جامعه
وزیر آموزش و پرورش گفت: پیوستهای پژوهشی، مبنا و سرلوحه سیاستگذاریها و برنامهریزیها در معاونت مدارس و مراکز مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی باشد. علیرضا کاظمی در نشست شورای نظارت راهبردی مدارس غیردولتی با اشاره به سهم نظارت در بهبود عملکرد مدارس غیردولتی بیان کرد: نظارت باید در چند بخش راهبردی انجام شود. در استانها باید شاخصها تعریف و ارزیابی شود زیرا با ارزیابی میتوان در مسیر درست قرار گرفت. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخش دیگر نظارت، رویکرد اجرایی است که مربوط به رعایت استانداردها، آییننامهها و دستور العملهاست. وی به ایجاد سامانهای دقیق برای پایش و نظارت بر مدارس غیردولتی اشاره کرد و افزود: انجام موارد فوق سبب میشود از کیفیت بالاتری در مدارس غیردولتی برخوردار شویم. کاظمی با اشاره به برخی رویکردهای این معاونت بیان کرد: با توجه به زحمات ارزندهای که همکاران در این معاونت انجام میدهند اما گاهی ثبتنامها در این مدارس سخت انجام میشود که باید این مسیر را تسهیل کرد و موانع برداشته شود. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید جهت گیریهای کلان در مسیر مدارس غیردولتی روشن شود، افزود: بهتر است مدل توسعه این مدارس مشخص شود و اگر بناست رویکرد انقباضی باشد باید پیش از آن کار پژوهشی انجام شود. یعنی با هر سیاستی که در پیش میگیریم پیوست پژوهشی آن هم وجود داشته باشد. کاظمی افزود: در این زمینه باید به دور از سلیقهگرایی و سیاستزدگی عمل کرد و بر اساس تکالیف قانونی تمامی امور پایه ریزی و انجام شود. به گفته وی؛ توصیه میکنم در این مسیر؛ نقشه منسجم ذهنی و مبتنی بر پژوهشهای علمی برنامهریزی شود. کاظمی با اشاره به پرهیز از دوقطبیسازی و پیشگیری از افت مدارس غیردولتی تاکید کرد: برای تمامی ماموریتهای این حوزه، نقشه راهی طراحی شود و پس از آن با اولویت بندی، مسیر کیفیت بخشی را در پیش بگیریم. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تلاش ما باید بر تدوین سیاستگذاری و اجرای به موقع و در مسیر درست با رویکرد هوشمندسازی باشد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، گفتنی است در ابتدای نشست، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با ارائه گزارشی به عملکرد این معاونت پرداخت.