روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور - شماره 4668

کارشناس مسائل قفقاز در گفت و گو با نباید امیدوار باشیم روس ها از خط قرمزهای ما عبور نمی کنند

 کارشناس مسائل قفقاز گفت: مسوولان نباید از روسیه انتظار زیادی داشته باشند و اینگونه فکر کنند و به جامعه منتقل کنند که روسیه حامی منافع ماست، چرا که این موضوع در روابط بین الملل امری غیر معمول است.
میرقاسم مومنی کارشناس مسائل قفقاز و سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات در خصوص عبور روسیه از خط قرمز ایران از منظر سیاست خارجی بر سر بازگشایی دالان زنگزور گفت: از نظر سیاست بین المللی و خارجی روابط کشورها منجر به ایجاد تعهد برای هیچ کشوری نمی شود که منافع ملی خود را نادیده بگیرد، پس در وهله اول مسوولین ما باید به این قاعده آشنا شوند وآن را تکرار کنند که روس ها مانند هر کشور و دولت دیگری به تامین منافع خود می اندیشند نه ایران.
وی دراین باره بیان داشت: بازگشایی دالان زنگزور بدون در نظر گرفتن منافع ایران، خط قرمز ماست نه خط قرمز روسیه، بنابراین حفظ و عدم عبور از خط قرمز ما نباید برای روسیه آنچنان که گمان می کنیم حائز اهمیت باشد چرا که از نظر حقوقی و مصالح ملی خط قرمزهای ما ممکن است برای روس ها ارزشی نداشته باشند پس باید این واقعیت را بپذیرین که هر کشوری خط قرمزها و منافع خود را دارد و برآن اساس سیاست گذاری می کند.
وی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال خط قرمز آقای پوتین درحال حاضر پیروزی در اوکراین است به همین خاطر تمامی ظرفیت های خود را برای پیروزی و دستاورد سازی در اوکراین بسیج کرده تا مانع شکست روسیه شود.
میر قاسم مومنی یادآور شد: اگر آقای پوتین درباره زنگزور این موضوع را مطرح می کند حتما تفاهماتی با دولت الهام علی اف داشته است و بابت بازگشایی دالان زنگزور ازآذری ها امتیازاتی گرفته تا در مساله اوکراین از آن استفاده کند اینگونه نیست روسیه بر سر این مساله بدون امتیاز به نفع کسی کنار بکشد.
کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: در ماجرای جزایر ایرانی شاهد بودیم روسیه از کشورهای حوزه خلیح فارس امتیازاتی دریافت کرد چرا که روس ها هیچگاه بدون دریافت مابه ازا قدمی برای کسی برنمی دارند، لذا نباید امیدوار باشیم که روس ها از خط قرمزهای ما عبور نمی کنند.
میر قاسم مومنی گفت: در شرایط کنونی که  آذربایجان، ترکیه و روسیه به دنبال اعمال سیاست های مشترکی درباره بازگشایی دالان زنگزور هستند بعید به نظر نمی رسد ارمنستان برای تامین منافع اقتصادی و امنیت خود و عدم درگیر شدن در جنگ نظامی با آذربایجان زیر بار فشار روس ها و آذری ها و ترکیه نرود.
وی در خصوص تبعات بازگشایی دالان زنگزور برای ایران گفت: در صورتی که آذری ها بتوانند ارمنستان را تحت فشار قرار دهند ایران برای ارتباط با اوراسیا باید از طریق آذربایجان، ارمنستان و ترکیه اقدام کند به این معنا که بعد از این عملا دچار خفگی ژئوپلیتیک در شمال غرب کشور خواهیم شد و این مشکل نه تنها سال ها بلکه قرن ها می تواند خسارات بسیار بزرگی به کشور وارد کند.
میر قاسم مومنی افزود: روس ها از نگاه خود مسائل را ارزیابی می کنند نه از نگاه ما،  پس روس ها براساس منافع ملی خود به مساله زنگزور نگاه می کنند نه منافع ملی ایران. ضمن اینکه روس ها عوض ما تصمیم نمی گیرند بنابراین ما باید براساس منافع ملی خود تصمیم بگیریم نه کشور دیگری.
مومنی گفت: مسوولان نباید از روسیه انتظار زیادی داشته باشند و اینگونه فکر کنند و به جامعه منتقل کنند که روسیه حامی منافع ماست، چرا که این موضوع در روابط بین الملل امری غیر معمول است. به عنوان مثال ما که در عراق و سوریه به صورت جانی و مالی شهید و هزینه دادیم آیا امروز عراق و سوریه برخلاف منافع ملی ما کاری نمی کنند؟ قطعا آنها منافع ملی خود را دنبال می کنند نه منافع ملی ایران را. وی معتقد است: به هیچ وجه نباید انتظار افکار عمومی از همراهی روسیه با ایران را بالا ببریم و اینگونه عنوان کنیم چون روسیه شریک استراتژیک ماست بدون هماهنگی با ما کاری نمی کند، این اشتباه است القایی که در رسانه ها و سیستم های تصمیم گیری دیده می شود و بسیار زیان آور است.
میر قاسم مومنی معتقد است: در هیچ موضوعی نباید  خودمان را به سیاست کشور ثالثی وابسته کنیم چرا که اگر این کشور بعدا علیه ما مواضع بگیرد زیان می کنیم. به عنوان مثال نگاهی به ارتباطات آذربایجان داشته باشیم که همزمان هم با روسیه ارتباط دارد هم با اوکراین و آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه و بر سر هر موضوعی از این کشورها امتیازی دریافت می کند اما متاسفانه رسم شده مسولین ما امتیازی دریافت نمی کنند، آن هم  امتیاز یا ما به ازایی که در شان امتیاز داده شده باشد.
وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: به دلیل این رویکرد غلط و اعتماد وافر به کشورهای دوست و همپیمان است که وارد مقولاتی می شویم که خسارت آن هزاران برابر بیشتر از امتیازات احتمالی داده شده است. مسوولان باید در این مساله تجدید نظر کنند و بدون توجه به امتیازاتی که می دهند و می گیرند و توجه تام به تامین منافع ملی کشور با هیچ کشوری وارد هیچ مقوله ای نشوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه