روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد - شماره 4659

زیارت اربعین نماد همبستگی و انسجام امت اسلامی است


 زیارت امام حسین علیه السلام از همان اولین روزهای بعد از شهادت ایشان تا امروز و تا پایان جهان یکی از دلچسب ترین و زیباترین زیارت هایی است که درتاریخ عالم ثبت شده است.
زیارت اربعین به عنوان یک راهپیمایی و مراسم مذهبی عبادی در بین مسلمانان و آزادگان جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای اینکه ارزش اربعین حسینی و زیارت امام سوم شیعیان بیش از پیش آشکار شود با توجه به روایات اسلامی کام زیارت کنندگان آن امام همام را شیرین می کنیم. در تاریخ آمده است که ابن‌ وهب بدین موضوع اشاره کرده که امام صادق(ع) پس از نمازش دعا می کرد و برایم قابل توجه و تأمل بود از این‌رو بخدا سوگند که آرزو نمودم که امام حسین علیه السلام را زیارت کنم حتی به این قیمت که حج نگذارم. امام در دعایش اینگونه با خدای خود سخن گفتند: خداوندا من و برادرانم و زائرین مزار امام حسین(ع) را ببخشای، آنان که به سبب اشتیاق در نیکی به ما و امید به پاداش هایی که در دوستی و پیوند با ما نزد توست و برای شادمان نمودن پیامبر تو(ص)و پذیرفتن فرمان ما و خشمگین ساختن‌ دشمنان ما دارایی خویش را انفاق نموده و به سوی ما رهسپار شده اند و از این اتفاقگری و راهسپاری ، خشنودی تو را می جویند،  پس آنان را از جانب ما خرسندانه پاداش بده .
 پس بر رخسار هایی که آفتاب رنگش را دگرگون ساخته رحم آور و بر این گونه ها که بر روی مزار امام حسین(ع) نهاده شده رحم آور و بر این چشم ها که به خاطر مهرورزی به ما اشک از آن جاری شده رحم آور و بر اين دل ها که برای ما بی قراری می کنند و شعله می کشند رحم آور و بر اين ناله ها که برای ما سر می دهند رحم آور. خداوندا این جان ها و پیکر ها را به تو سپردم تا در روز تشنگی از حوض کوثر سیرابشان نمایی . روایت دیگری از ابن قولویه در کامل الزیارات و حر عاملی در وسائل الشیعه و شیخ صدوق در ثواب الاعمال ذکر شده که امام صادق علیه السلام به فردی که از آقای يمن به‌ زیارت امام حسین(ع) مشرف شده بودند فرمود: زیارت امام حسین(ع) سی حج مبروره ی مقبوله ی زاکیه با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. و وقتی آن فرد از بیان چنان ثواب و حسنه متحير و متعجب می شود امام(ع) قسم می خورد و می فرماید: زیارت امام(ع) معادل می شود با حجی در معیت رسول خدا(ص) توأم با آنحضرت فلذا همانطوری که حج پیامبر(ص) رد نمی شود این حج نیز رد نمی شود. الحاصل زیارت امام حسین(ع) در این حد می باشد.
 روایت دیگری که در همان منابع آمده است که امام صادق(ع) فرمود:  کسی که به زیارت قبر حسین بن علی(ع) رود در حالی که بحق آنحضرت عارف و آگاه باشد خداوند متعال او را در اعلی علّیّین قرار می دهد .
 احسن الاقوال که منابع دینی بر آن تاکید دارند در دو کلمه جمع شده : خدا و راه خدا، به این معنا که  اگر ما سیره ونهضت امام حسین(ع) را دقیقا بررسی نماییم بخصوص در  کمتر از ده روزی که در کربلا با اهل بیت و یاران خود و دشمنان چگونه رفتار داشته و چه گفتاری داشته اند، تأمل نماییم آنوقت درمی یابیم که آنحضرت با تبلیغ عملی خود، هم خدا را به ما شناساند و هم راه خدا را، فلذا امام حسین علیه السلام هم سبیل الله است و هم صراط الله است و همانطوری که در زیارت آل یاسین آمده است رحمة الله الواسعه می باشند.  بی تردید توحید، نبوت و امامت همه مرهون خون حضرت سیدالشهدا علیه السلام است. چراکه اگر آن خون نبود دیگر نه از توحید خبری بود و نه از نبوت اثری و نه از امامت نشانی.
 مرحوم آیت الله العظمی آقا سید هادی شیرازی رضوان الله تعالی علیه قبل از شروع به نماز ابتدا سلامی به امام حسین(ع) می دادند،  پرسیدند آقا آیا حدیثی در این خصوص یافته اید؟ اگر چنین است بفرمایید ما و مریدان و مقلدین حضرتعالی نيز بدان عمل کنیم، فرمودند نه ، بلکه من بررسی کردم می بینیم هر چه دارم از حسین(ع) است.  ولی افسوس که ما هنوز آنچنان که باید و شاید مقام و منزلت آنحضرت را بشناسیم،  نشناخته ایم، خلاصه اینکه مقام امام حسین علیه السلام نزد خداوند متعال آنقدر بالاست که زیارتش زیارت خدا محسوب می‌شود و نورش نور خدا که نه خاموش شده و نه خاموش می شود.  در طول سال های گذشته بارها مشاهده شده مغرضین و دشمنان مسلمانان بسیار تلاش می کنند تا   اتحاد و اتفاق بین امت های اسلامی و خاصه این حرکت اربعین حسینی را بنحوی از بین ببرند، بالاخص ارتباط صمیمانه و دوستانه دول و ملل ایران و عراق،  لذا مردم باید مراقب باشند تا توطئه های دشمن خنثی شود. امیدواریم همه زوار برائت از مشرکین در رأس آنها آمریکا و اسرائیل را بین زوار کشورهای دیگر اسلامی ترویج دهند و برای برادران فلسطینی دعا نمایند و در رأس آنها فرج ظهور حضرت حجت علیه السلام را فراموش نکنند، چرا که امروز فلسطین در سمت جبهه حق و اسرائیل در سمت جبهه کفر قرار گرفته است. بی تردید باید از ظرفیت اربعین برای دفاع از مظلوم که رابطه تنگاتنگی با مظلومیت در کربلا دارد استفاده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه