روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور - شماره 4665

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

عراقچی زبان بین الملل را به خوبی می شناسد


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: تجربه های گران سنگ آقای عراقچی در مذاکرات برجام به این معناست که وی می تواند میز مذاکره را به خوبی هدایت کند.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با کائنات درخصوص راهبردهای سیاست خارجی دولت چهاردهم ناظر بر سیاست های اعلامی وزیر امور خارجه گفت: خوشبختانه در انتخاب وزیر خارجه دولت چهاردهم دقت عمل قابل توجهی صورت گرفته چرا که آقای عباس عراقچی از جمله شخصیت های سیاسی با تجربه به شمار می روند که در عرصه های مختلف فعالیتهای درخور و ارزنده ای داشته اند.
وی دراین باره بیان داشت: وزیر خارجه دولت چهاردهم، مدیری است که در تجربه های میدان و سیاست خارجی بسیار مجرب است. خوشبختانه آقای عراقچی زبان بین المللی را به خوبی می شناسد لذا می تواند در عرصه مذاکرات و تعامل با کشورهای منطقه وجهان دستاوردهای قابل قبول و برجسته ای ارائه دهد.
حسن هانی زاده یادآور شد: تجربه های گران سنگ آقای عراقچی در مذاکرات برجام به این معناست که وی می تواند میز مذاکره را به خوبی هدایت کند چرا که دیدگاه های طرف غربی را به خوبی می شناسد لذا می تواند راهبردهایی برای بُرد در عرصه توافقات و دیپلماسی کسب کند.
وی در ادامه گفت و گو تصریح نمود: بی تردید توافق مجدد با آمریکا و کشورهای غربی و انعقاد قرارداد توافقی دیگری یا تداوم قرار داد برجام وابسته به حُسن نیت طرف غربی از جمله آمریکا و اروپاست.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: متاسفانه ظرف های اروپایی ثابت کردند بدون اراده آمریکا نمی توانند تصمیمات لازم را در خصوص سیاست خارجی و تعاملات خود با ایران اتخاذ کنند، آنها همچنان ادامه دهنده راه آمریکا هستند، به این خاطر برجام به سرانجام نمی رسد و مذاکرات در مسیر اصلی و درست خود قرار نمی گیرد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: در این موضوع تردیدی نیست که کشورهای اروپایی باید سیاست خود را از آمریکا جدا کنند و به صورت مستقل عمل کنند.
حسن هانی زاده معتقد است: برجام توافقی بین المللی است که بعد از چندین سال مذاکره بین ایران و طرف غربی منعقد شد، لذا لازم است کشورهای اروپایی تعامل سازنده ای با ایران داشته باشند. متاسفانه در طی سال های گذشته تروئیکای اروپایی همواره ثابت کرده اند برطبق اراده آمریکا عمل می کنند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورتی که کشورهای اروپایی همچنان زیر چتر آمریکا باشند و آمریکا نیز دست از خصومت علیه ایران برندارد، مذاکرات بین ایران وکشورهای اروپایی دشوار است.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاسی مقدمات دست یابی به توافق بین ایران و کشورهای غربی را عنوان کرد و گفت: به هر حال دست یابی به توافق بین ایران وکشورهای غربی وابسته به رعایت مولفه هایی است که در بعد داخلی و خارجی حائز اهمیت است.
وی در این باره افزود: اگر در داخل به اجماع و وحدت ملی برسیم و همچنان سیاست پرهیز از تنش های منطقه ای و ایجاد وفاق داخلی و همکاری با کشورهای منطقه را در دستور کار قرار دهیم قطع به یقین ایران با اقتدار لازم می تواند پای میز مذاکره با کشورهای غربی بنشیند بنابراین اینجا اروپا دراین خصوص باید استقلال تصمیم گیری خود را به میدان عمل بیاورد و در رابطه با اجرای مفاد برجام عادلانه مذاکره کند و پای کار بیاید تا کلید توسعه روابط و پرهیز از تنش آفرینی زده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه