روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور - شماره 4667

دستورالعمل تاسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن ابلاغ شد

  با تصویب هیات عالی بانک مرکزی، دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن به شبکه بانکی ابلاغ شد.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به شماره ۰۳/۱۳۵۲۳۳‌ در تاریخ ۱۷ شهریور و پیرو بخشنامه شماره ۹۵/۲۱۶۱۲۲ مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۰۸ «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.  
در این بخشنامه آمده است که با عنایت به بند (الف) ماده (۳۷) «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۴۰۲ و بند (الف) ماده (۹) «قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال۱۴۰۳، بازنگری «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» از حیث موارد مزبور در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحات انجام شده در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۱ هیأت عالی بانک مرکزی مطرح و تصویب گردید.  
این دستورالعمل که پیش‌تر مشتمل بر (۱۸) ماده و (۴) تبصره در یکهزار و دویست و بیست و سومین جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده بود، با اصلاحاتی در متن در (۱۸) ماده و (۴) تبصره در جلسه فوق‌العاده مورخ ۱۱/۵/۱۴۰۳ هیأت عالی به تصویب رسید.
بانک‌ها موظفند اصلاحیه دستورالعمل مزبور را به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ به تمامی واحدهای آن بانک‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کافی به عمل آورند. ‌

مدیرکل غرب آسیا سازمان توسعه تجارت خبر داد؛
افزایش ۲۱ درصدی صادرات به عراق
  مدیرکل غرب آسیا سازمان توسعه تجارت گفت: طی ۵ ماهه امسال بیش از ۴.۵ میلیارد دلار صادرات به عراق داشته ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال بیانگر رشد ۲۱ درصدی است.
عبدالامیر ربیهاوی مدیرکل غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: عراق همسایه راهبردی و استراتژیک برای کشورمان است. تجارت ایران و عراق سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. در ۵ ماهه امسال نیز تجارت کشور به حدود ۴.۸ رسیده که از این میزان، سهم صادرات بیش از ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: میزان صادرات به عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار بود، ۲۱ درصد افزایش یافته است. امیدواریم در ۶ ماهه دوم بتوانیم رکورد ۱۰ میلیارد دلار را بزنیم.
ربیهاوی درباره کالاهای صادراتی ایران به عراق بیان کرد: مهمترین اقلام صادراتی شامل گاز مایع، مقاطع فولادی، انواع کالاهای پتروشیمی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی می‌شود. بیشترین کالاهای وارداتی از عراق نیز ضایعات آهن آلات و آلومینیوم و بعضی از فرآورده‌های نفتی است.

افزایش تدریجی
نرخ بهره بین بانکی
  براساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته دوم شهریور ماه به ۲۳.۷۱ درصد رسید.به گزارش کائنات، داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته دوم شهریور ماه سال جاری، حاکی از افزایش ۰.۰۱ درصدی است.
براساس این آمار، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته اول شهریور ماه (هفته قبل) به ۲۳.۷ درصد رسیده بود که در قیاس با آمار نرخ بهر بین بانکی در هفته قبل از آن (۳۱ مردادماه) که به محدوده ۲۳.۶۹ درصد رسیده بود، ۰.۰۱ درصد افزایش داشته است و بالاترین سطح از نرخ بهره بین بانکی در سال جاری در پایان هفته گذشته ثبت شده است.
گفتنی است؛ نرخ بهره بین بانکی از تاریخ سوم مرداد ماه به ۲۳.۶۸ رسید و در هفته‌های پس از آن و تا کنون یک روند تدریجی صعودی را طی کرده است و به ترتیب در نرخ‌های ۲۳.۵۷ درصد، ۲۳.۵۹ درصد، ۲۳.۶۱ درصد و ۲۳.۶۹ درصد، ۲۳.۷۰ و ۲۳.۷۱ درصد رسیده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه