روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور - شماره 4665

ونزوئلا در خاموشی فرو رفت


 با قطع برق در کاراکاس و ایالت‌های متعدد، ونزوئلا در خاموشی فرو رفت که دولت این کشور آن را به دلیل خرابکاری مخالفان خواند.
دولت ونزوئلا اعلام کرد برق به تدریج، وصل خواهد شد. دولت ونزوئلا، مخالفان را به خرابکاری در کل شبکه برق کشور متهم کرد که بزرگترین پایانه نفتی را آفلاین کرد. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که خرابکاری، کار مخالفان دولت بوده است.
دیوسدادو کابِیو، وزیر کشور ونزوئلا در تلویزیون دولتی اعلام کرد اگرچه برق هنوز احیا نشده اما به زودی، برخواهد گشت.قطعی برق در پایانه سن خوزه که بزرگترین پایانه نفتی ونزوئلا است، باعث مختل شدن بارگیری و تخلیه سوخت توسط کشتی‌ها شد. حدود ۷۰ درصد از صادرات نفت ونزوئلا که عمدتا به چین، روسیه و شرکت‌های اِنی و رپسول تحویل داده می‌شود، از طریق این پایانه انجام می‌شود.
این خاموشی همچنین فعالیت پالایشگاه «ال پالیتو» و مقر شرکت نفتی دولتی ونزوئلا را در کاراکاس، دچار وقفه کرد.نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، پس از انتخابات ژوئیه، قدرت را حفظ کرده است در حالی که مخالفان نتیجه انتخابات را قبول ندارند. ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، در یک دوره ناآرامی‌های سیاسی، مدام با قطعی برق روبرو بود که دولت تقریبا همیشه تقصیر آن را به گردن مخالفان خود می‌انداخت اما کارشناسان انرژی آن را نتیجه آتش سوزی‌های برقی که به خطوط انتقال آسیب می‌رساند و نگهداری ضعیف زیرساخت‌های برق آبی کشور می‌دانستند.
این خاموشی چند روز پس از آن اتفاق افتاد که نیکلاس مادورو، اعلام کرد تغییراتی در مدیریت ارشد شرکت نفتی دولتی PDVSA و وزارت نفت، صورت خواهد داد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، ونزوئلا، یکی از پنج کشور تولیدکننده نفت موسس اوپک و صاحب بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان است. صنعت نفت ونزوئلا از آن زمان، تحت تاثیر سوءمدیریت، عدم سرمایه‌گذاری، فساد، بی ثباتی سیاسی و تحریم‌های آمریکا، به شدت رنجور شده است.

قیمت گریدهای نفتی خزر افزایش یافت
  قیمت گریدهای نفتی دریای خزر در بازار مدیترانه، در پی تعلیق تولید نفت لیبی و جستجوی معامله‌گران برای منابع جایگزین، افزایش یافت.
محاصره میادین نفتی لیبی، هفته گذشته در پی اختلاف بین مقامات شرق و غرب این کشور بر سر ریاست بانک مرکزی، آغاز شد. فقدان عرضه نفت لیبی، از قیمت گریدهای نفتی خزر که کیفیت مشابهی دارند، پشتیبانی کرده است.
به گفته معامله‌گران، تخفیف گرید نفتی «قزاق سی پی سی» در برابر نفت برنت، به کمتر از ۳۰ سنت در هر بشکه رسید. این گرید نفتی معمولا با تخفیف بالاتری نسبت به نفت برنت معامله می‌شود و این اختلاف قیمت در اوایل اوت، به حدود دو دلار در هر بشکه رسیده بود.
دو معامله‌گر به رویترز گفتند: چندین پیشنهاد برای محموله‌های نفت «سی پی سی» با قیمت بالاتر از نفت برنت وجود دارد اما هنوز قراردادی در این سطح، شنیده نشده است.
نرخ پریمیوم نفت آذری «بی تی اس» بالای چهار دلار در هر بشکه ماند و از حدود ۲ دلار در ابتدای ماه، به سمت چهار دلار و ۵۰ سنت پیش می‌رود.
گرید نفتی «سی پی سی» به طور عمده توسط تولیدکنندگان نفت قزاقستانی تولید می‌شود و در بندر یوژنایا اوزریوکای روسیه در دریای سیاه، بارگیری می‌شود.
نفت آذری «بی تی اس» عمدتا از میادین نفت جمهوری آذربایجان ارسال می‌شود و از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان بارگیری می‌شود.
بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمت «سی پی سی» پشتیبانی کرده، دورنمای صادرات کمتر این گرید در طول ماه‌های پاییز به دلیل تعمیرات برنامه‌ریزی شده در میدان نفتی کاشاگان است. به گفته سه منبع آگاه، صادرات «سی پی سی» در سپتامبر، به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید اما ممکن است در اکتبر کاهش یابد.

شمار دکل‌های حفاری آمریکا بار دیگر کاهش یافت
 شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز از کاهش تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی شرکت‌های حفاری آمریکا برای سومین هفته پیاپی خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، شرکت بیکرهیوز در گزارشی اعلام کرد تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز طبیعی شرکت‌های انرژی آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ اوت برای نخستین بار از اواخر ماه ژوئن تاکنون برای سومین هفته پیاپی کاهش یافت.
براساس گزارش این شرکت، تعداد دکل‌های نفت و گاز که نشانه‌ اولیه تولید در آینده به‌ شمار می‌رود، در هفته منتهی به ۳۰ اوت با دو عدد کاهش به ۵۸۳ دستگاه رسید.
به‌ گفته بیکرهیوز، مجموع تعداد دکل‌ها همچنان ۴۸ دستگاه یا ۸درصد کمتر از مدت‌ مشابه پارسال است. شمار دکل‌های نفتی آمریکا در هفته یادشده بدون تغییر ۴۸۳ دستگاه بود، درحالی‌که تعداد دکل‌های گازی این کشور با کاهش دو عدد به ۹۵ دستگاه رسید.
براساس این گزارش، مجموع دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا پس از افزایش هشت‌عددی در ماه ژوئیه، ۶ عدد در ماه اوت کاهش یافت.
شمار دکل‌های حفاری نفتی در ماه اوت یک عدد افزایش یافت، درحالی‌که تعداد دکل‌های حفاری گاز در این ماه با کاهش ۶عددی همراه بود.
شرکت‌های حفاری تعداد دکل‌های فعال خود را در میدان مارسلوس، بزرگ‌ترین حوضه تولید گاز آمریکا که در ایالت‌های پنسیلوانیا، اوهایو و ویرجینیای غربی قرار دارد، با دو عدد کاهش درمجموع به ۲۳ دستگاه رساندند که پایین‌ترین تعداد از اوت ۲۰۱۶ تاکنون است. در همین حال، مجموع شمار دکل‌های حفاری فعال در ایالت پنسیلوانیا با سه عدد کاهش به ۱۸ دستگاه رسید که پایین‌ترین تعداد از دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون است.
شمار دکل‌های نفت و گاز آمریکا پس از افزایش ۳۳درصدی در سال ۲۰۲۲ و ۶۷درصدی در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. کاهش قیمت‌ نفت و گاز و افزایش هزینه‌های نیروی کار و تجهیزات به‌دلیل بالارفتن تورم و تمرکز بیشتر شرکت‌ها بر پرداخت بدهی و افزایش بازگشت سرمایه سهام‌داران به‌جای بالابردن تولید، از عوامل کاهش تعداد دکل‌ها به‌ شمار می‌رود.
قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا پس از کاهش حدود ۱۱درصدی در سال ۲۰۲۳، تاکنون حدود ۳درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش داشته است. قیمت ‌معامله‌های آتی گاز آمریکا هم پس از افت ۴۴درصدی در سال ۲۰۲۳، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۱۶درصد کاهش داشته است.
با وجود اینکه قیمت‌های نفت از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش داشته است، اما افت قیمت معامله‌های آتی گاز برای دومین سال پیاپی شرکت‌های حفاری را مجبور کرده است تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در سال ۲۰۲۴ کاهش دهند. پیش‌بینی می‌شد کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، تولید گاز را در سال ۲۰۲۴ برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰ تاکنون کاهش دهد.
براساس داده‌های شرکت خدمات مالی تی‌دی کوئن، ۲۶ شرکت مستقل فعال در زمینه اکتشاف و تولید از کاهش ۲درصدی سرمایه‌گذاری‎های خود در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ خبر دادند.
میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳، ۲۷درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب با رشد ۴۰ و ۴درصدی همراه بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه