روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد - شماره 4659

مدیر عامل تاکسیرانی تهران اعلام کرد؛

جزئیات پلتفرم هوشمند تاکسیرانی تهران و اجرای آزمایشی آن در دو خط


  مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران جزئیات پلتفرم هوشمند تاکسیرانی تهران را تشریح کرد و گفت: فعالیت تمام تاکسی‌های پایتخت به صورت آنلاین در سامانه رصد می‌شود.
شادی مالکی در مورد آخرین وضعیت ایجاد اپلیکیشن تاکسیرانی با بیان اینکه در حال حاضر نظارت هوشمندی بر نحوه فعالیت و تردد تاکسی‌های شهر تهران وجود ندارد، گفت: در حال حاضر فعالیت و عملکرد تاکسی‌ها به روش‌های سنتی و با بازدیدهای میدانی رصد می‌شود.
* فعالیت تمام تاکسی‌ها به صورت آنلاین در سامانه رصد می‌شود
وی با بیان اینکه شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهر می‌بایست سامانه ای بر خط برای هوشمندسازی نظارت بر تاکسی ها طراحی می‌کرد، گفت: پلتفرمی در شهرداری تهران در قالب یک سیستم AVLS (سیستم موقعیت یاب خودرو)،‌ در حال طراحی است که بر اساس این پلتفرم فعالیت تمام تاکسی‌ها به صورت آنلاین در سامانه رصد می‌شود که بر این اساس کنترل بهتری بر روی خدمات رسانی تاکسی‌ها خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تأکید بر اینکه این پلتفرم آماده است و به زودی ثبت نام تاکسیرانان آغاز می‌شود، گفت:‌ بر اساس زمان بندی انجام شده بعد از ثبت نام رانندگان تاکسی، در این پلتفرم  این طرح به صورت آزمایشی در یک یا دو خط تاکسیرانی به صورت پایلوت اجرا و بعد از آن به کل سطح شهر تسری می‌یابد و گام‌های بعدی درباره این پلتفرم متعاقبا اعلام خواهد شد. مالکی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات تاکسیرانی عدم امکان پایش و رصد عملکرد تاکسی‌هاست، افزود: از ۸۰ هزار تاکسی پایتخت ۶۴ هزار تاکسی کارنامه فعال دارند و این آمار نشان می‌دهد که مابقی تاکسی‌ها به هر دلیلی فعالیت نمی‌کنند و بر همین اساس لازم بود که برای اولین بار در شهرداری تهران سامانه بر خط تاکسی‌ها فعالیت کند و از هفته آینده ثبت نام تاکسی‌ها آغاز می‌شود و در نیمه دوم شهریورماه این پلتفرم هوشمند به بهره برداری می‌رسد.
* آغاز ثبت نام رانندگان تاکسی در پلتفرم هوشمند از هفته آینده
وی در پاسخ به این سوال که این پلتفرم چه زمانی رونمایی می شود؟ اظهار کرد: فرآیند ثبت نام رانندگان از هفته آینده به صورت رسمی آغاز می شود و بعد از آن اطلاع رسانی در مورد روند فعالیت در این پلتفرم صورت خواهد گرفت.

وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی :
زیرساخت‌های درمانی در مرز مهران مناسب است
 وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مناسبی در مرز مهران مستقر است.
دکتر بهرام عین‌الهی روز گذشته ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳، پس از ورود به مهران، وارد مرکز فوریت‌های پزشکی شهید قاسم سلیمانی در پایانه مرزی مهران شد و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خوبی در مرز مهران تعبیه شده و تمام تمهیدات لازم انجام شده است. وی افزود: با توجه به گرمای شدید هوا، استفاده از چادر برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کارایی ندارد و موجب گزمازدگی بیشر می‌شد اما از سال گذشته این مرکز افتتاح شد و کمک بسزایی به درمان بیماران کرد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۵ درصد زائران از مهران تردد می‌کنند، ۱۵۰ آمبولانس در مرز مهران مستقر هستند و ۲۱ اتوبوس آمبولانس نیز در مرز حضور دارند که می‌توانند به صورت سیار در هر نقطه‌ای وارد شوند و هر کدام ۱۳ تخت دارند که می‌توانند در جا به جایی مصدومان کمک کنند. عین‌الهی ادامه داد: ۱۱ موتور آمبولانس و ۳ بالگرد و همچنین ۱۲۰۰ نیروی درمانی و بهداشتی که بخش زیادی از آنان داوطلب هستند در مرز بین‌المللی مهران مشغول به کار هستند. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ۱۰ بیمارستان در سطح استان ایلام آماده به کار هستند و تا این لحظه به بیش از ۳۷ هزار نفر خدمات اورژانس در بیمارستان‌ها ارائه داده شده و ۶۶۲ مورد عمل جراحی صورت گرفته است.
عین‌اللهی با بیان اینکه تا کنون چهار هزار و ۴۲۴ مورد اعزام آمبولانس انجام و پنج هزار و ۹۵۵ نفر نیز به مرکز فوریت‌های پزشکی مستقر در مرز مهران مراجعه کرده‌اند، بیان کرد: بیش از ۵ هزار تماس نیز با مرکز فوریت‌های پزشکی گرفته شده و بیماران خدمات اورژانسی دریافت کرده‌اند. وی افزود: مسأله اصلی و مهم ما مباحث مربوط به بهداشت است که تا کنون ۵ هزار و ۳۲۴ مورد بازدید از اماکن عمومی و موکب‌ها صورت گرفته است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام‌پزشکی اعلام کرد؛
افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها
  رئیس شورای عالی سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای طرح دارویار و افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها، با بیان اینکه دارو باید یک کالای حیاتی قلمداد شود، اظهار کرد: دولت باید یک افق بلند برای داروسازی متصور شود و دارو نباید تحت تاثیر نظرات غیرکارشناسانه قرار گیرد.
دکتر محمود فاضل با بیان اینکه «طرح دارویار» از تیر ماه سال ۱۴۰۱ اجرا شده، اظهار کرد: هدف اصلی اجرای طرح دارویار، برطرف کردن کمبود دارویی کشور بود. هدف از اجرای طرح دارویار این بود که کمبود دارویی کشور را برطرف کنند و بر این باور بودند که طرح وقت پیش از اجرای طرح دارویار نمی‌تواند مشکلات کمبود دارویی کشور را برطرف کند.
وی با اشاره به اجرای طرح دارویار ادامه داد: به منظور اجرای طرح دارویار، ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی دارو حذف شد و ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به آن تخصیص یافت. به واسطه حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی، دارو گران می‌شد و بر همین اساس هم سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در نظر داشتند افزایش قیمت دارو سبب افزایش پرداخت از جیب مردم نشود. به همین دلیل، سازمان‌های بیمه‌گر را موظف به پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو کردند. پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو از سوی بیمه‌ها به این معنا بود که عدم افزایش پرداخت از جیب مردم به معنای واقعی محقق شود. هدف از حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی دارو این بود که دارو با سایر کالاها از منظر افزایش قیمت همراهی کند اما  این افزایش قیمت نباید از جیب مردم پرداخت شود و بیمه‌ها در این مسیر یاری‌گر اجرای طرح دارویار در نظر گرفتند.  
* مشکلات بودجه‌ای دارویار و افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها
رئیس شورای عالی نظام‌پزشکی با بیان اینکه تخصیص منابع طرح دارویار از همان وهله نخست با مشکلاتی مواجه شد، بیان کرد: اجرای طرح دارویار در سال ۱۴۰۱ به ۷۳ همت بودجه نیاز داشت اما فقط ۵۰ درصد آن پرداخت شد. همچنین پیش‌بینی‌ها بیانگر این بود اجرای طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ به ۱۰۷ همت نیاز دارد اما مجلس شورای اسلامی فقط ۶۶ همت برای اجرای این طرح تصویب کرد. علاوه‌بر تصویب ۵۰ درصد بودجه مورد نیاز، پرداخت بودجه با تاخیر انجام می‌شود و بودجه سال گذشته طرح دارویار به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت نشده است.  
فاضل با بیان اینکه اجرای طرح دارویار سبب افزایش بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها شده، تصریح کرد: اجرای طرح دارویار نه تنها سبب رفع  کمبود دارو نشده بلکه میزان بدهی بیمه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر را افزایش داده و به مشکلات داروخانه‌ها افزوده است. بیمه‌ها نتوانستند تعهدات خود به داروخانه‌ها را پرداخت کنند؛ در چنین شرایطی، پول به شرکت‌های تولیدکننده دارو بازنمی‌گشت و در نتیجه دارو تولید نمی‌شد.  
این پزشک داروساز گفت: پس از اینکه بیمه‌ها نتوانستند بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها را پرداخت کنند، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئول پرداخت مطالبات داروخانه‌ها شد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پرداختی‌های داروخانه‌ها را به شیوه‌های مختلف انجام می‌داد؛ گاهی این سازمان به صورت مستقیم و گاهی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به پرداخت  مطالبات داروخانه‌ها اقدام می‌کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه