روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

وزیر پیشنهادی علوم:

گسست بین‌نسلی و فرهنگی رو به گسترش است


  وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، مبتنی بر مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود.  گسست بین‌نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.
حسین سیمایی صراف افزود: زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست و البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون توجه به ایجاد آرامش و امید در تصمیم‌سازی‌ها ممکن نیست.
مخالفان وزیر پیشنهادی علوم
علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس، گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشاره‌های متعددی داشت اما اینقدر موارد زیاد است که گویا اولویت و برنامه مشخصی ندارد. وی چند مورد را مشخصا اعلام کند و بگوید چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی سازد؟
همچنین عبدالحسین همتی سراپرده، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، اظهار داشت: برنامه‌های ارائه‌شده از سوی وی کلی است و سنجش‌پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد. همچنین در این برنامه، موضوعاتی همچون عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.
موافقان وزیر پیشنهادی علوم
سید مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان در مجلس، با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد و خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی موجود است، گفت: در مورد شرایط عمومی و شخصی، باید اشاره کنم که وی اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات کرده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی وی محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم درباره او اثبات شده است. حجت‌الاسلام سید محمد موحد، عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی، نیز با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، بیان کرد: وزیر علوم پیشنهادی ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد دارد که تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.
احمد مرادی، نماینده بندرعباس در مجلس، وزیر پیشنهادی علوم را از جمله نقاط قوت کابینه پزشکیان برشمرد و اظهار داشت: وزارت علوم به فردی دلسوز و باانگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد. او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است.
محمد بهرامی سیف‌آباد، نماینده مردم بویراحمد، هم با بیان اینکه «نماد عینی وفاق ملی، انتخاب دکتر سیمایی است»، افزود: وی دبیر دو دولت با دو رئیس‌جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است. من اینجا می‌خواهم از وزیر پیشنهادی حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه است. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. بسیاری از همکاران ما صرفا علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی است که در مدیریت ما وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه