روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۵ شهريور - شماره 4661

تامین ارز واردات از ۲۸ میلیارد دلار گذشت

  بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا ۳۱ مرداد ماه ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات را تامین کرده است که تنها در هفته گذشته یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار ارز تامین شده است.
به گزارش کائنات، از اول فروردین ماه تا ۳۱ مرداد ماه امسال، ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.
در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو شش میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار، برای خدمات ۷۱۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات شش میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است که در مقایسه با گزارش قبلی (۲۶ مرداد ماه) ۹۸ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۵۸۴ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و ۳۵۳ میلیون دلار برای واردات در مقابل صادرات، تامین ارز صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی چهار میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و در مجموع شش میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرده است.   همچنین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۸۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار، ۹۹۷، ۲۰۹، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۱ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. علاوه بر این گروه‌ها، هفت میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۴۶۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده و در مجموع تامین ارز صنایع ۲۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است. علاوه بر این،  میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به سوم شهریور ماه، ۴۱ هزار و ۲۶۷ تومان برای دلار، ۴۶ هزار و ۱۲۳ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۷۹۳ تومان برای یوآن، ۴۵۱ تومان برای روبل و ۱هزار و ۲۱۴ تومان برای لیر محاسبه شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه