روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد - شماره 4659

رسالت اربعین


  نادر ورزی- رسالت اربعین روشنگری و جامعه را به حق و حقیقت آشنا کردن و از هرگونه تحریف، انحراف، دروغ و فریب نجات بخشیدن است. این نهضت آمده است تا عامل وحدت امت اسلامی باشد و موجب شود تا همه جریان های فکری که با حسین بن علی(ع) انس دارند، براساس فرهنگ عاشورا و کربلا با هم متحد شوند.
فضیلت و اهمیت اربعین از ۳ جهت مطرح است؛ ابتدا اینکه امام صادق(ع) فرمودند «پس از شهادت امام حسین(ع) اهل آسمان و زمین تا ۴۰ شبانه روز عزادار امام حسین(ع) بودند»؛ این گفته به این معنی است که آسمان نیز بر ایشان گریه می‌کرد.
اربعین روزی است که جابربن عبدالله انصاری به عنوان اولین زائر پس از شهادت امام حسین(ع) به زیارت قبر ایشان رفت و گویی زیارت قبر امام حسین(ع) از آن روز نیز آغاز شد. سومین مورد از فضیلت زیارت این است که امام حسن عسکری(ع) در حدیثی معروف که نشانه‌های مومن را مطرح می‌کند، زیارت اربعین را یکی از آن نشانه‌ها می‌دانند که بسیار توصیه شده است.
زمانی که نشانه‌های مومن که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است، واقعی باشد در واقع پیوندی با ایمان و باورهای قلبی دارد و این شور و شوق زیارت باور و عشق الهی به امام حسین(ع) را نشان می‌دهد. زیارت اربعین زمینه‌ساز بروز بسیاری از فضایل و ارزش‌ها در فرد و جامعه است.
مهمترین فراز زیارت اربعین که از امام صادق(ع) به ما رسیده این است که «بَذلَ مُهجَتهُ فیکَ لیَستنقذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَیرَةِ الضلالة؛ امام حسین(ع) خون قلب خودشان را برای اینکه مردم را از جهالت و حیرت در بیاورند، هدیه کردند». بنابراین این فراز از این جهت مهم است که هدف امام حسین(ع) روشنگری، آگاهی‌بخشی، تبیین حقایق و روشنگری و برون رفتن مردم از جهالت است.
چند سالی است که در اربعین پیاده‌روی عظیمی شکل گرفته که این حرکت بسیار مبارک است و علاوه بر تاثیراتی که در فرد به وجود می‌آورد، گامی در راه جهانی ساختن رسالت امام حسین(ع) و هم‌چنین زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) است.
زمانی که امام زمان(عج) ظهور کنند خود را به جدشان امام حسین(ع) نسبت می‌دهند و می‌فرمایند «جد من حسین ابن علی است» بنابراین باید برای بیان یک مطلب استنادهایی را داشته باشیم تا شنوندگان با آگاهی که از قبل دارند بتوانند امام حسین(ع) را بشناسند؛ درنتیجه این حرکت و نهضت عظیم مقدمه‌ای برای آشنایی مردم با امام حسین(ع) است.
زیارت اربعین دارای جلوه های مهم و اصول ایمانی و مذهبی ارزشمند است و نشان از این دارد که ما باید فرهنگ اربعین را چگونه زنده بداریم. گاهی به صورت عمومی زیارت هایی وجود دارد که اهتمام به یک امر را در همان حد نگاه می دارد اما اینکه برای اربعین یک زیارت ویژه ای آمده و امام حسن عسگری(ع) این زیارت را به عنوان یکی از برجسته ترین صفات ایمانی بر می شمارند، نشان از این است که ما باید به اربعین با یک نوع نگاه دیگری توجه کنیم و زمینه های ایمانی و مذهبی خود را براساس آنچه که از این تعلیم و آموزه وحیانی صادر شده، قرار دهیم. بنابراین زیارت اربعین باید سفره معرفتی ما باشد و نباید هیچ حرکتی بیرون از این چارچوب معرفتی اصیل باشد.
اهل بیت(ع) دقت داشتند که جریان عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) به دست تحریفگران و صنعتگران دنیای دروغ و فریب قرار نگیرد و در هیچ دوره ای از دوره های سیاسی نباشد که جریان کربلا و عاشورا امام حسین(ع) مصادره و حقیقت اصلی کربلا گم شود، به این جهت زیارت اربعین بسیار جایگاه مهمی پیدا می کند و به نوعی مصونیت بخشی از عاشورا امام حسین(ع) و کربلای حسین بن علی(ع) است و مشخص می کند که این نهضت و حرکت را باید چگونه شناخت و چگونه به جهانیان معرفی کرد.
وظیفه اصلی ما همان رسالت زینبی است، که از عصر عاشورا به دوش همه شیعیان گذاشته شده است. ما که اهل رسانه‌ هستیم این وظیفه بر ما سنگین‌تر است. اگر قرآن درباره شهدا فرمود: وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ. درباره حضرت سیدالشهدا (ع) که مشخص است ایشان زنده‌اند. یعنی آرمان، پیام و کلام او همچنان در جهان در طنین است. هَل مِن ناصر او همچنان به گوش‌های با بصیرت می‌رسد. جدال بین خیر و شر و نزاع بین حق و باطل همچنان باقی است.


چمران:
هیچ ساخت‌وسازی
 در بوستان ولایت
انجام نشده است
 رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هیچ ساخت‌ و سازی در بوستان ولایت انجام نشده و طرحی نیز در این خصوص به دست ما نرسیده است.
مهدی چمران با اشاره به تذکر یکی از اعضای شورا در رابطه با ساخت و ساز در بوستان ولایت، اظهار کرد: هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در این بوستان صورت نگرفته و طرحی هم ارائه نشده است.
وی ادامه داد: آنچه در شورا گفتند این بود که می‌خواهند در بوستان ولایت ساخت و ساز کنند؛ اما هنوز هیچ کاری نشده و حتی طرح هم ارسال نشده است. بر اساس گزارش سایت شهر، رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: اگر قرار باشد ساخت و سازی صورت بگیرد، باید طرح آن به شورا ارائه شود تا بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه