکو نیز اختلاف سلیقه ای وجود دارد این موضوع باید در اتاق های در بسته باید دنبال شود آن هم توسط  افراد متخصص به بحث و گفتگو گذاشته شود تا مانع فضاسازی شدید رسانه های غربی علیه روابط ایران و روسیه شود.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی افزود: بی تردید به هیچ عنوان نباید با طناب پوسیده غرب و فضاسازی‌های شدید رسانه‌های غرب که به دنبال ایجاد اختلاف سلیقه و سوء تفاهمات علیه ایران هستند حرکت کنیم، چرا که ایجاد سوء تفاهم در روابط تهران و مسکو از جمله مهمترین اهداف پروژه غرب بخصوص آمریکا به شمار می رود.
وی معتقد است: تاکید وزیر امور خارجه روسیه به تعمیق روابط مسکو با تهران بعد از فضاسازی‌های اخیر نشان دهنده نگاه مثبت روس ها به حفظ روابط با ایران است به این خاطر آنها بر انعقاد توافقنامه ای چند بعدی امنیتی، سیاسی ،اجتماعی، فرهنگی، هویتی و اقتصادی با ایران تاکید دارند.
وی بیان داشت: افزایش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه مانع تحقق اهداف تروریسم اقتصادی آمریکا می شود. توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه آمریکا و غرب را به شدت نگران کرده است لذا باید مراقب باشیم در تله رسانه تبلیغاتی و اختلاف سازی بین ایران و روسیه قرار نگیریم.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: برای این منظور ورفع سوء تفاهمات ایجاد شده لازم است مسائل حساس طرفین به صورت تخصصی در  اتاق‌های دربسته به بحث گذاشته شود و از آن سو در فضای رسانه‌ای به سمت تعمیق گسترش روابط و فضای مشترک و نگاه مشترک به سیاست‌های خصمانه آمریکا بریتانیا تاکید کنیم؛ چرا که همزمان شاهد تحرکات و شدیدترین اقدامات خصمانه آمریکا و انگلیس علیه مردم ایران هستیم.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: طی روزهای گذشته دادگستری آمریکا ایران را متهم به جرم همکاری با فلسطین کرد، ضمن اینکه روز گذشته هم بریتانیا ایران را متهم به موارد مشابه کرده و تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد، این موارد نشان می دهد غرب همچنان در همان مسیر سیاست های خصمانه با ایران حرکت می کند لذا باید مسیر روابط خود با روسیه را بدون توجه به جوسازی‌های غربی‌ پیش ببریم و توسعه دهیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه