روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

جنگ اقتصاد رژیم صهیونیستی را نشانه گرفته است


 رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی با کاهش صادرات و سرمایه‌گذاری در زمان جنگ کاهش می‌یابد زیرا جنگ، فشار مالی فزاینده‌ای را بر این کشور وارد کرد.
رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سه ماهه دوم سال بیش از حد انتظار کاهش یافت و نتوانست پیشرفتی داشته باشد.
بر اساس ارقام اولیه منتشر شده اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، تولید ناخالص داخلی پس از افزایش ۱۷.۳ درصدی اصلاح شده طی سه ماه گذشته، سالانه ۱.۲ درصد در شرایط فصلی افزایش یافت. اقتصاددانان مورد نظر بلومبرگ رشد ۵.۹ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. این ارقام نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی با نرخ سه ماهه ۰.۳ درصد افزایش یافته است.
رونن مناخیم، اقتصاددان ارشد بازار در بانک میزراحی تفحات اظهار کرد: این ارقام در مقایسه با پیش‌بینی‌ها و همچنین نشانه‌های اولیه از شاخص‌های پیشرو ضعیف بودند. او گفت که تولید ناخالص داخلی سرانه سالانه ۰.۴ درصد کاهش یافته است که به وضوح نشان‌دهنده آسیب قابل‌توجهی است که جنگ جاری به اقتصاد وارد می‌کند.
مهمترین عامل رکود، صادرات بود که برای سومین سه ماهه متوالی ۷.۱ درصد کاهش یافت و همچنین رکود در سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت بود. واردات، نیز سالانه ۷.۳ درصد کاهش یافت.
سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت به دنبال رکود ۶۵.۴ درصدی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ که ناشی از ساخت‌وساز بود، تنها ۱.۱ درصد افزایش یافت. این بخش متکی به فلسطینی‌های کرانه باختری است که از آغاز جنگ از ورود به اسرائیل منع شده‌اند. دولت نتوانسته است به وعده خود مبنی بر جایگزینی افراد خارجی دیگر عمل کند.
مناخیم میزراحی عنوان کرد در حالی که تولید ناخالص داخلی کلی ۱.۲ درصد افزایش یافته است، رشد بخش تجاری ۱.۹ درصد کاهش یافته است و شواهدی از آسیب اقتصادی ناشی از درگیری ۱۰ ماهه را نشان داد. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مداوم تورم بوده است و آخرین آمار با نرخ سالانه ۳.۲ درصد بوده است.
وزارت دارایی رژیم صهیونیستی رشد ۱.۹ درصدی را برای سال پیش‌بینی کرده است، در حالی که بانک مرکزی این کشور پیش‌بینی خود را به ۱.۵ درصد کاهش داده است.
بلومبرگ گزارش کرد، مناخیم گفت با توجه به نیمه دوم سال، این احتمال وجود دارد که فعالیت اقتصاد دچار تزلزل شود. تعداد مشاغل خالی در حال افزایش است و دشواری در استخدام در موقعیت‌های شغلی با کارگران حرفه ای ادامه می‌یابد تا فعالیت ها و رشد تولید ناخالص داخلی را محدود کند.


وزیر پیشنهادی صمت:
توسعه اقتصادی باید
با تکیه بر تکنولوژی‌های نوین برنامه‌ریزی شود
  وزیر پیشنهادی صمت در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت خود گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.
سید محمد اتابک اظهار داشت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست‌گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.
اتابک تاکید کرد: هدف‌گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش ‌رو، کسب جایگاه اول صنعتی است که به راحتی قابل دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری می‌طلبد. توسعه اقتصادی باید با تکیه بر تکنولوژی‌های نوین و ورود به عصر صنایع جدید برنامه‌ریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود.
مخالفان وزیر پیشنهادی صمت
احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر، در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که برای این وزارتخانه معرفی نشود.
همچنین روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، اظهار داشت: آقای اتابک را به هیچ‌وجه به عنوان کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم، چرا که وی یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشته و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد.
سید میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه مربوط به آقای اتابک است. برنامه‌های وی فاقد هرگونه اولویت است. این موضوع ما را یاد وزیر صمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند.
مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس، هم گفت: آقای اتابک فهم خاصی از مسائل مطرح شده در کمیسیون نداشت. آقای اتابک حتی درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی اظهار داشت که هرچه مجلس بگوید اجرا می‌کنیم.
موافقان وزیر پیشنهادی
جلیل مختار، نماینده آبادان در مجلس، در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته‌ای برای این مسئولیت است. همچنین مصطفی مطورزاده، نماینده خرمشهر در مجلس، بیان کرد: ملت ایران، آقای پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد. او نیز به وعده‌اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش‌ها و سلایق بهره گرفت. آقای اتابک محصول دیوان‌سالاری پیچیده اداری ما نیست، بلکه عالمی متفکر و اهل عمل است. عبدالحکیم آق ارکاکلی، نماینده مردم گنبدکاووس، هم در اظهاراتی به عنوان موافق گفت: امروز به‌حق، زمان وفاق ملی است. مهندس اتابک به عنوان یک نیروی کاربلد، توانمند و مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت می‌تواند وارد این وزارتخانه شود.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم نیز اظهار داشت: کسانی که به خاطر تولید و خودکفایی فولاد که پایه صنایع است در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند، آیا از موضوع سر درنمی‌آورند؟ مشکل ما این است که دشمنان ما، نخبگان ایران را خوب شناختند، اما خود ما آنها را نشناختیم؛ دشمنان تحریم می‌کنند ولی ما می‌گوییم که آنها ناتوان هستند.

بیانیه وزارت دفاع:
وزارت دفاع رکن اصلی بازدارندگی
و نماد قدرت ملی است
  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد: این وزارتخانه هراس و وحشت در دل دشمنان اسلام و انقلاب افکنده به‌گونه‌ای که امروز این وزارتخانه رکن اصلی بازدارندگی و نماد قدرت ملی محسوب می‌گردد.
در متن بیانیه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت روز صنعت دفاعی آمده است: اگرچه فکر و ایده ساخت تجهیزات و تسلیحات نظامی در داخل کشور به سال‌های دور برمی‌گردد اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و شروع جنگ تحمیلی و تحریم همه‌جانبه کشور عزیزمان توسط استکبار جهانی، لزوم خودکفایی در صنعت دفاعی بیش از پیش احساس شد و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌عنوان نوک پیکان تولید محصولات دفاعی و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه دشمنان، نقش انکارناپذیر و پررنگی را در این زمینه ایفا کرد. این بیانیه افزود: با وجود همه کاستی‌ها و تحریم‌ها به فضل الهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نماد اعتماد به نفس ملی است که پرچم خودباوری و خودکفایی را به دوش گرفته و هراس و وحشت در دل دشمنان اسلام و انقلاب به‌ویژه آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب صهیونیستی افکنده و تبدیل به الگویی مناسب برای سایر کشورهای آزاده جهان گشته است به‌گونه‌ای که امروز این وزارتخانه رکن اصلی بازدارندگی و نماد قدرت ملی محسوب می‌گردد. براساس این بیانیه، رشد، تعالی، توسعه و بالندگی هر کشوری منوط به توجه و اهمیت آن کشور به نقش مؤثر علم و فناوری‌های نوین است و خلق قدرت بازدارندگی در شرایط تهدید و تحریم و نیز داشتن دیپلماسی فعال منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مستلزم دستیابی به فناوری‌های نوظهور و پرورش متخصصان و اندیشمندانی است که با نیروی ایمان و انگیزه درصدد تولید علم و بومی‌سازی فناوری‌های برترساز از طریق به کارگیری ظرفیت و توانمندی‌های داخلی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی عرصه‌های مختلف زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری ازجمله موشکی، پدافندی و پهپادی، شناوری و رزم نوین همت گمارند و همواره جلوتر از دشمن بوده و در متنوع‌سازی‌ صنایع دفاعی راهبردی طلایه‌دار و پیشقدم باشند.
این بیانیه می‌افزاید: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تبریک این روز خجسته به خانواده بزرگ صنعت دفاعی کشور و پاسداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع‌مقدس به‌ویژه سه وزیر شهید دفاع، شهید چمران، شهید سرلشکر نامجوی و شهید سرلشکر فکوری و نیز دانشمندان دفاعی و هسته‌ای شهید تهرانی‌مقدم و شهید فخری‌زاده بار دیگر با مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) تجدید بیعت کرده و ضمن تعهد و پایبندی خود به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، اعلام می‌دارد کارکنان خدوم و ولایتمدار این وزارتخانه در راستای تجهیز و تسلیح نیروهای مسلح و تقویت بنیه دفاعی کشور از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه