روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور - شماره 4664

بهسازی شبکه برق ۱۸۰۰ روستا در کشور


  عملکرد برق روستایی توانیر حاکی است با اجرای طرح بهارستان و بهسازی شبکه برق ۱۸۰۰ روستا در سال جاری،مجموع شبکه‌های بهسازی شده روستایی تا پایان مرداد امسال به ۱۸۶۰۰ روستا رسید.
بر اساس عملکرد برق رسانی روستایی کشور، عملیات بهسازی شبکه توزیع برق روستایی تحت عنوان طرح بهارستان طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در ۱۶هزارو ۸۰۰ روستای کشور اجرا شد که با احتساب بهسازی شبکه برق در ۱۸۰۰ روستا از ابتدای امسال تاکنون کار بهینه‌سازی شبکه در ۱۸ هزار و ۶۰۰ روستا به انجام رسیده است.
بر پایه این گزارش عملیات بهسازی شبکه برق روستایی در سال ۱۴۰۰ در ۷۳۰۰ روستا، ۱۴۰۱ در ۷ هزار روستا، ۱۴۰۲ در ۲۵۰۰ روستا و از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه در ۱۸۰۰ روستا اجرا شد که مطابق برنامه‌ریزی تا پایان ۱۴۰۳ به ۵ هزار روستا افزایش می یابد.
بنا بر این گزارش در جریان اجرای این طرح در بیش از ۱۸ هزار روستای کشور، ضمن تامین انشعاب برق برای ۴۰۰ هزار متقاضی جدید در روستاها، جابه‌جایی و مقاوم‌سازی ۱۷۷ هزار پایه برق، تقویت شبکه و رفع ضعف ولتاژ مشترکان روستایی با نصب ۶۸۰۰ ترانسفورماتور، اصلاح و رفع فرسودگی ۲۶ هزار کیلومتر شبکه و ۱۶۲ هزار عدد روشنایی معابر به همراه بهسازی شبکه برق فوق توزیع روستایی به انجام رسید.

چشم طمع قطر به پالایشگاه روسی در آلمان
  غول گازی قطر ظاهرا سرگرم مذاکره برای خرید سهم شرکت روس‌نفت روسیه در پالایشگاه «پی سی کی شودت» است که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحت کنترل برلین قرار گرفت.
شودت، چهارمین پالایشگاه بزرگ نفت در آلمان است که ۵۴ درصد آن متعلق به شرکت دولتی روس‌نفت روسیه است و نفت خود را از طریق خط لوله دروژبا از روسیه دریافت می‌کند، پالایشگاه شودت، ۹۰ درصد از سوخت مورد نیاز شهر برلین را تامین می کند.
طبق گزارش رویترز، شرایط قیمومیت در ۱۰ سپتامبر منقضی می‌شود و در حالی که برلین تا حد زیادی این دارایی‌ها را کنترل می‌کند، گفته می‌شود که روس‌نفت تا حدودی بر فروش سهام خود در پالایشگاه کنترل دارد. با پایان یافتن مدت این قیمومیت که یا باید فسخ یا تمدید شود، دولت آلمان به احتمال زیاد مایل است تا قبل از این تاریخ، قراردادی را برای سهام ۵۴.۱۷ درصدی شرکت دولتی روس‌نفت که طبق اعلام رسانه های روسی، حدود هفت میلیارد دلار ارزش دارد، مشاهده کند. شرکت شل که مالک باقی مانده این پالایشگاه است، در دسامبر اعلام کرد سهم خود را به گروه بریتانیایی پراکس خواهد فروخت.
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: قطر، جدیدترین خریدار این پالایشگاه است و هیاتی در هفته های اخیر، به برلین سفر کرده است. منابع آگاه همچنین اظهار کردند که دولت آلمان، موافق قرارداد با قطر خواهد بود و توپ در زمین روس‌نفت است.
صندوق سرمایه دولتی قطر، ۱۹ درصد سهم در روس‌نفت دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، منابع دولتی آلمان در فوریه، به رویترز گفتند: برلین سرگرم بررسی ملی‌سازی دارایی‌های روس‌نفت از جمله سهمش در پالایشگاه شودت است، ملی‌سازی گزینه اصلی نیست، اما در صورت عدم توافق می‌تواند دوباره روی میز قرار گیرد.

نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد؛
نفت و گاز نیازمند سیاست‌های
 افزایش تولید و بهره‌وری
  نماینده سابق ایران در اوپک گفت: صنعت نفت و گاز نیازمند اجرای سیاست‌های افزایش تولید و بهره‌وری است و باید در دولت چهاردهم به این دو مهم به صورت ویژه توجه شود.
محمد خطیبی با بیان اینکه دولت و وزارت نفت در دولت جدید باید بیشتر در حوزه مسائل مربوط به بالاست و افزایش تولید نقش داشته باشد، اظهار کرد: برای این موضوع لازم است نگرش جدی شکل بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم چندان توجه جدی به بحث تولید نشد و شاهد کاهش تولید بودیم گفت: در دولت سیزدهم هرچند میزان صادرات افزایش یافت اما در حوزه تولید اتفاق چندانی رقم نخورد.
نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه نتوانستیم میزان تولید را به قبل از تحریم‌ها برسانیم، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در شرایط فعلی باید افزایش تولید باشد و یک نگرش ویژه‌ای در این حوزه ایجاد شود چراکه در هر دو بخش نفت و گاز نیازمند افزایش تولید هستیم.
خطیبی با بیان اینکه این موضوع می‌طلبد که نگرش جدی به کار گرفته شود، افزود: برای افزایش تولید مهم‌ترین مساله سرمایه‌گذاری است، یعنی باید به دنبال جذب سرمایه باشیم و با بکارگیری از نیروهای متخصص شرایط را بهبود ببخشیم.
وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری، نیروی متخصص و خرید تجهیزات مورد نیاز، تاکید کرد: برخی از میادین توسعه نیافته هستند که باید توسعه پیدا کنند و تا زمانی که این مهم محقق نشود، نمی‌توانیم افزایش تولید را رقم بزنیم و به همین دلیل مهم‌ترین مساله در بخش بالادستی بحث افزایش تولید است.
او افزود: در حوزه پایین دست متاسفانه میزان تولید کاهش پیدا کرده است. زمانی صادرکننده فراورده‌های نفتی بودیم اما واردکننده هستیم؛ دو سیاست وجود دارد، یکی بحث افزایش تولید است، باید فراورده بیشتری تولید کنیم که لازمه آن ساخت پالایشگاه بیشتر است. وی با بیان اینکه باید روی بهینه سازی مصرف اقدامات اساسی انجام شود، تاکید کرد: مصرف در ایران غیر بهینه است لذا باید در حوزه بهینه‌سازی مصرف کار جدی صورت بگیرد تا میزان مصرف منطقی شود.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: توجه جدی باید به پرسنل نفت وجود داشته باشد، پرسنل انگیزه کافی ندارند، باید گشایش‌هایی حاصل شود تا کار به‌ صورت جدی انجام شود. موضوع نیروی انسانی جدی است و باید نگرش خاصی به این بخش وجود داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب:
پرشدگی سدهای کشور به ۵۱ درصد رسید
  سخنگوی صنعت آب میزان پرشدگی سدهای کشور را ۵۱ درصد عنوان کرد و گفت: با تمرکز بر مدیریت مصارف، این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد و در مقایسه با مقدار متوسط ۵ ساله ۶ درصد افزایش داشته است.
فیروز قاسم‌زاده در ارتباط با وضعیت ذخائر آبی کشور گفت: علیرغم سال نرمال بارشی، ورودی سدها نسبت به متوسط ۵ ساله دارای کاهش ۱۴ درصدی بوده است. با توجه به اینکه بر اساس مدل‌های اقلیمی، شانس وقوع شرایط زیرنرمال از نظر نزولات جوی و نیز گرمای بالای نرمال در پاییز پیش رو بالا است؛لذا مدیریت مصرف آب برای کاهش فشار به منابع آبی امری اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه که تا پایان سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کمتر از یک ماه مانده و این در حالی است که بارش کشور ۲ درصد بیشتر از نرمال و ۱۹ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، خاطر نشان کرد: اما با توجه به تداوم سال‌های خشک در ۳ سال آبی گذشته، آورد رودخانه‌ها جبران نشد؛ به طوری که به عنوان یک شاخص، ورودی به مخازن سدها علیرغم رشد ۶ درصدی نسب به سال گذشته، نسبت به متوسط ۵ ساله با کاهش ۱۴ درصدی روبرو بوده است.
سخنگوی صنعت آب، میزان پرشدگی سدهای کشور را ۵۱ درصد عنوان کرد و افزود: با تمرکز بر مدیریت مصارف، این میزان در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی و در مقایسه با مقدار متوسط ۵ ساله با افزایش ۶ درصدی همراه است.
قاسم‌زاده با بیان اینکه در سال آبی جاری، بر اساس شبکه مبنای باران سنجی وزارت نیرو، به دلیل بارش متفاوت در مناطق مختلف کشور، تغییرات استان‌ها نسبت به نرمال در دامنه ۱۷ درصد کاهش تا ۵۲ درصد رشد متغیر بوده است، تاکید کرد: استان‌های بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، قزوین، فارس و سمنان با بیشترین کاهش بارش در شرایط زیرنرمال قرار داشته‌اند. وی ادامه داد: به طور کلی بارش‌های ۱۷ استان بالای نرمال بوده که استان‌هایی چون یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام، آذربایجان غربی بالای ۲۰ درصد رشد داشته‌اند.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه همین امر باعث شده است درصد پرشدگی مخازن سدها نیز در استان‌های مختلف متفاوت باشد، تصریح کرد: به طور مثال سدهای تهران دارای ۳۰ درصد پرشدگی هستند که نسبت به متوسط ۵ ساله با کاهش ۱۹ درصدی مواجه هستند. در چنین شرایطی توجه به امر مدیریت مصرف ضروری است تا از این طریق بتوان اثرات کاهش منابع آبی و بارشهای زیرنرمال احتمالی در پاییز پیش رو را جبران کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه