روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور - شماره 4668

زمان استفاده گلستانی‌ها از برق با تعرفه گرمسیری پایان یافت

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان از پایان زمان استفاده مشترکان (خانگی، تجاری، اداری، خدماتی، کشاورزی و صنعتی) این استان از برق با تعرفه سه و چهار مناطق گرمسیری خبر داد و بیان کرد: امسال اعمال تعرفه گرمسیری از اول خرداد آغاز و تا پایان ۱۵ شهریور ادامه داشت.سیداحمد موسوی اظهار کرد: با پایان یافتن زمان استفاده از تعرفه برق مناطق گرمسیری از این پس برق مصرفی مشترکان با تعرفه شرایط عادی توسط شرکت توانیز محاسبه خواهد شد.وی اضافه کرد: شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزون بر ۸۶۰ هزار مشترک خانگی، تجاری، اداری، خدماتی، کشاورزی و صنعتی دارد که امسال در روزهای اوج مصرف یعنی فصل تابستان روزانه به هزار و ۵۸۴ مگاوات برق مصرف کردند.موسوی ادامه داد: در استان گلستان ۶ شهرستان «آق قلا، گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه» مشمول تعرفه سه و هشت شهرستان دیگر هم مشمول تعرفه چهار گرمسیری مصرف برق هستند.مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان همچنین تاکید کرد: با توجه به پایان یافتن زمان استفاده از برق با تعرفه سه و چهار گرمسیری، مشترکان این شرکت باید برای جلوگیری از صدور قبوض نامتعارف با استفاده از روش‌های مدیریت مصرف نسبت به اصلاح و کاهش میزان مصرف برق خود اقدام نمایند.به گفته وی، اعمال تعرفه سه و چهار مناطق گرمسیری در استان گلستان از سال ۱۳۸۳ و به‌دلیل گرمای بالای ۴۰ درجه اعمال شد.استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان، ۳۶ شهر و افزون بر هزار روستا و در گستره تقریبی ۲۱ هزار کیلومتر مربع سکونت دارند.

آغاز نصب نخستین پلانتاریوم نجوم
در خراسان شمالی
 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: عملیات نصب پلانتاریوم نجوم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.
فرهاد آقابیگی  اظهار کرد: این آسمان نمای دیجیتال با تامین ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار از دفتر مقام معظم رهبری در مرکز ۳ بجنورد آماده نصب شده است.
وی ادامه داد: پلانتاریوم نجوم، ساختمانی گنبدی‌شکل است که صندلی‌هایی در آن قرار می‌گیرد و کودکان و نوجوانان با استفاده از تجهیزات نصب‌شده به تماشای اجرام آسمانی می‌نشینند. این آسمان‌نمای دیجیتال ۳۵ تا ۴۰ نفر ظرفیت و امکانات تخصصی و حرفه‌ای در حوزه نجوم دارد که در استان‌های همجوار، نمونه آن وجود ندارد.
وی بیان کرد: این آسمان‌نمای دیجیتالی تا مهر ماه آماده بهره‌برداری می‌شود و در اختیار اعضای کودک و نوجوان کانون قرار می‌گیرد.
آقابیگی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در حوزه علمی و نجوم در کانون پرورش فکری استان در حال رخ دادن است، گفت: امیدوارم فاز دوم این مجموعه که رصدخانه خورشیدی است با حمایت مسئولان به‌زودی آغاز شود تا کودکان و نوجوانان بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های نجوم در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری استان قدمتی دیرینه دارد به فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف در این زمینه در راستای ارتقای سطح علمی کودکان و نوجوانان در حوزه نجوم اشاره و اظهار کرد: رصدهای شبانه در کانون و فعالیت انجمن‌های نجوم در مراکز از جمله اقداماتی است که در این مجموعه انجام می‌شود.
به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، احداث دو مرکز فرهنگی - هنری کانون در شهرهای جاجرم و آشخانه در مراحل پایانی است و نیروهای آن‌ها جذب شده است تا با شروع فصل مدارس فعالیت خود را آغاز کنند.
آقابیگی افزود: مرکز کانون در شهر غلامان در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبارات آن برای تکمیل در این سال مالی تخصیص خواهد یافت تا مراکز نیمه‌تمام کانون در استان که بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بودند به پایان برسد.

 آغوش باز شهر جهانی گردو بر روی گردشگران داخلی و خارجی
  شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از ۶۰۰۰ هکتار باغ‌ گردو و تولید سالیانه نزدیک به ۱۹ هزار تُن از این محصول با مرغوبیت و کیفیتی در سطح جهانی، پایتخت گردوی ایران زمین نام گرفته است.
گردوی مرغوب و مغذی تویسرکان همچنین به‌صورت رسمی در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد و خوارو بار جهانی(فائو) ثبت جهانی شده و تویسرکان را به عنوان شهر جهانی گردو به سراسر جهان معرفی کرده است.
اکنون در آستانه آغاز فصل برداشت گردو در شهرستان تویسرکان، از ۱۵ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه سال‌جاری شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد و متنوع و رویدادهای فرهنگی و گردشگری در این شهرستان هستیم که آغوش پُر مهر خود را برای همه گردشگران از نقاط مختلف ایران زمین و حتی خارج از کشور باز کرده است.
برپایی این جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری که صنایع مبل‌و منبت و فرش دستباف شهرستان تویسرکان را نیز در بر می‌گیرد سبب‌ساز معرفی بیش از پیش تویسرکان به‌عنوان شهر ملی منبت گلریز کشور و برخوردار از نشان جغرافیایی مبل و منبت است و توانمندی ها و ظرفیت های متنوع این شهرستان در بخش های مختلف را بازشناسی  و معرفی می کند.
ثمره برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و رویدادها، رونق و پویایی بیش‌از پیش اقتصاد تویسرکان و توسعه صنعت گردشگری است که در کنار پیشینه درخشان فرهنگی، تاریخی، ادبی و تمدنی تویسرکان یک مقصد جذاب برای همه گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.
برگزاری جشنواره های مبل و منبت در روستاهای اُشترمل، سید شهاب و جیجانکوه، مراسم گردو تکانی، جشنواره نقاشی کودک و خانواده و جشنواره خوراک ایرانی از دیگر رویدادهای گردشگر و فرهنگ محور در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه در تویسرکان به شمار می‌روند.
همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف و برگزاری کلاس‌های آموزشی و نمایشگاه‌های متنوع برای رونق بیشتر سرمایه‌گذاری در شهرستان تویسرکان در دستور کار باشد.
 دعوت فرماندار تویسرکان از گردشگران برای حضور در رویدادهای گردشگری این شهر
سرپرست فرمانداری تویسرکان در این زمینه   گفت: شهرستان تویسرکان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم نظیر و گاهاً بی‌بدیلی در حوزه گردشگری، محصولات باغی و چشم اندازهای طبیعی برخوردار است که می‌توان بهره‌وری بیشتری از آنها برای بهبود فضای کسب و کار و پویایی اقتصادی تویسرکان ایجاد کرد.
یحیی خورشیدخانی افزود: شهرستان تویسرکان اکنون علاوه بر اینکه شهر جهانی گردو و شهر ملی منبت گلریز است، موفق به ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی فرسفج خود شده و این به معنای فراهم شدن شرایط بهتر برای استفاده حداکثری از مزایای گردشگری این شهرستان است.
وی بارگاه حیقوق نبی(ع) را یک ظرفیت فراملی و بین المللی در بخش گردشگری، تاریخ، فرهنگ، گردشگری ویژه مذهبی و گنجینه تمدنی تویسرکان دانست و تصریح کرد: تا به حال آنگونه که باید و شاید از ظرفیت‌های متنوع بارگاه این پیامبر الهی بهره‌وری نشده و هم در بعد گردشگری و هم در بعد معنوی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
سرپرست فرمانداری تویسرکان از همه مردم عزیز و خوش ذوق ایران زمین و خارج از کشور دعوت کرد که در جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری، فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده برای تویسرکان در بازه زمانی ۱۵ شهیورماه تا ۱۳ مهرماه سال‌جاری به این شهرستان زیبا و جذاب سفر کنند و با گردوی جهانی تویسرکان از نزدیک آشنا شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه