روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور - شماره 4665

اعلام زمان مراسم وداع با محمدعلی بهمنی


 مراسم تشییع محمدعلی بهمنی امروز (۱۱ شهریور) در تالار وحدت برگزار می‌شود.
عباس سجادی، شاعر، مدیر فرهنگی و سخنگوی«ستاد تکریم محمدعلی بهمنی» در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که آیین بدرقه‌ محمدعلی بهمنی،  شاعر و ترانه‌سرای  از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه یازدهم شهریورماه از مقابل تالار وحدت(پهنه‌ی رودکی)انجام خواهد شد.
او افزود؛ با توجه به درخواست مکرر انجمن‌های فرهنگی و هنری هرمزگان،اهالی فرهنگ و هنر و مدیران و مسئولان عالی‌رتبه‌ی استان و موافقت خانواده‌ی ایشان پیکر این شاعر و ترانه‌سرای تأثیر گذار که چند دهه در بندرعباس ساکن و بنیانگذار اتفاقات مهم ادبی و هنری در آنجا بوده است در یکی از مراکز فرهنگی آن شهر در آرامگاهی اختصاصی به خاک سپرده خواهد شد.
سجادی با سپاس از حمایت‌های همه جانبه‌ی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی دیگر ارگانها تأکید کرد که زمان و مکان دقیق آیین تدفین استاد در بندرعباس تا ساعاتی دیگر به اطلاع عموم خواهد رسید.
محمدعلی بهمنی متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول بود و شامگاه نهم شهریور در پی عارضه مغزی در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. «باغ لال»، «در بی‌وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «شاعر شنیدنی است»، «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از دفترهای شعر او هستند.

رونمایی از پوستر فیلم؛
رضا عطاران با «قیف» به سینما بازگشت
  پوستر فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان منتشر شد.
با نزدیک شدن به آغاز اکران فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، اولین پوستر این فیلم با طراحی محمد روح‌الامین منتشر شد.
این فیلم کمدی با بازی رضا عطاران، فریده سپاه منصور، گیتی معینی، رضا نیک‌خواه، صدف اسپهبدی، ویدا جوان، تورج نصر، محمود نظر علیان، علی باباجانی، شبنم گودرزی، حسین عابدینی، حمیدرضا دشتی و عباس جمشیدی‌فر ساخته شده است.
«قیف» به سرگروهی پردیس چارسو از صبح پنجشنبه ۱۵ شهریور توسط موسسه پخش خانه فیلم در سینماها اکران می‌شود.
عوامل این فیلم عبارتند از نویسندگان: رضا عطاران، محسن امیریوسفی با تشکر از پویا سعیدی، مشاور کارگردان: احمد بخشی، مجری طرح: کیومرث عباسی نوده، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: میثم مولایی، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، مدیر صدابرداری: عباس رستگار پور، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، طراح چهره پرداری: مسعود علمداری، آرزو کیقبادی، طراح صحنه: امیر ملک پور، محمد شهریاری، طراح لباس: مهتاب تبریزی، فرشته حدادپور، طراح جلوه های میدانی: آرش آقابیگ، طراحی بدلکاری: امیر بدری، مدیر تولید: پرویز کاظم لو، دستیار اول کارگردان: فرشاد ارج، مدیر برنامه‌ریزی: نغمه نظری، منشی صحنه: پوریا کاظمی فرد، روابط عمومی: سعید حسینی، فضای مجازی: معین منصوری‌نژاد، عکاس: آزاده امیرخان، سرمایه‌گذاران: نماوا، علی طاهریان.

رقابت اسکاری آنجلینا جولی و نیکل کیدمن در ونیز
  دو فیلم جدید با بازی آنجلینا جولی و نیکل کیدمن در حالی در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز رونمایی شد که می‌تواند آغازگر رقابت این دو ستاره هالیوودی در جوایز اسکار باشد.
فیلم «ماریا» ساخته جدید پابلو لارین با بازی آنجلینا جولی در نقش ماریا کالاس خواننده سرشناس اپرا مورد تمجید جمعی از منتقدان قرار گرفت و با تشویق هشت دقیقه‌ای تماشاگران در جشنواره ونیز همراه شد، هر چند برخی منتقدان هم علاقه چندانی به این کار نداشتند و این فیلم را خسته‌کننده توصیف کردند.
با این حال، «جادا یوان» در واشنگتن پست نوشت که انجلینا جولی برای بازی در این فیلم تقریباً شانس بالایی برای نامزدی شاخه بهترین بازیگر زن برای جوایز اسکار ۲۰۲۵ دارد.
داستان فیلم «ماریا» درباره اسطوره اپرا ماریا کالاس و هفته‌های پایانی زندگی اوست و بازی آنجلینا جولی پس از سال ها دوری از کانون توجه با بازی در این فیلم در حال بازگشت بزرگ خود به سینما است.
برایان وینر منتقد دیلی میل به فیلم «ماریا» تنها دو ستاره داد، اما از بازی جولی تمجید کرد و کایل بوکانن از نیویورک تایمز نیز عنوان کرد این فیلم می‌تواند بازگشت اسکاری جولی باشد.
آنجلینا جولی در سال ۲۰۰۰ برای فیلم «دختر، از هم گسیخته» برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و در سال ۲۰۰۹ برای فیلم «بچه جایگزین» نامزد بهترین بازیگر زن شد.
از سویی دیگر، فیلم «بیبی‌گرل» ساخته هالینا رین نیز با بازی نیکل کیدمن با رونمایی در بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز، توجهات زیادی را به خود جلب کرد و تماشاگران با تشویق بیش از ۶ دقیقه‌ای از این فیلم استقبال کردند، گرچه تشویق طولانی مدت در جشنواره های ونیز و کن به نوعی ادای احترام به سازندگان فیلم محسوب می‌شود و نمی‌توان بر این اساس فیلمی را از نطر کیفی ارزیابی کرد.
در فیلم «بیبی‌گرل»، کیدمن نقش یک مدیر اجرایی قدرتمند را بازی می‌کند که با شروع یک رابطه رسواگرانه با کارآموز بسیار جوان‌ترش با بازی هریس دیکینسون، کار و خانواده‌اش را به خطر می‌اندازد.
واکنش‌های اولیه منتقدان در ونیز درباره نقش‌آفرینی کیدمن بسیار مثبت است و این فیلم ظرفیت پنجمین نامزدی اسکار را برای این بازیگر استرالیایی دارد.
نیکلاس باربر منتقد بی‌بی‌سی گفت کیدمن «شجاعانه‌ترین و بهترین عملکرد خود را در چندین سال اخیر در این فیلم ارائه می‌کند» در حالی که ایندی‌وایر نقش‌آفرینی او را بی پروا توصیف کرد.
کیدمن در سال ۲۰۰۲ برای فیلم «ساعت‌ها» برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد و آخرین بار در سال ۲۰۲۲ برای فیلم «ریکاردو بودن» به نویسندگی و کارگردانی آرون سورکین نامزد دریافت این جایزه شد.
هشتاد و یکمین دوره ونیز، به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار می‌شود.

رجعت تلویزیون به سریال‌های نوستالژیک ژاپنی؛
هانیکو در پی اوشین پخش می‌شود
  تلویزیون که مدتی است اقدام به پخش سریال‌های آسیای شرقی کرده است این بار بعد از پخش سریال قدیمی «سال‌های دور از خانه»، سریال «افسانه خورشید و ماه» و «داستان زندگی» را روی آنتن می‌برد.
دهه ۶۰ در ایران، دهه رونق فیلم‌ها و سریال‌های ژاپنی بود. تلویزیون بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی معروف ساخت ژاپن را خریداری و پخش کرد. در این بین، دو سریال به نام‌های «سال‌های دور از خانه» با نام اصلی «اوشین» و «داستان زندگی» با عنوان اصلی «هانیکو»، بیش از دیگر مجموعه‌ها، مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کردند و به یکی از نوستالژیک‌ترین سریال‌های آن دوران تبدیل شدند.
شبکه تماشا که اقدام به پخش «سال‌های دور از خانه» کرده بود خاطرات مخاطبان دهه ۶۰ را که این سریال‌ها را می‌دیدند زنده کرد. این شبکه حالا بعد از این سریال، مجموعه تلویزیونی «افسانه خورشید و ماه» را هر شب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می برد.
شبکه تماشا اعلام کرده است طبق نظرسنجی انجام شده برای انتخاب جایگزین سریال‌های شرقی، از میان مجموعه‌های تلویزیونی اعلام شده، سریال «افسانه خورشید و ماه» با اخذ ۲۶ هزار رای حائز ۴۹ درصد آرا و رتبه اول نظرسنجی شده است.
مجموعه تلویزیونی «افسانه خورشید و ماه» جایگزین سال‌های دور از خانه شده است و هر شب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود.
این مجموعه در ژانر خانوادگی ـ تاریخی داستان یک پادشاه و خانواده اش را دربرمی‌گیرد که برای حفظ امپراتوری تلاش می‌کنند و مضمون آن هم به احقاق حق  و عدم تغییر سرنوشت ازلی انسان ها برمی گردد.  
این سریال به کارگردانی کیم دو هون و  لی سونگ جون  است که کیم سو هوآن، هان گا این، جونگ وو، کیم مین سئو و کیم یو جونگ در آن نقش آفرینی می کنند.
سریال «افسانه خورشید و ماه» هر شب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه از شبکه تماشا پخش می‌شود و ساعات ۱۲:۳۰، ۶:۳۰، ۰۰:۳۰ بازپخش می‌شود.
همچنین سریال «داستان زندگی» نیز با اخذ ۲۰ هزار رای حائز ۳۸ درصد از آرا شد و در رتبه دوم نظرسنجی قرار گرفت که پس از مجموعه تلویزیونی «افسانه خورشید و ماه» پخش خواهد شد.
«داستان زندگی» هم با نام اصلی هانیکو از مجموعه سریال‌های صبحگاهی شبکه ان اچ کی ژاپن با محوریت زنان است که در سال ۱۹۸۶ و در ۱۵۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای از همین شبکه پخش شده است. این مجموعه، ژاپنِ در حال گذار از سنت به مدرنیته دوران میجی و تایشو را به تصویر می‌کشد و داستان دختری به نام رین (هانیکو) را روایت می‌کند که با تشویق استاد و سرسختی خودش موفق به ادامه تحصیل شده و به‌عنوان اولین خبرنگار زن ژاپنی به استخدام یکی از روزنامه‌های آن دوران درمی‌آید. این سریال در ایران و با نام «داستان زندگی» برای اولین‌بار از شبکه دو سیما پخش شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه