روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۵ شهريور - شماره 4661

دستاوردهای اربعین

  مینا فیوضی- انسان می تواند همه صفات و کمالات الهی را به دست آورد تا به مقام قرب الهی و جانشینی خدا در زمین برسد. پیام آوران الهی آمده اند تا زمینه های این جانشینی را در وجود انسان فراهم آورند. بی تردید اگر انسان بر اساس فرهنگ الهی تربیت نشود، در همان مرتبه حیوانی باقی خواهد ماند.
باید گفت بشر برای تکامل باید با تمام فرهنگ ها در تعامل باشد.دین اسلام بر اساس نخستین آیات نازل شده بر دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت، یعنی کسب علم و دانش از یک سو و تعالی روح و کمال انسانی {عَلَّمَ الْأَنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ} (علق: 5) از سوی دیگر تأکید می کند که هر دو از عناصر اصلی فرهنگ سازی هستند.
یکی از اهداف مهم دین و بعثت انبیا: فرهنگ سازی و احیای ارزش های انسانی است. دین اسلام نیز در احکام عبادی، اجتماعی و سیاسی خود، در پی احیای فرهنگ انسان ها با کمک آئین هاست.
آئین ها و برنامه های دینی از ابتدای خلقت بشر، در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها مؤثر بوده اند. تا آنجا که فیلسوفان دین، متکلمان، روانشناسان، جامعه شناسان دین، مردم شناسان، تاریخ پژوهان و نظریه پردازان علوم ارتباطات می کوشند تا از نگاه خود خواستگاه این آئین ها، مفاهیم نهفته در آن گفتارها و طرز برگزاری آنها را با دقت بررسی کنند (اریک دبلیو رودنبولر، ۱۳۸۷، ص35).
در این میان برخی مراسم دینی مانند اربعین جنبه آئینی دارند و هویت و فرهنگ جامعه را در طول زمان حفظ می کنند و می توانند فرهنگ نسل های آینده را کنترل کنند.
امروزه بالاترین هدف هر کشوری توسعه فرهنگ است و برای پیشرفت باید هدفی متعالی داشت. بنابراین دغدغه متفکران یک جامعه بالا بردن فرهنگ جامعه و درنتیجه میزان باور مردم به ارزش هاست.
تجمع اربعین می تواند مباحث اخلاقی شیعه را به دنیا صادر کند. این سرمایه بزرگ مکتب شیعی در ارتقاء فرهنگ جهانی بسیار مؤثر است. همان گونه که مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند:
امروزه اربعین تنها یک راهپیمایی معنوی و یا صرفا زیارت جمعی حسین بن علی علیه السلام نیست، بلکه مدلی متفاوت از نظام مناسبات انسانی در مقابل الگوی سکولار و دنیوی شده غربی است. این تجربه،تجربه‌ای در حال ترقی و پیشرفت است که بر منابع دینی و سنن بومی ساخته شده است و از فرهنگ مدرن غرب هیچ رنگ و بویی نگرفته است. به عبارتی اربعین یک پدیده کاملا انسانی و اسلامی است نه یک پدیده تمدنی به معنای غربی آن، بلکه ظهور یک امت نوین اسلامی است که مدل نظام مند آن را می‌توان برای بشر امروز تبیین و آن را در ویترین جوامع انسانی برجسته کرده و بر آن محاجه کرد.
همچنین جریان اربعین به عنوان عظیم‌ترین گردهمایی عالم تشیع در بردارنده فرصت‌های متعددی برای به نمایش گذاشتن تمدن نوین اسلامی و تمرین نحوه دستیابی به این هدف والا است که ممکن است چالش‌های متفاوتی جریان اربعین را از حصول به این هدف غایی دور نماید.
اربعین فرهنگی مهاجم است، یعنی فرهنگی است که به سرعت اطراف خودش را هم سنخ خودش می‌کند. یعنی جریان اربعین به خاموشی، بی حالی،بی تحرکی حاکم شده بر زندگی یک مسلمان و شیعه نیز حمله می‌کند. پس فرهنگ اربعین نه فقط به فرهنگ مادی و غیر الهی غرب، بلکه به فرهنگ دینی و اسلامی که در حد شعار و مفهوم باقی مانده نیز هجوم می‌برد و آن را تصحیح می‌کند.
یکی از چالش های فرهنگ های سنتی در عصر مدرنیته، پیشرفت فناوری و توسعه وسایل ارتباطی فرهنگ های پوچ مدرن است که نقش زیادی بر افکار عمومی دارد. این امر سبب شده که کشورها برای دستیابی به اهداف و منافع خود در دیگر نقاط جهان از این فناوری ها بهره های فراوان ببرند (شاه محمدی، 1385، ص34)، ولی برخی کشورها با استفاده از قدرت رسانه، به فرهنگ و باورهای شیعیان حمله کرده اند تا پیام های فرهنگی تجمع آئینی اربعین به شکل مطلوب به مردم دنیا معرفی نشود. این در حالی است که اکنون آئین ارتباطی اربعین، شناسنامه شیعه در تمام دنیاست و می تواند با تمام هجمه های فرهنگی مقابله کند.


معاون وزیر آموزش و پرورش:
کمبود معلم از طریق نیروهای حق‌التدریس و بازنشسته جبران می‌شود
  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی می‌شود کمبود معلم از طریق نیروهای حق‌التدریس و نیروهای بازنشسته جبران شود.
محمدمهدی کاظمی درباره کمبود معلم در مقطع متوسطه اظهار کرد: بحث کمبود معلم وجود دارد اما آموزش و پرورش سعی کرده در ۲ سال گذشته این موضوع را مدیریت کند.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر میزان دقیق کمبود معلم را به صورت قطعی نمی‌توان اعلام کرد، افزود: اکنون از بحران کمبود معلم عبور کرده ایم اما به دنبال ساماندهی نیروی انسانی هستیم. معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال همه فرآیندها برای بازگشایی مدارس از ثبت‌نام و اعلام نتایج تا ساماندهی نیروی انسانی را یک ماه زودتر انجام داده ایم و امید است تا پایان مرداد پس از اعلام ثبت‌نام‌های اولیه در مدارس، با ساماندهی نیروی انسانی، میزان کمبودها به طور دقیق اعلام کنیم. کاظمی با بیان اینکه با جذب نیروی انسانی و ماندن همکاران فرهنگی در آستانه بازنشستگی این کمبود تا حدودی رفع می شود، یادآورشد: سیاست‌هایی اتخاذ شده تا نیروهایی که بازنشسته می‌شوند، همچنان با وزارتخانه همکاری داشته باشند و برای سال تحصیلی جدید از ظرفیت این همکاران استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه اکنون مشخص نیست که چه میزان از همکاران اضافه تدریس داشتند، گفت: با اضافه تدریس و ساماندهی نیروهای استخدام شده مشکل کمبود معلم در مدارس رفع می‌شود. براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار معلم در مهر امسال کمبود معلم وجود دارد که البته آمار قطعی برای هر مقطع در شهریور مشخص می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه