روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور - شماره 4667

حمله هکر‌ها به چند بانک ایرانی؟!

  نشریه پولیتیکو به نقل از «گروهی از افراد آگاه» مدعی شد: «در پی حمله سایبری گسترده هکرها به دست کم ۲۰ بانک ایرانی [...] در ماه گذشته، ایران مجبور شد با پیشنهاد باج‌دهی به هکرها به مبلغ میلیون‌ها دلار موافقت کند.»
به گزارش کائنات، این نشریه به نقل از برخی «مقامات غربی» و «تحلیلگران صنعت بانکداری» ادعا کرد: حمله یک گروه ناشناس هکری در ماه گذشته ظاهرا بزرگترین عملیات نفوذ به اطلاعات بانکی در ایران بوده و یک شرکت ایرانی دست کم ۳ میلیون دلار باج داده تا این گروه را از انتشار اطلاعات حساب‌های شخصی بیش از ۲۰ بانک داخلی منصرف کند.
به گفته مقامات مورد استناد پولیتیکو، گروهی به نام «آی‌آر لیکس» که پیشینه هک شرکت‌های ایرانی را دارد، احتمالاً عامل این نفوذ بوده است.
ادعا می‌شود هکرها ابتدا تهدید کرده بودند که داده‌های جمع‌آوری‌شده شامل اطلاعات حساب شخصی و کارت اعتباری میلیون‌ها ایرانی را در دارک وب می‌فروشند. آنها گفته بودند ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال می‌گیرند تا این کار را نکنند، اما بعداً به مبلغ کمتری رضایت دادند.
دارک وب یا وب تاریک به شبکه‌ای از وبسایت‌های مخفی در اینترنت گفته می‌شود که برای همگان در دسترس نیست و داده‌های دزدیده شده به دست هکرها و گروه‌های تبهکار ناشناس در آن خرید و فروش می‌شود
 *حمله هکری رخ داده چقدر بزرگ بوده است و آیا در کشورهای سراسر دنیا عمومیت دارد؟
بر فرض ادعای هکرها و خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده است و عدم واکنش بانک‌ها، هک اتفاق افتاده را صحت‌سنجی می‌کنیم و فرض را بر این می‌گیریم که این اتفاق رخ داده است؛ این تیم هکری (IRLeaks) همان تیمی است که اسنپ‌فود، تپسی و سازمان بیمه را هک کرده بود.
تیم IRLeaks هفته پیش پستی را منتشر کرد، مبنی بر اینکه یک بانک ایرانی هک شده است و خبر رسید که تعداد بانک‌هایی که هک شده است خیلی بیشتر بوده است.
هک اتفاق افتاده خیلی بزرگ بوده است و معمولا در دنیا هکی در چنین ابعاد اتفاق نمی‌افتد؛ بنابر گزارش‌های منتشر شده این هک از طریق هسته اصلی سیستم بانکی (core banking) رخ داده است. همان‌طور که در گزارش منتشر شده، آورده شده است، این هک یکی از بزرگ‌ترین حملات هکری بوده است که در ایران اتفاق افتاده است.
این تیم هکری، پستی را که منتشر کرده بودند را حذف کردند، این اقدام احتمال باج‌دهی را تقویت می‌کند و به احتمال زیاد ۳ میلیون دلار باج پرداخت شده است که پست این گروه هکری پاک شده است؛ در بحث هک اسنپ‌فود نیز همین اتفاق رخ داد و عددی پرداخت شد تا پست پاک شد.
در بستر جهانی چنین حملات هکری، در چنین سطح اتفاق نمی‌افتد و باید گفت که این حمله هکری بزرگ و پیچیده بوده است.
*چه خطری کاربران را تهدید می‌کند؟
نمونه‌ای از داده‌ها منتشر نشده است اما، طبق گفته این گروه هکری، این حمله هکری بیشتر داده‌های بانکی را شامل می‌شده است؛ از اطلاعات افراد و موجودی‌های بانکی گرفته تا سایر اطلاعات بانکی و بستری که می‌توان از این داده‌های استفاده کرد، بسیار گسترده است.
عده‌ای برای کلاهبرداری از این داده‌ها استفاده می‌کنند و با هدف قرار دادن افراد، با استفاده از این داده‌ها، اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنند و عملیات کلاهبرداری را پیاده‌سازی می‌کنند. گفتنی است که فعالانی که کار خلاف قانون انجام می‌دهند، در هر زمینه‌ای، اطلاعات جامعه‌ای از افراد دارند، به عنوان مثال در حملات فیشینگ نیز می‌توان این داده‌ها را مورد استفاده قرار داد و حتی اگر داده‌های فنی نیز داشته باشد، می‌توان از این داده‌ها برای هک‌های بعدی نیز استفاده کرد. اما تا زمانی که نمونه‌ای از داده‌ها منتشر نشود، نمی‌توان فهمید که عمق این حمله چقدر بوده است.

پرتفوی کم‌ریسک با نسبت خسارت پایین؛
بیمه ما به مرز 31 هزار میلیارد ریال رسید
  بیمه ما با ثبت حق بیمه تولیدی 5 هزار میلیارد ریالی  در مرداد ماه، مجموع حق بیمه تولیدی خود را در سال 1403  به مرز 31 هزار میلیارد ریال رساند.
به گزارش کائنات، حق بیمه تولیدی بیمه ما  تا پایان مرداد به 31.075.829 میلیون ریال  رسید. گزارش فعالیت ماهانه منتهی به 31 مرداد ماه 1403 که در سامانه کدال منتشر شد، نشان می‌دهد حق بیمه تولیدی بیمه ما در این ماه به 5.023.663 میلیون ریال رسیده است.
با وجود حق بیمه تولیدی 31 هزار میلیارد ریالی ، بیمه ما در 5 ماهه ابتدایی سال، 16.750.351 میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است.
این آمار نشان می‌دهد بیمه مایی ها در جذب پرتفوهای کم‌ریسک و کنترل خسارت، عملکرد موفق گذشته خود را تکرار کرده‌اند.

به مناسبت فرا رسیدن نود و ششمین سالگرد تاسیس بانک ملی؛
نمایشگاه «اسنادی از تاسیس بانک ملی ایران» برگزار می‌شود
  نمایشگاه «اسنادی از تاسیس بانک ملی ایران» به مناسبت فرا رسیدن نود و ششمین سالگرد تاسیس این بانک برگزار می‌شود. به گزارش کائنات، در این نمایشگاه تعداد 20 سند قدیمی از دوره قاجار تا پهلوی اول، در موضوع قوانین وضع شده برای تاسیس بانک، پرونده های شغلی، کارت ویزیت، روزنامه و عکس برای اولین بار به نمایش در می‌آید.
موزه بانک ملی ایران، تا کنون نمایشگاه‌هایی در موضوعات مختلف از جمله آثار و اشیاء باستانی، اسکناس، خط و نقاشی برگزار کرده است. این نخستین بار است که نمایشگاهی مختص تاریخ بانک ملی ایران برپا می‌شود که از بعد پژوهش‌های تاریخی برای علاقمندان و پژوهشگران دارای ارزش فراوان است.
این نمایشگاه از تاریخ 20 تا 31 شهریور ماه، ساعت 10 تا 16 و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 10 تا 13 در محل موزه بانک ملی ایران دایر خواهد بود.
بانک ملی ایران زیر نظر بانک مرکزی بعنوان مقام ناظر بر موسسات اعتباری و با بیش از 2657 شعبه فعال در داخل، 14 شعبه فعال و 4 سابسیدری در خارج کشورو 178 باجه مشغول بکارند که باعث شده این بانک یکی از قوی‏ترین مؤسسات مالی چه در ایران حتی در دنیا باشد. بانک ملی ایران با بالغ بر 36 هزار کارمند فعال آماده خدمت رسانی به ملتی است که با همت خود پایه های تشکیل این بانک را استوار نمودند. بانک ملی ایران بمنظور اجرای هر چه صحیح تر قوانین که با دوصفت بارز و مهم آن وجه تمایز سیستم بانکداری اسلامی و نظام بانکداری در جهان است تعیین حذف ربا از سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور و استفاده از سرمایه های بانک و سپرده های مردم بمنظور رشد اقتصادی برای محرومین و ایجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش کارکنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهای موثر و مفیدی را بردارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه