روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور - شماره 4663

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کاءنات

دولت چهاردهم به دنبال رفع اصطکاک از مسائل داخلی و خارجی است

 کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و منطقه گفت: نباید گمان کنیم نزدیک شدن میدان و دیپلماسی به معنای تشدید بحران در حوزه های یاد شده است، بلکه این حوزه ها فعال تر و پویا تر از قبل در راستای تنش زدایی و حل مشکلات مورد توجه قرار می گیرند.
حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص اهم برنامه های سیاست خارجی با سکانداری عباس عراقچی به ما گفت: راهبردهای سیاست خارجی و برنامه دولت چهاردهم برای پیشبرد سیاست خارجی خود در تعامل با کشورهای دنیا  طی روزهای گذشته به صورت صریح و آشکار توسط وزیر امور خارجه آقای دکتر عراقچی بیان شده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه آقای عراقچی در عرصه سیاست خارجی و حضور مستمر و مثمرثمری که در میادین مختلف و عرصه های گوناگون سیاست خارجی طی سال های گذشته داشته اند، وزیر خارجه در همراهی با مجموعه دولت می تواند کمک شایان توجهی به توفیق شعار وفاق ملی با ابزارهایی که در عرصه سیاست خارجی دارد، به عمل آورد.
حسن لاسجردی معتقد است: یکی از مولفه های وفاق ملی که دولت چهاردهم بر آن بسیار مانور داد باز کردن فضا برای توسعه تعاملات با کشورهای مختلف از جمله همسایگان، کشورهای منطقه و فرامنطقه است؛ تحقق این رویکرد نیازمند حضور فعالی در عرصه سیاست خارجی است که آقای عراقچی می تواند سکاندار خوبی برای این عرصه باشد.
وی دراین باره معتقد است: دوگانه سازی هایی که در طی سال های گذشته متاسفانه در جامعه صورت داده شده جز اصطکاک و کاهش توان ملی نتیجه ای نداشته است؛ لذا دولت چهاردهم در تلاش است در حوزه های مختلف اعم از داخلی یا خارجی اصطکاک و چالش را رفع کند و به جای آن همکاری، همراهی و همگرایی را جایگزین کند تا ثمرات داخلی و خارجی چنین رویکردی در عرصه های اقتصادی و معیشت مردم نمایان شود. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: نباید فراموش کنیم چالش میدان و دیپلماسی از جمله چالش هایی است که در دولتهای مختلف پیگیری شده چرا که نیاز به جامع سازی و ارتباط دادن این دو مقوله با هم است.
وی تصریح نمود: با توجه به مجموعه توانی که در منطقه داریم و برنامه ای که دولت برای نزدیک کردن این دو به هم دارد می توان راهبردهای خوبی برای تحقق اهداف تعریف شده درمیدان و دیپلماسی اتخاذ کرد؛ هر چند نباید گمان کنیم نزدیک شدن میدان و دیپلماسی به معنای تشدید بحران در حوزه های یاد شده است، بلکه این حوزه ها فعال تر و پویا تر از قبل در راستای تنش زدایی و حل مشکلات مورد توجه قرار می گیرند.
حسن لاسجردی گفت: خوشبختانه توان بسیار مناسبی در مسائل منطقه ای داریم؛ لذا باید از ابزارهای موجود و لوازمی که در دسترس است برای تحقق اهدافمان استفاده کنیم، تا در وقت مناسب مباحث مرتبط با منطقه را براساس سیاست گذار ی های اعمال شده اجرا کنیم.
وی افزود: قطع به یقین با سیاست اعلامی دولت چهاردهم، حتما میدان در خدمت دیپلماسی خواهد بود و بالعکس هر کجا دیپلماسی نیاز به چانه زنی و رایزنی برای بحث میدان داشت در دستور کار قرار می گیرد و کمک کننده خواهد بود، پس اصل موضوع ایجاد توازن و استفاده از دیپلماسی و میدان بسیار مهم و مثبت است.
حسن لاسجردی در پایان گفت و گو تصریح نمود: با توجه به افق اعلامی سیاست خارجی دولت چهاردهم بحث دوگانه میدان و دیپلماسی در مسائل منطقه ای بسیار موثر واقع می شود به طوری که به زودی شاهد نقش مثبت و سازنده ای در تحقق وفاق داخلی و توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه و بخش منطقه ای و فرامنطقه ای خواهیم بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه