روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور - شماره 4667

آخرین وضعیت پشه آئدس در کشور؛

۱۷۸ مبتلای تب دنگی تا هفته اول شهریور

  رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون ۱۷۸ مورد ابتلا به «تب دنگی» در کشور گزارش شده، گفت: در حال حاضر، پشه آلوده تنها در یک نقطه از کشور حضور دارد و انتقال محلی فقط در این نقطه صورت می‌گیرد.
دکتر شهنام عرشی دبا بیان اینکه براساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال جاری تا هفتم شهریور ماه، ۱۷۸ مورد ابتلا به تب دنگی گزارش شده، اظهار کرد: برمبنای بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، در حال حاضر اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند. براساس بررسی‌های صورت گرفته، ۱۳۱ مورد سابقه سفر به امارات‌متحده عربی، ۷ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به «بنین» را دارند.
وی درباره جامعه آماری مبتلایان به بیماری تب دنگی گفت: یک مورد از بیماران دارای ملیت آفریقایی، ۴ نفر دارای ملیت افغانستانی، یک نفر با ملیت پاکستانی و ۱۲۵ نفر دیگر با ملیت ایرانی هستند. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان فارس یعنی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهرهای «گراش»، «لارستان»، «جهرم» و «شیراز» توانسته‌اند اغلب موارد ابتلای وارده را تشخیص دهند؛ منظور از موارد وارده این است که افراد، سابقه سفر به خارج از ایران را دارند و در کشوری دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان توانسته‌اند بیماران را شناسایی کنند.
وی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به تب دنگی گفت: تاکنون، مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به تب‌دنگی گزارش شده است.
عرشی درباره آخرین وضعیت انتقال محلی «تب دنگی» گفت: در حال حاضر، پشه آلوده در یک نقطه از کشور حضور دارد و انتقال محلی در این نقطه صورت می‌گیرد. پیش از این، حضور پشه آلوده در ۲ نقطه کشور یعنی «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شد؛ در نتیجه، انتقال محلی در این ۲ نقطه به ثبت رسیده بود. گزارش‌ها بیانگر این است که مورد ابتلای محلی در بندر لنگه برای مدتی گزارش نشده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره گسترش پشه در کشور گفت: در حال حاضر، پشه آئدس «اجیپتی» در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش‌هایی از استانهای مجاور این مناطق نیز حضور دارد یا در طی ماه‌های آینده مستقر خواهد شد. همچنین پشه آئدس «آلبوپیکتوس» در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش‌های مجاور صید شده و به احتمال زیاد در بخش‌های مجاور حضور دارد.

معاون شهردار تهران اعلام کرد
اختصاص ۷۷ میلیون یورو
برای ساخت واگن ملی مترو
  معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت تولید واگن ملی مترو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به تازگی شورای عالی امنیت ملی مصوبه اختصاص ۷۷ میلیون یورو برای ساخت واگن ملی مترو را تمدید کرده است.
محسن هرمزی در مورد آخرین وضعیت قطار ملی مترو با بیان اینکه دولت مبلغ ۷۷ میلیون یورو برای ساخت ۱۱۳ واگن ملی اختصاص داده بود که به تازگی شورای عالی امنیت ملی مصوبه اختصاص ۷۷ میلیون یورو برای ساخت واگن ملی را تمدید کرد، گفت:  این مصوبه به وزارت نفت و سایر زیر مجموعه ها ابلاغ شد و در حال حاضر می‌بایست ۷۷ میلیون یورو برای ساخت واگن ملی تخصیص داده شود.
وی با بیان اینکه قرارداد با مجموعه‌های دخیل در ساخت قطار ملی همچون مپنا، جهاد دانشگاهی، علم و صنعت و.... توسط شرکت واگن سازی تهران در هفته گذشته منعقد شده است، اظهار کرد: سه رام قطار ملی مجموعا ۲۱ واگن در حال حاضر رنگ شده و در انتظار نصب تجهیزات است و قراردادهایی که با زیر مجموعه‌های ساخت قطار ملی منعقد شد را تا دو هفته آینده ابلاغ می‌کنیم و اگر بتوانیم پیش پرداخت را از دولت بگیریم؛ می‌توان گفت که از ابتدای پاییز وارد مرحله ساخت توسط مابقی پیمانکاران شویم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: وقتی واگن رنگ می‌شود یعنی فاز اجرایی ساخت واگن ملی آغاز شده و بایدتجهیزات بر روی واگن نصب شود که این قراردادها با شرکت‌ها منعقد شده است و از این به بعد به سمت ساخت رام‌های بعدی واگن ملی پیش خواهیم رفت.
هرمزی با اشاره به لزوم کمک‌های دولت برای پیشبرد برنامه تولید واگن ملی گفت: اگر دولت کمک کند و تخصیص ۷۷ میلیون یورو را بدهد، حداقل دو رام قطار درصورت تأمین پول تا پایان سال تحویل می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور تشریح کرد؛
فاصله بین ازدواج تا تولد اولین فرزند زوجین
در کشور
  رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور با استناد به پژوهشی درخصوص فاصله بین ازدواج زوجین تا تولد اولین فرزندشان، میانگین فاصله بین ازدواج تا تولد اولین فرزند در زوجینی که در طول زندگی مشترک‌شان حداقل صاحب یک فرزند شده‌اند را ۳ سال و ۵ ماه اعلام کرد.
محمدجواد محمودی با اشاره به مطالعات صورت گرفته توسط متخصصان در سازمان ثبت احوال کشور درخصوص فاصله بین ازدواج زوجین تا تولد اولین فرزندشان، بیان کرد: مطالعات طولی انجام شده در این زمینه بر روی ۷۷۰ هزار ازدواج رخ داده با عنوان «فرزندآوری در هم‌آغازان ازدواج سال ۱۳۹۲: یک مطالعه طولی» وضعیت زناشویی و فرزندآوری گروه هم‌آغازان ازدواج سال ۱۳۹۲ طی دوره‌ای ۱۰ ساله مورد بررسی قرار گرفت که یافته‌های آن نشان می‌دهد،- میانگین فاصله بین ازدواج تا تولد اولین فرزند در زوجینی که در طول زندگی مشترک‌شان حداقل صاحب یک فرزند شده‌اند، ۳ سال و ۵ ماه است.
وی ادامه داد: در نیمی از ازدواج‌ها زوجین در کمتر از سه سال پس از ازدواج، صاحب اولین فرزند شده‌اند. با لحاظ گروه سنی مادر در زمان ازدواج، زنانی که در سال ۱۳۹۲ در سنین کمتر از ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند، در بیشترین زمان و زنان ازدواج کرده ۳۵ تا ۳۹ ساله در کمترین زمان پس از ازدواج صاحب فرزند اول شده‌اند. به‌عبارتی فاصله‌گذاری بین ازدواج تا تولد فرزند اول، در زنانی که دیرتر وارد زندگی زناشویی می‌شوند، کمتر از زنان جوان‌تر است.
رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال کشور گفت: میانگین فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در میان زنان دارای حداقل یک فرزند طی سال‌های ۱۳۹۹ برابر ۴.۵۱، ۱۴۰۰ برابر ۴.۳۶، ۱۴۰۱ برابر ۴.۲۳ و ۱۴۰۲ برابر ۴.۱۹ سال بوده است.

تنهایی مطرح کرد:
توقف سرویس‌های دانش‌آموزان
در محوطه داخلی مدارس
  شهردار منطقه ۸ تهران لزوم به‌کارگیری تمهیدات لازم برای توقف سرویس‌های دانش‌آموزان در محوطه داخلی مدارس را در کاهش بار ترافیکی معابر منتهی به مدارس تأثیرگذار دانست.
فاطمه تنهایی شهردار منطقه ۸ تهران در این نشست لزوم هماهنگی نهادها و دستگاه‌های متولی همچون پلیس راهور و آموزش و پرورش منطقه را در به‌کارگیری تمهیدات لازم برای مدارسی که امکان توقف سرویس دانش‌آموزان را در محوطه داخلی مدارس دارند ضروری عنوان کرد و این اقدام را در کاهش بار ترافیکی معابر منتهی به مدارس منطقه مؤثر دانست.
شهردار منطقه ۸ تهران با بیان اینکه ایمنی معابر محدوده مدارس در این بازه زمانی مورد بازبینی قرار گرفته افزود: با شناسایی ۷۰ مدرسه در سطح منطقه، اقدامات لازم در خصوص آرام‌سازی و ایمنی محدوده مدارس طی هماهنگی با آموزش و پرورش و پلیس راهور منطقه در حال انجام می‌باشد.
وی در خصوص اقدامات حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری منطقه در طرح استقبال از مهر تصریح کرد: معاونت فنی و عمرانی منطقه در سال گذشته بهسازی آسفالت محوطه ۲۸ مدرسه و در سال جاری تا کنون آسفالت‌ریزی و بهسازی محوطه ۱۱ مدرسه را به اتمام رسانده و در حال انجام است. همچنین عملیات عمرانی ایزوگام، رنگ‌آمیزی و مرمت ساختمان مدارس منتخب با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه در دستور کار قرار دارد.
به گفته شهردار منطقه ۸ تهران شست‌وشو، نظافت، پاکسازی مدارس، جمع‌آوری نخاله محدوده مدارس، پاکسازی و امحای نوشتار و برچسب‌ها، لایروبی انهار، نظافت باغچه‌ها، شست‌وشوی جداول منتهی به مدارس در دستور کار معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه قرار دارد.
بر اساس این گزارش طرح استقبال از مهر سال جاری از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهر ماه در حال اجرا بوده و این نشست در راستای هماهنگی و آگاهی از اقدامات در حال انجام و برنامه‌ریزی شده نهادهای ذیربط شهری برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه